اندیشکده آمریکایی مطرح کرد:

ناامیدی علاقه‌مندان به نجات روابط تهران و واشنگتن از جو بایدن

کدخبر: ۳۶۲۱۳۴
اقتصادنیوز:اندیشکده آمریکایی در یادداشتی با انتقاد از سیاست اعلامی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در قبال ایران، نوشت که سیاست او مشابه راهبرد ترامپ بوده و هیچ امتیازی برای تهران در نظر نگرفته است.
ناامیدی علاقه‌مندان به نجات روابط تهران و واشنگتن از جو بایدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا در این یادداشت که در تارنمای «ریسپانسیبل استیت‌کرفت» منتشر شد، «الدار ممدوف» مشاور سیاسی سوسیال دموکرات‌ها در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا نوشت، نقطه‌نظراتی که بایدن در مقاله‌ای پیرامون سیاستش در قبال ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح کرده، کسانی را که امیدی به نجات روابط تهران و واشنگتن از دشمنی داشتند، ناامید کرد.

ممدوف مقاله بایدن درباره سیاست دولت احتمالی او در قبال ایران را «تکرار کلیشه‌های معمول» درباره «بازیگر مخرب بودن ایران» دانست که مداقه واقع‌بینانه‌ای در سیاست ایالات متحده در قبال ایران نداشته است.

به نوشته ممدوف، بایدن عنوان مقاله خود را «راهی هوشمندانه‌تر برای سخت‌گیری بر ایران» گذاشته که آشکارا نشان می‌دهد او با اهداف اساسی کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ مخالف نیست، بلکه صرفا با روش‌ها و رویکردهای شکست‌خورده‌ای که واشنگتن را از رسیدن به آن اهداف بازداشته، مخالف است.

براین اساس، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اگرچه از خروج ترامپ از برجام که باعث دوری واشنگتن از متحدان اروپایی‌اش شد، انتقاد می‌کند، اما شکی نیست که او بازگشت به برجام را به مثابه ابزاری برای فشار علیه ایران می‌بیند تا مبنایی برای روابط پرثمرتر.

به نوشته ممدوف که پیشتر به عنوان دیپلمات در سفارت لیتوانی در واشنگتن فعالیت داشته، بایدن آشکارا برجام را دارای نقص دانسته و وعده همکاری با متحدان اروپایی برای "تقویت و تمدید محدودیت‌های" این توافق و فشار بر ایران در موضوعات دیگر می‌دهد و در هیچ جایی مشوقی برای ایران در نظر نمی‌گیرد تا در مذاکراتی فرضی بایدن حضور یابد.

نویسنده وعده بایدن برای اطمینان از عدم تاثیر تحریم‌های آمریکا بر مبارزه ایران با شیوع کرونا را چیزی بیش از پایبندی به قوانین ایالات متحده نمی‌داند که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ترامپ نیز براساس همان قوانین، کالاهای دارویی و غذایی را مستثنا از تحریم عنوان می‌کند و سپس تاکید می‌کند در صورتی که بایدن درباره بازگشت به برجام جدی است، باید صریحا به رفع تحریم‌های واشنگتن علیه ایران اشاره کند که تنها شرط بازگشت تهران به پایبندی کامل است.

ممدوف همچنین از وعده اتحاد و پشتیبانی بی‌قید و شرط بایدن از متحدان واشنگتن در خاورمیانه، از جمله اسرائیل, عربستان و امارات متحده عربی، انتقاد می‌کند که به گفته او، در تناقض با برخی منافع و ارزش‌های ایالات متحده و فاقد واکنشی علیه سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده دولت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان است.

در ارتباط با وعده بایدن برای کاهش تنش در یمن، نویسنده اروپایی تاکید کرد این رویکرد که فاقد پاسخگو نگه داشتن عربستان و امارات متحده عربی است که مرتکب جنایات جنگی در یمن شده‌اند، و استانداردی دوگانه در رفتار با ایران و کشورهای دیکتاتور حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود.

وی درباره نزدیک شدن دوباره به متحدان اروپایی واشنگتن نوشت در صورتی که بایدن خواهان چنین چیزی باشد، باید مشکلاتی را که ترامپ در زمینه تجارت با اروپا پیش آورده، رفع و تحریم‌های فراسرزمینی را که علیه ایران اعمال کرده، لغو کند چراکه کشورهای اروپایی خواهان درست کار کردن برجام هستند و ایران زمانی پایبندی کامل به برجام را بازمی‌گرداند که تحریم‌ها رفع شود.

ممدوف همچنین تاکید کرد که دو سوی آتلانتیک در موضوع فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز دوباره به اختلاف خواهند رسید، چراکه کشورهای اروپایی، مثلا سیاست مکرون درخصوص لبنان، حضور ایران را در منطقه درنظر می‌گیرند، اما بایدن صرفا از مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران سخن گفته است.

310 310

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید