رشد شاخص از کف به بیش از هزار واحد رسید؛

بورس روی موج مثبت /برندگان اصلی بازار سهام کدامند؟

کدخبر: ۱۷۵۶۴۱
همزمان با تجربه‌ اصلاح قیمت‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و تنزل شاخص کل به محدوده 78هزار واحدی، قیمت‌ سهام اکثر شرکت‌های فعال در بورس نیز با کاهش شدیدی مواجه شد. افت نسبتا محسوس قیمت نمادها در بورس تهران موجب شد معامله‌گران منتظر جرقه‌ای برای ورود به معاملات سهام باشند.
بورس روی موج مثبت /برندگان اصلی بازار سهام کدامند؟

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران در ادامه روند صعودی خود، نخستین روز از هفته جاری را نیز با شرایطی مثبت آغاز کرد. به این ترتیب افزایش 149 واحدی (معادل 2/ 0درصد) شاخص کل بورس در جریان معاملات روز شنبه، این نماگر را در سطح 79هزار و 659 واحدی قرار داد. افزایش نامحسوس شاخص کل بورس که از روز چهارشنبه 14تیرماه آغاز شد، کم‌کم تقویت شد و در تمامی روزهای هفته گذشته ادامه یافت. به این ترتیب طی 7روز کاری اخیر رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل در کارنامه بازار سهام به ثبت رسید تا نماگر بازار در آستانه ورود به کانال 80هزار واحدی قرار بگیرد.

همزمان با تجربه‌ اصلاح قیمت‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و تنزل شاخص کل به محدوده 78هزار واحدی، قیمت‌ سهام اکثر شرکت‌های فعال در بورس نیز با کاهش شدیدی مواجه شد. افت نسبتا محسوس قیمت نمادها در بورس تهران موجب شد معامله‌گران منتظر جرقه‌ای برای ورود به معاملات سهام باشند. این جرقه با انتشار خبر تعدیل مثبت پالایشی‌ها آغاز شد و در ادامه تحت تاثیر بهبود نسبی قیمت‌ها در بازار فلزات پایه جهانی به ایجاد یک موج مثبت در بازار انجامید. این موج مثبت در 7 روز کاری اخیر شاخص کل را با رشد هزار واحدی مواجه کرد. با این حال هرچند فضای مثبت در معاملات سهام به وجود آمده است، اما در مورد تداوم این روند باید متغیر‌های مختلفی را در نظر گرفت.همان‌طور که در گزارش‌های قبلی «دنیای‌اقتصاد» نیز عنوان شد، دلایلی از جمله توقف نمادها تحت تاثیر نزدیک شدن به زمان اوج برگزاری مجامع شرکت‌ها و همچنین انتظار برای گزارش‌های عملکرد 3ماهه شرکت‌ها جریان ورود نقدینگی به بازار سهام را کُند کرده است. این موضوع نیز مانعی بر سر راه رشد بیشتر قیمت‌ها است. بر همین اساس در هفته گذشته همچنان ارزش معاملات نسبت به دوران اوج بورس فاصله محسوسی داشت. با این وجود روز گذشته فعالان تالار شیشه‌ای شاهد رشد چشمگیر ارزش معاملات خرد سهام نسبت به روز‌های پیش از آن بودند. دیروز ارزش معاملات خرد در بورس تهران حدود 150 میلیارد تومان بود که در مقایسه با معاملات روز چهارشنبه افزایش حدود 50درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع بهبود وضعیت معاملات سهام را به خوبی نشان می‌دهد.

برندگان اصلی بازار سهام کدامند؟

در شرایط کنونی آن دسته از سهامدارانی که با دید بلند‌مدت اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در دوره اصلاح قیمت‌ها کرده‌اند و در این مدت نیز با صبوری و امید به برگشت بازار، دست به فروش نزده‌اند، حال تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها با سود مواجهند. آن دسته از معامله‌گرانی که پیش‌تر به دلیل عدم اطمینان و نبود فضای شفاف از آینده بازار، ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را بالا دیدند و وارد معاملات نشدند، باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را با مشاهده موج مثبت کنونی در فضای بازار دارند، باید ریسک عدم پایداری این روند را پذیرا باشند. ریسکی که در شرایط کنونی بنا به دلایلی که در بالا اشاره شد، می‌تواند فضای معاملات را تغییر دهد.

عرضه‌ اولیه مهم برای «وبملت»

بررسی جزئیات معاملات روز گذشته نشان از آن دارد که نماد معاملاتی بانک ملت با تاثیر 55 واحدی، بیشترین نقش را در رشد شاخص سهام داشت. در این راستا خبر اصلاح ساختار نظام بانکی در تغییر روند و اشتیاق سهامداران به خرید سهام بانکی‌ها بی‌تاثیر نبود؛ در گروه بانکی در حالی معامله‌گران شاهد رسیدن قیمت‌ها به کف تاریخی خود بودند که این مساله در طول دوران فعالیت این صنعت بی‌سابقه بوده است. به این ترتیب این گروه مترصد شناسایی فرصتی برای ورود معامله‌گران بود. جرقه این موضوع از انتشار اخبار پیرامون اصلاح ساختار نظام بانکی با مدل جدید تعیین نرخ سود بانکی زده شد. این سیگنال مثبت با لیدری بانک ملت گروه بانکی را پس از مدت‌ها مورد توجه معامله‌گران قرار داد. به‌طوری‌که معامله‌گران پس از گذشت بیش از یک سال شاهد رشد قیمت 5درصدی در نماد «وبملت» بودند. آخرین نوسان بالای 4درصد سهام مزبور مربوط به اول تیرماه سال 95 و قبل از الزام آنها به ارائه گزارش‌های مبتنی بر سیستم IFRS بوده است. در این گروه همچنین نماد معاملاتی بانک تجارت با صف خرید مواجه شد. از سوی دیگر بررسی روند مثبت «وبملت» نشات گرفته از انتظار برای عرضه اولیه «به‌پرداخت ملت» است؛ «پرداخت» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملت و بزرگ‌ترین‌ شرکت خدمات پرداخت از اواخر سال گذشته آماده عرضه اولیه است. اما این اتفاق بنا به دلایلی هر بار به تعویق افتاد. در آخرین اخبار نیز هفته گذشته اظهاراتی مبنی بر عرضه اولیه این نماد به گوش رسید. با این وجود نماد مزبور در لیست انتظار عرضه‌های اولیه قرار گرفت. این امر می‌تواند سودآوری بالایی برای بانک ملت به همراه داشته باشد. با توجه به ارزش بازار کنونی شرکت آسان پرداخت پرشین به‌عنوان همگروهی «پرداخت»، نمی‌توان ارزشی کمتر از 2هزار میلیارد تومان برای آن متصور شد.

در «پاکشو» چه خبر است؟

رصد صنایع فعال در بازار سهام نشان از آن دارد که گروه شیمیایی با ارزش معاملات بیش از 52میلیارد تومانی در صدر دیگر صنایع دیروز قرار گرفته است. بخش عمده‌ای از این رقم ناشی از معاملات سنگین در گروه صنعتی پاکشو بوده است. «پاکشو» در حالی دیروز با نوسان قیمت حداکثری روبه‌رو شد که با معامله بیش از 37میلیون سهم به ارزش 46میلیارد و 500میلیون تومان، بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و در پایان صف خرید بیش از 18میلیون و 800هزار سهمی برای آن باقی ماند. کارشناسان هیچ‌گونه تحلیل خاصی از این روند ارائه نداده‌اند و معتقدند اتفاق بنیادی پشتوانه آن نیست. در این راستا برخی گمانه‌ها این موضوع را ناشی از ورود نقدینگی جدید با رویکرد سفته‌بازی به این نماد عنوان می‌کند. با این حال باید در انتظار روزهای آتی و بررسی روند قیمتی این نماد بود. در دیگر نمادهای این گروه نیز شاهد شفاف‌سازی دو نماد معدنی املاح ایران و صنایع شیمیایی فارس بودیم؛ نماد «شاملا» در شفاف‌سازی خود اعلام کرد که تصمیم به فروش ساختمان قدیمی شرکت دارد. البته این موضوع با توجه به رکود صنعت ساختمان، مدتی به طول خواهد انجامید. «شفارس» نیز اعلام کرد که تغییری در وضعیت سودآوری شرکت حاصل نشده است و طرح و توسعه‌ها نیز در سود سال جاری تاثیری ندارد.

معاملات پرحجم در گروه فلزی

گروه فلزات اساسی نیز از دیگر گروه‌های مورد توجه در بازار دیروز بود. این گروه در روزهای اخیر و به ویژه روز گذشته با معاملات پرقدرتی همراه بود. به‌طوری‌که روز گذشته فولاد مبارکه با 41 واحد و ملی صنایع مس ایران با 29 واحد افزایش، از دیگر نمادهای تاثیر‌گذار بر رشد شاخص کل بورس بودند. نمادهای زیر‌مجموعه این گروه در هفته‌های اخیر به علت افزایش قیمت‌های جهانی با رشد‌های چشمگیری مواجه شدند. با این حال با اصلاح نسبی قیمت جهانی روی در 2 روز گذشته و رسیدن به نرخ 2791 دلار در هر تن، دیروز شاهد اصلاح نسبی قیمت نمادهای فعال در این گروه بودیم. به‌طوری‌که «کروی»، «کاما» و «کنور» با افت قیمت همراه شدند. اما خریدهای این نماد همچنان در محدوده با حجم بالا دنبال شد. در این گروه روز گذشته شاهد انتخاب اعضای جدید هیات مدیره سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بودیم؛ در مجمع «و معادن» سه کرسی هیات مدیره این شرکت به فولاد مبارکه اصفهان رسید و دو کرسی باقی‌مانده را نیز سازمان تامین اجتماعی در اختیار گرفت.

خودرویی‌ها در غیاب لیدر

بررسی روند گروه خودرویی نیز نشان از آن دارد که تحرکات زیادی در نمادهای فعال آن به چشم نمی‌خورد. در حالی گروه مزبور در ماه‌های گذشته معاملات پر رونقی را سپری کردند که این روند در هفته‌های گذشته ادامه پیدا نکرد. به‌طور کلی فضای عمومی از پیگیری روند خودرویی‌ها به علت طولانی‌شدن زمان نهایی شدن قراردادهای آنها فرسایشی شده است. هنوز پس از گذشت ماه‌ها هیچ‌گونه قراردادی از این ناحیه قطعی نشده و همچنان در حد حرف باقی مانده ‌است. به عبارت دیگر پس از فروکش کردن سودهای بالا، نمادهای مزبور کمی مهجور شدند. در واقع بازار به این نتیجه رسیدکه دیگر خبری از سودهای عجیب و غریب در این گروه نیست. در این میان نبود سایپا به‌عنوان لیدرنیز مزید علت شده است؛ نماد «خساپا» از اواخر اردیبهشت‌ماه به علت تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد و هنوز این توقف ادامه دارد.

توجه به قندی‌ها

گروه قندی از صنایع پرتحرک در روزهای اخیر بوده است. در حالی بازدهی این گروه در روز گذشته معادل یک درصد بود که این بازدهی طی هفته اخیر به 4درصد می‌رسد. افزون بر این از ابتدای سال نیز سودی بیش از 69درصد از این گروه کسب شده است. به نظر می‌رسد بخشی از این رشد به پشتوانه مسائل بنیادی باشد. برداشت چغندر پاییزه و افزایش تولید از مهم‌ترین‌ عوامل بنیادی مزبور است. بخشی دیگر نیز به دلیل سفته‌بازی و شایعاتی در خصوص فروش زمین‌های این گروه نشات گرفته است. از آنجا که شرکت‌های قندی از دارایی‌های زمین زیادی برخوردارند، طی روزهای اخیر شایعات و هیجانات زیادی پیرامون فروش این دارایی‌ها و املاک به گوش می‌رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید