شاخص بورس پس از 14 روز کاری منفی شد

تعدیل هراس بورسی از بازگشایی نمادهای بانکی

کدخبر: ۱۶۲۴۸۷
نماگر بورس تهران پس از چهارده روز رشد متوالی سرانجام معاملات روز گذشته را در محدوده منفی به پایان رساند. بر این اساس دیروز شاخص کل بازار سهام با افت 289 واحدی تا نیمه کانال 77 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. از جمله نکات حائز اهمیت معاملات روز گذشته بورس تهران بازگشایی 3 نماد بانکی بود که مطابق پیش‌بینی‌ها زمینه فشار بر شاخص را فراهم کردند.
تعدیل هراس بورسی از بازگشایی نمادهای بانکی

به گزارش اقتصادنیوز ، افت بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز از دیگر موضوعات قابل‌توجه بازار دیروز بود.امری که حکایت از افزایش سفته‌بازی در میان کوچکترهای بورسی دارد. (افت دیروز شاخص کل حدود 4/ 0 درصد بود و این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن افت 1/ 0 درصدی را تجربه کرد).

دیروز بورس تهران شاهد بازگشایی 9 نماد معاملاتی بود. در میان بازگشایی‌های روز گذشته بورس تهران 3 نماد بانکی «وپست»، «ونوین» و «وسینا» خودنمایی می‌کردند. بر این اساس دیروز نماد معاملاتی پست‌بانک ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، اعلام تعدیل مثبت 30 درصدی و ارائه اطلاعات شفاف‌سازی درخصوص آخرین وضعیت شرکت، با افت 6/ 22 درصدی و با قیمت 1705 ریال بازگشایی شد و زمینه افت بیش از 38 واحدی نماگر بورس را فراهم آورد.

نماد بانک اقتصاد‌نوین نیز پس از برگزاری مجمع‌عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه 16 درصدی از محل سود انباشته، مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و تقسیم سود نقدی 22 ریالی و ارائه اطلاعات شفاف‌سازی درخصوص آخرین وضعیت شرکت دیروز با افت 3/ 5 درصدی و با قیمت 1841 ریال بازگشایی شد و فشار 32 واحدی بر تپیکس وارد کرد. نگاهی به پیشینه بازگشایی نمادهای بانکی نیز خالی از فایده نیست. ماه گذشته بورس تهران شاهد بازگشایی دو نماد «وبملت» و «وتجارت» پس از توقف نزدیک به 6 ماه بود.

این بازگشایی‌ها در حالی رقم خورد که پیش‌تر و به دنبال توقف طولانی‌مدت نمادهای بانکی‌ هیاهوی زیادی در بازار سهام به‌وجود آمده بود و فعالان بازار به لزوم بازگشایی این نمادها به منظور تسهیل روند معاملات تاکید داشتند. نماد بانک ملت اولین نماد بانکی بود که در هفته نخست بهمن ماه با ریزش بیش از 37 درصدی بازگشایی شد. این نماد در حالی برای سال مالی منتهی به اسفند 95 سود 102 ریالی را پیش‌بینی کرد که سود هر سهم این بانک در نخستین پیش‌بینی از سال جاری 40 تومان عنوان شده بود.

پس از بانک ملت «وتجارت» نیز با ریزش نزدیک به 34 درصدی دومین شوک را به بورس تهران طی معاملات بهمن ماه وارد کرد.( در روز بازگشایی وبملت افت حدود 1041 واحد و در روز بازگشایی «وتجارت» افت 560 واحدی به نماگر بازار سهام تحمیل شد.

پس از این بازگشایی‌ها بازار در انتظار بازگشایی دیگر نماد‌های بانکی بود. در این راستا انتظار افت نماگر بورس تهران در اثر بازگشایی‌های دیروز نیز وجود داشت. با این حال مقایسه شرایط بازار پس از بازگشایی‌های دیروز با شرایط بازار در دو مقطع زمانی فوق حاکی از تعدیل فضای منفی بازگشایی‌ بانک‌ها است.(البته باید در نظر داشت که دو نماد «وبملت» و «تجارت» جزو نمادهای با ارزش بالای بازار گروه بانکی هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با بازگشایی‌های دیروز شمار نمادهای بانکی بازگشایی‌ شده به 5 نماد رسید.4 نماد دیگر این گروه همچنان با توقف نماد معاملاتی روبه‌رو‌ هستند.

روز گذشته شاخص کل هموزن کمتر از شاخص کل بورس افت کرد. در این میان ورود سفته‌بازان به برخی از تک سهم‌های بازار سهام به رشد قیمتی این نمادها منجر شد. رشد قیمتی که خود را در محدود‌تر شدن افت شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان داد. «فباهنر» از جمله نمادهایی بود که دیروز معاملات پرحجم 25 میلیون سهمی را تجربه کرد و با رشد قیمت 7/ 4 درصدی همراه شد. این نماد که در میانه معاملات با صف خرید 9 میلیون سهمی همراه شده بود، پس از عرضه صف خرید مجددا در آستانه تشکیل صف خرید در قیمت 243 تومانی قرار گرفت.

معاملات «اپرداز» نیز برای ششمین روز متوالی پرتقاضا و با صف خرید دنبال شد. بر این اساس دیروز سهامداران به دادوستد حدود 10 میلیون سهمی در نماد معاملاتی شرکت آتیه داده‌پرداز پرداختند و در نهایت نیز معاملات این سهم در قیمت 1433 تومانی با بیش از 3 میلیون صف خرید به پایان رسید. در عین حال همان‌طور که در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شد، نیاز به نقدینگی بالای سهامداران سبب شده تا هر گونه رشد قیمتی در بازار سهام با افزایش فشار فروش مواجه شود.

این فشار فروش از سوی سهامداران درصدی در نمادهای مذکور نیز مشاهده می‌شود. به‌عنوان نمونه در نماد «اپرداز» شرکت بین‌المللی مدیریت توسعه بهسود و شرکت رساسامان آریا از اواسط هفته گذشته حدود 2 میلیون سهم به فروش رسانده‌اند. شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین نیز در اولین روز هفته جاری یک میلیون سهم «فباهنر» را به فروش رساند.

گزارش از فاطمه اسماعیلی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید