حمله هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه /ترامپ: حمله به سوریه برای مقابله با بربریت است/مکرون:نمی توان بردباری کرد/ترزا می: حمله نظامی اجتناب ناپذیر بود /دولت سوریه: 13 موشک را منهدم کردیم /اعلام پایان حملات توسط پنتاگون/واکنش هشدارآمیز روسیه

کدخبر: ۲۰۷۸۴۴
تلویزیون رسمی سوریه در خبری فوری بامداد شنبه ضمن تایید حمله آمریکا به این کشور اعلام کرد: واشنگتن به همراه پاریس و لندن، دمشق را هدف قرار دادند.
حمله هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه /ترامپ: حمله به سوریه برای مقابله با بربریت است/مکرون:نمی توان بردباری کرد/ترزا می: حمله نظامی اجتناب ناپذیر بود /دولت سوریه: 13 موشک را منهدم کردیم /اعلام پایان حملات توسط پنتاگون/واکنش هشدارآمیز روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شبکه اسکای نیوز، بامداد امروز شنبه صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق‌، پایتخت سوریه و نقاط دیگیر از این کشور به گوش رسید.

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه اولین انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلی روی داده است. تلویزیون سوریه نیز از آغاز تجاوز آمریکا و متحدانش در این ساعت خبر داد.

این حملات یک فرودگاه و چند تاسیسات تحقیقاتی و پایگاه نظامی را هدف گرفت.

دولت سوریه نیز اعلام کرده که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 13 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.

حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند.

حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماة متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می‌گویند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شده است.

ترامپ، می و ماکرون حمله را تایید کردند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دستور حمله به سوریه را صادر کرده است. او گفت، حملات در پاسخ به "استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی" انجام شده و انگلیس و فرانسه نیز در آن مشارکت دارند.

ترامپ همچنین به روسیه هشدار داد که از "حرکت در مسیر تاریک" دست بردارد و گفت: روسیه از عمل به وعده‌های خود از جمله درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه سر باز زد.

رئیس حمهوری آمریکا با هولناک توصیف کردن حملات ارتش سوریه اعلام کرد به همراه فرانسه و بریتانیا عملیاتی را برای مقابله با «بربریت» آغاز کرده است.

دونالد ترامپ تاکید کرد به نیروهای تحت امر خود دستور داده است پایگاه هایی را که حملات شیمیایی دولت بشار اسد از آنجا هدایت و سازماندهی می شود، هدف قرار دهند.

دونالد ترامپ در بخشی دیگر از سخنان خود به ایران و روسیه در خصوص هرگونه حمایت از بشار اسد هشدار داد و تاکید کرد ولادیمیر پوتین نتوانست به وعده خود برای ممانعت از هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی توسط ارتش سوریه عمل کند.

نخست وزیر بریتانیا: اقدام نظامی اجنتاب ناپذیر بود

ترزا می نخست وزیر بریتانیا دقایقی پس از شروع حملات هوایی به سوریه اعلام کرد هیچ جایگزین دیگری برای واکنش به حملات شیمیایی ارتش بشار اسد به جز اقدام نظامی وجود نداشت.

نخست وزیر بریتانیا تصریح کرد متحدین در پی یافتن راهی برای پرهیز از اقدام نظامی بودند اما روسیه مانع تلاش های دیپلماتیک شد.

ماکرون: نمی توانیم شاهد عادی شدن استفاده از سلاح شیمیایی باشیم

امانوئل ماکرون نیز در سخنانی استفاده از سلاح شیمیایی را خط قرمزی دانست که نمی توان در برابر آن بردباری نشان داد. رئیس جمهوری فرانسه با تایید مشارکت نظامیان فرانسوی در حملات مشترک بر ضد سوریه هدف از این اقدام نظامی را ضربه زدن به ظرفیت های تولید سلاح های شیمیایی در این کشور اعلام کرد.

امانوئل ماکرون با تاکید بر وجود دلایل کافی دال بر دست داشتن دولت سوریه در انجام حملات شیمیایی خاطرنشان کرد: «رژیم سوریه مسئول کشته شدن دهها مرد، زن و کودک در جریان حمله شیمیایی هفتم آوریل به دوما است و در این مسئله جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.»

پایان حملات؛ پنتاگون: حملات بیشتر فعلا در دستورکار نیست

ساعاتی پس از آغاز این حمله، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامه‌ای برای حملات بیشتر وجود ندارد. پنتاگون اعلام کرده که هنوز گزارشی از نتایج این حملات به دستش نیامده است.

وزیر دفاع آمریکا هدف از این حمله را دولت و ارتش سوریه دانست اما گفت، حملات بیشتر در دستور کار نیست. با این حال رسانه‌های غربی از جمله سی‌ان‌ان به نقل از مسئولان غربی حملات امروز را بخش اول اقدام نظامی آمریکا و متحدانش اعلام کرده و می‌گویند حملات بیشتر نیز برنامه‌ریزی شده است.

جیمز ماتیس پایان عملیات نظامی در سوریه را اعلام کرد

وزیر دفاع آمریکا جمعه شب (به وقت محلی )در نشستی خبری درباره تجاوز موشکی غرب به خاک سوریه گفت که حملات هوایی تازه ‌ای

علیه سوریه صورت نخواهد گرفت و عملیات موشکی غربی امشب به وقت واشنگتن به پایان رسید.‌

جیمز ماتیس در نشستی رسانه ای در پنتاگون که ساعتی پس از آغاز تجاوز موشکی غرب به سوریه برگزار شد، ‌تصریح کرد: برنامه ای برای

حملات هوایی تازه نداریم و تصمیم در این باره به رییس جمهوری ترامپ باز می گردد.‌

وی افزود: ما اهداف نظامی که می توانست تلفات به غیرنظامی ها وارد کند را هدف قرار ندادیم.‌

ماتیس با اذعان به محدود بودن هدف های موشکی به سوریه گفت: ما آتش سنگین تری نسبت به حملات موشکی سال گذشته به پایگاه هوایی الشعیرات به کار بردیم. همچنین این بار تنها ‌نبودیم و فرانسه و بریتانیا با ما همراه بودند.‌

وزیر دفاع آمریکا از پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای آمریکایی دچار تلفات شده اند، خودداری کرده و وعده داد که در این باره ‌فردا سخنخواهد گفت.‌

ژنرال دانفورد که در این جلسه حضور داشت مدعی شد: حملات ما مراکز تولید گاز سارین و تولید جنگ افزار شیمیایی و مواد لازم ‌برای ساخت آن را هدف قرار داده است و توانسته است که توانایی دولت سوریه را برای تولید این نوع جنگ افزارها به عقب ‌ببرد.‌

دانفورد مدعی شد که دولت سوریه دست به حمله شیمایی زده است و افزود:‌

ژنرال دانفورد همچنین گفت: ما نقاط مشخصی را هدف قرار دادیم و عملیات ما در سوریه امروز به پایان رسید.‌

وی گفت ما با روسیه درباره این حملات هماهنگ نکردیم و آنها را در جریان قرار نداده بودیم.‌

انگلیس: یک مرکز نظامی در حمص سوریه بمباران شد

وزارت دفاع انگلیس بامداد شنبه اعلام کرد: یک مرکز نظامی در 24 کیلومتری غرب شهر حمص واقع در مرکز سوریه بمباران شده است.

وزارت دفاع آمریکا نیز ضمن تایید این خبر مدعی شد: به همراه انگلیس یک مرکز انبار سلاح را در نزدیکی حمص سوریه هدف قرار دادیم.

 پنتاگون با بیان این که در این عملیات با روس ها هماهنگی صورت نگرفته است، مدعی شد: متحدان ما (فرانسه و انگلیس) آمادگی دارند تا توقف کامل استفاده از سلاح شیمیایی در این عملیات مشارکت داشته باشند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که مرحله نخست عملیات واشنگتن، پاریس و لندن به سوریه پایان یافته است و میزان خسارت های احتمالی از این حملات تاکنون اعلام نشده است.

اولین واکنش روسیه به تجاوز ائتلاف غربی به سوریه / هشدار داده بودیم که این اقدامات بدون تبعات نخواهند بود

سفیر روسیه در واشنگتن تجاوز ائتلاف غربی به سوریه را «سناریویی از پیش‌طراحی‌شده» خواند و خاطرنشان کرد که این اقدام بدون تبعات نخواهد بود.

سفیر روسیه در آمریکا در واکنش به تجاوز ائتلاف غربی به سوریه بیانیه‌ای صادر کرد. 

«آناتولی آنتونوف» در این بیانیه با اشاره به این تجاوز آن را «یک سناریوی از پیش‌طراحی‌شده» خوانده که توسط ائتلاف غربی به اجرا در آمده است. 

وی تصریح کره است: «بدترین نگرانی‌ها محقق شده‌اند و هشدارهای ما شنیده نشده‌اند. هشدار داده بودیم که این اقدامات بدون تبعات نخواهند بود.»

دیپلمات روش گفته که مسئولیت تمامی تبعات ناشی از این اقدام به عهده واشنگتن، لندن و پاریس خواهد بود.

او همچنین خاطرنشان کرده آمریکا به عنوان کشور دارنده بزرگترین انبار تسلیحات شیمیایی از هیچ حق اخلاقی برای سرزنش کردن سایر کشورها برخوردار نیست.

آماده باش پدافند هوایی سوریه

رسانه ها در خبری به نقل از شاهدان عینی اعلام کردند که مراکز نظامی واقع در شرق دمشق هدف حملات آمریکا و متحدانش قرار گرفته است.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد: پدافند هوایی سوریه برای مقابله با حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس فعال شده است.

خبرگزاری رویتز به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد: مرکز تحقیقات علمی در منطقه «برزه» واقع در دمشق هدف حملات آمریکا و متحدانش قرار گرفته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پیش از این حمله خبر داد و گفت: حمله به سوریه با همراهی فرانسه و بریتانیا صورت می‌گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید