ریسک های سیاسی تحولات قیمت دلار را تحت الشعاع قرار داد

بی تفاوتی بورس به بازار ارز

کدخبر: ۱۵۶۸۵۸
افزایش نرخ ارزها به ویژه قیمت دلار اگر چه افزایش قیمت مواد اولیه را در بخش تولید به همراه دارد، اما برای شرکت های بورسی که زمینه صادراتی دارند می تواند عاملی برای محبوبیت سهام باشد. با روند افزایش قیمت دلار این ذهنیت ایجاد شد که سهامداران باید از این این نمادها استقبال کنند اما بورس تهران واکنشی را که انتظار می رفت به رشد قیمت ارز نشان نداد.
بی تفاوتی بورس به بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز ، اگرچه در برخی شرکت‌های حاضر در گروه محصولات شیمیایی با افزایش نرخ ارز که همزمان با افزایش قیمت‌های جهانی بود، قیمت سهام برخی شرکت‌ها رشد کرد، اما کلیت بازار ظاهرا واکنشی معکوس به این مساله داشته است. روندهای تاریخی نشان داده‌اند که شاخص بورس تهران در بلندمدت همبستگی مثبتی با نرخ دلار دارد. تا پیش از سال 92 و مناقشات هسته‌ای ایران و غرب، ضریب همبستگی شاخص بورس و نرخ دلار تقریبا 8/ 0 بود. به عبارت بهتر به ازای هر یک درصد رشد نرخ دلار ، شاخص بورس 8/ 0 درصد افزایش می‌یافت. اما این بار در حالی که قیمت دلار در یک ماه گذشته 15 درصد افزایش یافته ، شاخص بورس کاهش پیدا کرده است.

این روندی است که در سال های 92 تا 94 که دوران اوج مذاکرات هسته ای بود نیز تکرار شد. در واقع در آن دوره رشد نرخ ارز دیگر به‌عنوان عامل محرک بورس عمل نمی‌کرد. دلیل اصلی این بود که در آن دوره تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران نه بر مبنای متغیرهای اقتصاد، بلکه بر مبنای متغیرهای سیاسی انجام می‌شد. افزایش نرخ دلار در بازار ارز نشانه ناامیدی از مذاکرات هسته‌ای بود و به بازار سهام سیگنال منفی می‌داد. بازار ارز ایران همواره نشان داده است که از بازار سهام تهران هوشمندتر عمل می‌کند. به همین علت است که فعالان بازار سهام بعضا به تحرکات بازار ارز به‌عنوان عامل تحرکات در بازار سهام نگاه می‌کنند. روند اخیر معاملات در بورس تهران نشان می‌دهد که همبستگی نرخ دلار و شاخص بورس دوباره منفی شده است.به رغم آنکه افزایش نرخ ارز می‌تواند منجر به افزایش درآمد شرکت‌ها و در نتیجه افزایش سود شرکت‌ها شود، اما شاخص بورس یا درجا می‌زند (با حمایت‌های دستوری حقوقی‌ها) یا ریزش می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، در سال‌های 92 تا 94، به دلیل آنکه متغیرهای سیاسی بیش از متغیرهای اقتصادی روی بازارها تاثیر داشتند،

این روزها نیز به نظر می‌رسد که افزایش نرخ ارز باعث می‌شود فعالان بازار احساس کنند ریسک سیاسی اقتصاد کشور افزایش یافته است. دلیل عمده آن نیز انتخاب رئیس‌جمهوری افراطی و غیرقابل پیش‌بینی در ایالات متحده آمریکا است. فعالان اقتصادی در این برهه تصمیم دارند ریسک روی کار آمدن دونالد ترامپ و تهدید از بین رفتن برجام را جدی شمرده و در استراتژی سرمایه‌گذاری خود ترتیب اثر دهند. به نظر می‌رسد زخم کهنه ریسک‌های سیاسی در بورس تهران، دوباره سرباز کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید