آینده کوتاه مدت بورس بررسی شد

پتانسیل بازار سهام برای عبور از سقف تاریخی

کدخبر: ۱۹۰۹۶۷
شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته سرانجام موفق به فتح کانال ۸۸ هزار واحدی شد. دماسنج بازار سهام پس از ۱۳ نوسان در کانال ۸۷ هزار واحدی سرانجام در آخرین روز از معاملات هفتگی با صعود نرم به کانال ۸۸ هزار واحد رسید. در شرایطی که عمده نمادهای بزرگ بازار سهام روند کم‌نوسانی را در پیش گرفته بودند بار دیگر رشد قیمتی نمادهای فلزی با محوریت «فولاد» به رشد شاخص کل کمک کرد.
پتانسیل بازار سهام برای عبور از سقف تاریخی

به گزارش اقتصادنیوز ، در مقایسه روند معاملات بورس از ابتدای پاییز با تابستان بار دیگر عوامل بنیادی و خوش‌بینی به رشد سودآوری شرکت‌های فلزی، این گروه را در صدر معاملات قرار داد و از سوی دیگر سایر گروه‌ها مانند پالایشی‌ها پس از نقش حمایتی پررنگ از شاخص در هفته‌های اخیر، در مسیر کم‌نوسان قرار گرفتند. خودرویی‌ها نیز بار دیگر از حرکت در مسیر پایدار صعود جاماندند.

نقشه بورس در کوتاه‌مدت 

در شرایط کنونی تمامی توجه‌ها به سمت قله تاریخی بورس تهران جلب شده است. پیش از این آخرین باری که نماگر اصلی بازار سهام موفق به ثبت رقم ۸۸ هزار واحد شده بود، به ۱۸ دی سال ۹۲ باز می‌گردد. سقف تاریخی بورس تهران نیز در ۱۵ دی‌ماه همان سال در حالی رخ داد که عمده فعالان بازار به رشد حبابی قیمت‌ها در صعود ممتد بورس تا رسیدن به سقف تاریخی در شرایط کنونی اعتقاد داشتند. در شرایط کنونی و در حالی‌که کمتر از ۱۵۰۰ واحد تا رسیدن به سقف تاریخی بورس فاصله باقی است، نوسانات آتی بورس به خصوص در کوتاه‌مدت مورد توجه است. نوسانات قیمت کالا در بازار جهانی، نرخ دلار در بازار ارز داخل و ریسک‌های سیاسی پیش رو را می‌توان مهم‌ترین عوامل برای ارزیابی روند حرکتی شاخص در هفته‌های آتی عنوان کرد.

آینده کوتاه‌مدت بورس

با توجه به مواردی همچون قیمت دلار ، قیمت فلزات پایه در بازار جهانی ، روند قیمت نفت و ریسک های سیاسی موجود ، به‌نظر می‌رسد حالت منطقی روند کم‌نوسان سهام در هفته‌های آتی است. گرچه سیگنال‌های بنیادی می‌تواند در برخی از نمادها خود را نشان دهد اما در بسیاری از گروه‌ها شاید ریسک‌های موجود دلیلی باشد برای تامل بیشتر سرمایه‌گذاران و انتظار برای گذر زمان.

در شرایط کنونی پتانسیل بالقوه برای فتح سقف تاریخی وجود دارد اما رشد پایدار و کم‌ریسک بورس نیازمند رصد متغیرها در کوتاه‌مدت است. گرچه اظهار‌نظرهای مختلفی درخصوص روند آتی قیمت نفت در بازار جهانی، نرخ دلار، آمارهای اقتصادی چین و نوسانات قیمتی کالاها و همچنین ریسک‌های سیاسی مطرح می‌شود اما به‌نظر می‌رسد هیچ‌یک از این موارد با قطعیت کامل همراه نیست و تنها گذر زمان است که می‌تواند چشم‌انداز آینده را روشن‌تر سازد. تداوم ثبات شرایط کنونی در ماه‌های آینده می‌تواند پتانسیل رشدهای قابل‌توجه را در آینده سهام ایجاد کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید