روش جدید ثبت سفارش سهام تا یک ماه دیگر

جزییات روش جدید عرضه اولیه سهام

کدخبر: ۱۵۴۴۴۴
روش جدید کشف قیمت برای عرضه‌های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس روش ثبت سفارش در سامانه معاملات به جمع بندی نهایی رسیده است.
جزییات روش جدید عرضه اولیه سهام

به گزارش فارس، علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: در آخرین روز معاملاتی هفته قبل چارچوب‌های فنی و تئوری‌های روش ثبت سفارش یا به اصطلاح بوک بیلدینگ برای کشف قیمت عرضه های اولیه سهام در بورس تهران امروز به جمع بندی نهایی رسید و حداکثر تا یک ماه دیگر بر روی نماد های معاملاتی کوچک عملیاتی می‌شود.

وی با معرفی این روش در عرضه‌های اولیه سهام گفت: بر اساس قیمت پایه‌ای که متعهد پذیره نویس در دامنه مشخص سامانه‌های معاملاتی اعلام می‌کند؛ تمامی سرمایه گذاران اعم از حقیقی ،حقوقی، نهادی و یا آنلاین می‌توانند در آن دامنه سفارش های خود را وارد و بر اساس حجم سفارش‌های وارد شده و قیمت های مد نظر بازار ، سهم جدید در بازار کشف قیمت می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: با اجرایی شدن این روش در آینده ای نزدیک، دست کم در یک جلسه ناظر بازار اجازه خواهد داد، تا سفارش ها حداقل در دو تا سه ساعت سفارش گیری شود .

سپس بر اساس حجم تقاضاهای وارد شده و یا در صورت نیاز متعهد پذیره نویس برای ثبت تقاضای مد نظر خود، قیمتی در دامنه اعلام شده در سامانه های معاملاتی کشف و به این ترتیب اگر تقاضای بازار کفایت می‌کرد، متعهد پذیره نویس سهام جدید را عرضه می‌کند.

به گزارش فارس؛ عرضه های اولیه سهام به روش حراج قیمتی و بروز برخی نا عدالتی‌ها در تخصیص سهام به عموم سرمایه گذاران همواره انتقاد سرمایه گذاران بازار سرمایه را در پی داشته است.

این در حالی است که متولیان بازار سرمایه طی دو سال اخیر همواره عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش دفتری را بهترین گزینه برای رفع این ناهنجاری‌ها دانسته‌اند که به دلیل بروز مشکلات نرم افزاری در هسته معاملات امکان اجرای چنین روشی مقدور نبوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید