مرور مهمترین اخبار بازار سرمایه در هفته ای که گذشت

کدخبر: ۱۶۹۷۷۳
پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.
مرور مهمترین اخبار بازار سرمایه در هفته ای که گذشت

۱۴ پروژه‌ اولویت‌دار وزارت اقتصاد / بهبود ۱۰ پله‌ای رتبه کسب و کار در اولویت

معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ۱۴ پروژه اولویت دار وزارت امور اقتصادی و دارایی «مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» برای اجرا در سال ۱۳۹۶ را ابلاغ کرد. پروژه‌های مصوب برای اجرا در سال ۱۳۹۶می‌بایست توسط «دستگاه مجری» با اولویت و در چارچوب «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» اجرا و تکمیل شوند. بدیهی است کلیه مسئولیت‌ها از زمان ابلاغ تا اتمام پروژه بر عهده «دستگاه مجری» خواهد بود.

مشاهده کل خبر

وزیر اقتصاد نقشه راه مالیاتی 96 را ترسیم کرد

علی طیب نیا در جمع مدیران سازمان امور مالیاتی گفت: اعتماد مردم و بخش خصوصی رفته رفته به سازمان امور مالیاتی افزایش یافته و این امر را به شخصه در جلسات مشترک با نمایندگان صنوف مختلف در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ملاحظه کرده ام. وزیر اقتصاد با بیان اینکه تنها راه ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد و رهایی از اقتصاد نفتی، افرایش سهم تامین منابع بودجه ای دولت از طریق ارتقای درآمدهای مالیاتی است، گفت: در این خصوص ما باید در دو جبهه تلاش کنیم که نخستین آن، کاستن از هزینه های غیر ضروری دولت است و اینکار از طریق کوچک سازی دولت و رهایی از تصدی گری های زاید و افزایش بهره وری امکانپذیر است.

مشاهده کل خبر

خیز سازمان بورس برای ارتقای عضویت در آیسکو

در سلسله نشست های مقامات ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار با مقامات و مسوولان سایر بورس های حاضر در چهل و دومین نشست کنفرانس سالانه «سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO)، دیدارهایی با نهادهای ناظر بازار سرمایه کشورهای آلمان، یونان، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، کبک کانادا، هند و نیز بریتانیا با هدف ارتقای سطح روابط همکاری دوجانبه و همچنین ارتقای عضویت سازمان بورس از وابسته به عادی صورت پذیرفته است. آقایان سید احمد عراقچی، عضو هیات مدیره و معاون اجرایی، سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره و مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، و بهادر بیژنی، جانشین رییس سازمان در سرمایه‌گذاری خارجی سازمان بورس و اوراق بهادار، نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار در بزرگترین گردهمایی سالانه نهادهای ناظر بازار سرمایه دنیا بودند.

مشاهده کل خبر

بورس کالا، ابزار دولت برای خروج کامل قیمت گذاری ها از حالت دستوری

به گفته مدیرعامل بورس کالا، حامد سلطانی نژاد، اقدامات دولت در سال‌های گذشته موجبات استفاده از منابع ارزان قیمت خارجی را فراهم آورد. صنایع معدنی و فلزی، سهم قابل توجه و اثرگذاری از تولید ناخالص داخلی و اشتغال را به‌خود اختصاص می‌دهند، همین موضوع نشان از اهمیت ویژه این صنایع و لازمه توجه هرچه بیشتر به آن‌ها دارد. دولت یازدهم در دوران چهار ساله فعالیت خود، اقدامات متعددی را با هدف توسعه صنعت و معدن انجام داده است و حال با شروع مجدد فعالیت خود، بررسی عملکرد آن، ضروری به نظر می‌رسد.

مشاهده کل خبر

انجام معاملات خودکار و معاملات پربسامد نیاز به مجوز ندارد

سیداحمدعراقچی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار که اواخر بهمن ماه سال گذشته به ضرورت انجام معاملات بازار سرمایه با ابزارهای هوشمند شامل معاملات الگوریتمی(خودکار) و همچنین معاملات پربسامد تاکید کرده بود طی نامه ای خطاب به حسن قالیباف، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: انجام معاملات خودکار (Algorithmic trading) و نیز معاملات پربسامد(high - frequency) از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار، بلامانع بوده و معامله گران بورس تهران و فرابورس می توانند برای انجام معاملات از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده کنند.

مشاهده کل خبر

توسعه صنایع ایران در چهار سال

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: پس از برجام فضای بین المللی برای سرمایه گذاری در ایران بسیار مثبت شده و هم اکنون 3 شرکت معتبر جهان در تلاش هستند برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی کشور یک میلیارد و 300 میلیون یورو فاینانس در اختیار شرکت های ایرانی قرار دهند. منصور معظمی در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران گفت: در دولت یازدهم انجام 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی مصوب شده که هشت میلیارد دلار آن در حوزه های صنعت و معدن کشور است.

مشاهده کل خبر

توسعه بازار سرمایه با حذف تدریجی حجم مبنا و اصلاح دامنه نوسان

با وجود آنکه نزدیک به 12 سال از تصویب قانون بازار اوراق بهادار می گذرد اما تنها در ابتدای سال جاری بود که رییس سازمان بورس با اعلام خبر رفع محدودیت ها، به دغدغه چندین ساله فعالین بازار سرمایه پاسخ داد. با وجود اینکه فعالان بازار سرمایه از این رویداد خرسند هستند اما همچنان سوالات زیادی درباره کم و کاستی ها و اما اگرهای رفع این محدودیت ها دارند. همین سوالات و ابهامات پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) را برآن داشت تا در یک میزگرد دغدغه های فعالان بازار را منعکس کند. بر همین اساس در میزگرد "سنا" که با حضور محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، روح الله میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، حمید گلپاشا، مدیر توسعه بازار لوتوس پارسیان حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان، رضا کیانی، مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران و دکتر سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری برگزار شد، تاریخچه و آسیب های رفع و اعمال محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا مورد بررسی قرار گرفت.

مشاهده کل خبر

راه ورود سرمایه‌گذاران خارجی تسهیل شد

در هفدهمین جلسه هیات دولت با طرح پوشش ریسک ارزهای خارجی موافقت شده است. با این اقدام امیدها به ورود سرمایه‌گذار خارجی در ایران مخصوصا ورود آن‌ها به بازار سرمایه کشور بیشتر می‌شود.

مشاهده کل خبر

دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به شبکه بانکی ابلاغ شد

«دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار» در ۱۸ ماده و ۶تبصره، به‌منظور کنترل گستره مؤسسات اعتباری و هدایت آنها به ایفای نقش واسطه‌گری وجوه به عنوان کارکرد اصلی این موسسات، به شبکه بانکی ابلاغ شد. بر اساس این دستورالعمل، سرمایه‌گذاری مؤسسات اعتباری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله مصادیق غیربانکی است و باید ظرف مهلت مقرر واگذار شود.

مشاهده کل خبر

بازار سرمایه نیازمند ابزارهای دوگانه است

به گفته نخستین مدیرعامل فرابرس ایران، در حال حاضر بازار سرمایه نیازمند ابزارهای دوگانه است. ابزارهای جدیدی که عملکردشان بین اوراق مشارکت و سهام باشد به عنوان مثال اوراق مشارکت قابل تبدیل یا سهام ممتاز می تواند این کارکرد را داشته باشد. مصطفی امید قائمی در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: بازار سرمایه در مقطع فعلی با تنوع ابزارهای مالی، امکان رشد، توسعه و عمق بخشی در تمامی سطوح را داراست. در حوزه توسعه ابزارهای مالی بازار سرمایه روند خوبی دارد، در حال حاضر ابزارهای مالی مانند سهام، اوراق مشارکت، اوراق صکوک و امثال این ابزار در بازار سرمایه خوب و موفق عمل کرده اند.

مشاهده کل خبر

کشورهای افریقایی مقصد جدید صادرات سیمان

به گفته نایب رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، هدف گذاری در سال جاری به خصوص ۶ ماهه اول سال، معطوف به صادرات و بازارهای خارجی است؛ به طوریکه هم اکنون با تقاضاهایی از سوی تعدادی از کشورهای آفریقایی مانند مصر، کنیا، غنا و… برای خرید سیمان رو به رو هستیم که صادرات به مصر در گام اول شروع شده است. مرتضی لطفی در ادامه گفتگوی خود با "سنا" اظهار داشت: تحویل سیمان در دوماه ابتدای سال معادل ۱.۸ درصد نسبت به دو ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته که حاکی از کاهش تقاضای داخلی و آغاز نشدن آثار محرک در بازار مصرف سیمان است.

مشاهده کل خبر

امکان سبقت بازار سرمایه از پول

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بکارگیری ابزار نوین در بازار سرمایه گفت: واگذاری سهام شرکت های دولتی از طریق بورس یکی از عوامل موثر در افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه است. علی اکبر کریمی در خصوص ارتقای وضعیت بازار سرمایه گفت: می توان عنوان کرد در صحنه اقتصاد کشور در سال های گذشته رقابتی بین بازار پول و بازار سرمایه برای جذب نقدینگی وجود داشته و دارد.

مشاهده کل خبر

کاهش ریسک سرمایه گذاری با صندوق های کالایی

به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین، صندوق کالایی قابل معامله یکی از ابزارهای مالی نوین است که به سرمایه‌گذاران امکان این را می‌دهند تا به جای خرید و ریسک های ناشی از نگهداری کالای مورد نظر، اوراق این صندوق‌ها را خریداری کنند. با خرید این اوراق، سرمایه‌گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسوولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد. ساسان الله قلی با اشاره به اینکه صندوق طلا، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهند، گفت: خریداران در خرید مستقیم سکه یا طلا به سبب عدم تحلیل نوسان های قیمتی، ممکن است متضرر شوند، اما صندوق کالایی طلا با وجود مدیران حرفه ای، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهند.

مشاهده کل خبر

حرکت بازار سرمایه رو به جلو است

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات با اشاره به اینکه تغییرات قانونی باعث افزایش شفافیت بازار سرمایه می شود، افزود: رویکردهای جدید سازمان بورس باعث دلگرمی سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه می شود و کاهش نارضایتی سهامداران در برخی بخش های قانونی را به همراه خواهد داشت. سید رضا علوی در خصوص بازنگری در ریزساختارهای بازار سرمایه گفت: تصمیم های اصلاحی مسولان سازمان بورس باعث حرکت این بازار به سمت جلو است.

مشاهده کل خبر

شاخص، تنها ملاک سنجش کارآمدی بازار سرمایه نیست

مصطفی صفاری در گفتگو با "سنا" با تاکید بر اینکه توجه بیش از اندازه به تغییرات شاخص غیر منطقی است، گفت: نمی توان تنها، شاخص کل را ملاک سنجش کارآمدی بازار سرمایه دانست. مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ادامه داد: ارزش بازار، حجم معاملات، سرعت داد و ستد و از همه مهمتر نقدشوندگی در بازار سرمایه از دیگر عوامل سنجش کارایی بازار سرمایه هستند و با استفاده از مجموع آنها می توان بازار سرمایه را تحلیل کرد. بحث ریسک و عمق بازار نیز از دیگر عوامل تعیین‌کننده هستند که بر عملکرد بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد.

مشاهده کل خبر

بازار بدهی و الزامات توسعه آن

به گفته یک عضو هیات علمی دانشگاه، حجم کل اوراق بدهی منتشر شده در بازار بدهی از ابتدای شکل‌گیری تاکنون (از سال 1384) به حدود 422 هزار میلیارد ریال رسیده و حجم اوراق منتشر شده در سال 1395 به تنهایی بیش از 55 درصد کل اوراق منتشره در بازار بدهی را به خود اختصاص داده است. موسی احمدی در گفتگو با "سنا" ادامه داد: بازار بدهی ایران از روندی رو به رشد به ویژه در یکی دو سال اخیر برخوردار بوده است و نگاهی به آمار نشان می دهد که اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق سلف به ترتیب با 39 درصد، 22 درصد، 19 درصد و 12 درصد بیشترین میزان انتشار را به خود اختصاص داده‌اند.

مشاهده کل خبر

رشد پایدار بازار سرمایه در سایه انتخاب مجدد روحانی

یک تحلیلگر بازار سرمایه درباره واکنش بورس به نتیجه انتخابات گفت: انتخاب مجدد روحانی علاوه بر اینکه به ثبات شرایط سیاسی، اقتصاد کلان و اقتصاد خرد از جمله بازار سرمایه کمک می کند ریسک ترس از سیاست های جدید و ناآشنای کاندیداهای دیگر را خنثی کرد. مهرزادجهانی ادامه داد: پیروزی مجدد دکتر حسن روحانی به سمت ریاست دولت دوازدهم خواست فعالان بازار سرمایه بود چون با پیروزی یکی دیگر از کاندیداها، بازار سرمایه تا روی کار آمدن دولت جدید به کما می رفت و منتظر انتخاب وزرا و اتخاذ سیاستهای جدید دولت منتخب می ماند که این رویه موجب بازاری فرسایشی و نگران کننده می شد.

مشاهده کل خبر

20 خرداد؛ آغاز ثبت نام گواهی نامه های حرفه ای

ثبت نام بیست و نهمین دورۀ آزمون‌های بازار سرمایه، از روز شنبه بیستم خردادماه سال جاری آغاز و تا چهاردهم امرداد ماه ادامه خواهد داشت. حیدر فروغ نژاد با اعلام اینکه در این دوره تنها دو آزمون اصول بازار سرمایه و معامله‌گری بازار سرمایه به صورت قلم و کاغذی در روز جمعه سوم شهریورماه و در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز برگزار خواهد شد، گفت: مابقی آزمون‌ها همانند گذشته به صورت الکترونیکی و فقط در تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده کل خبر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید