در شرایط ضعف تقاضای سهام مشاهده شد

جذابیت بازار بدهی با عبور سود از 20 درصد

کدخبر: ۲۰۲۷۰۹
معاملات دیروز فرابورس ایران با افت ۳/ ۰ درصدی شاخص کل پایان یافت. نماگر سهام این بازار طی دادوستدهای روز گذشته با کاهش ۷/ ۳ واحدی به سطح ۳/ ۱۰۹۳ واحد بازگشت. اکثر سهام فرابورسی در این روز، زیر فشار عرضه و همچنین ضعف تقاضا با افت قیمت روبه‌رو شدند. همزمان در بازار بدهی اغلب اوراق قرضه دولتی رشد محدود قیمت را تجربه کردند و نرخ بازده آنها نیز همچنان فراتر از ۲۰ درصد نوسان داشت.
جذابیت بازار بدهی با عبور سود از 20 درصد

به گزارش اقتصادنیوز ، با وجود ضعف تقاضای سهام در روزهای اخیر، بازار بدهی همچنان از جذابیت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران برخوردار بوده و نقدینگی قابل‌توجهی را به سمت خود جذب می‌کند. مروری بر داده‌های این بازار نشان می‌دهد فعالان فرابورس از ابتدای زمستان تا هفته پایانی بهمن ماه به‌طور متوسط ۴۵ میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی در طول یک روز کاری دست‌به‌دست کرده‌اند.

با وجود این، میانگین ارزش معاملات این اوارق طی یک هفته گذشته با رشد بیش از ۲۱۰ درصدی به رقم قابل‌توجه ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است. در دادوستدهای دیروز نیز حدود ۷۵ میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی بین فعالان بازار بدهی دست‌به‌دست شد. به این ترتیب، ضمن حفظ رونق در این بازار، متوسط نرخ سود موثر اوراق خزانه بر اساس قیمت‌های معاملات دیروز در بالاتر از سطح ۲۰ درصد باقی ماند (میانگین نرخ سود موثر اوراق خرانه در پایان معاملات دیروز ۷/ ۲۰ درصد ثبت شد).

افزایش مقطعی نرخ سود بدون ریسک از رهگذر بسته ضدالتهاب ارزی بانک مرکزی، موجب جهش معنادار نرخ بازده این اوراق شد و بنابر این تقاضا در این اوراق را افزایش داد. از سوی دیگر، با عرضه اوراق جدید از سوی خزانه داری کل و همچنین تضعیف چشم‌انداز سودآوری در بازارهای موازی از جمله سهام، ارز، طلا و مسکن به نظر می‌رسد بازار بدهی از سوی بازیگران بازار، محل مناسبی برای کسب سودآوری و سرمایه‌گذاری تلقی شده است.

از سوی دیگر، در روزهای اخیر شاهد افت محسوس ارزش معاملات سهام در بازارهای اول و دوم فرابورس هستیم. به عبارت دقیق‌تر، در حالی که میانگین گردش نقدینگی روزانه در این دو بازار طی معاملات بهمن‌ماه عددی بالاتر از ۳۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد، در سه، چهار روز گذشته این متغیر با کاهش ۳۵ درصدی به پایین‌تر از ۲۰ میلیارد تومان رسیده است. عواملی گوناگونی در عقب‌نشینی سهامداران در معاملات مطرح است که از جمله می‌توان به افزایش عرضه در روزهای پایانی سال اشاره کرد که عمدتا مبتنی بر نیاز فعالان به نقدینگی در این بازه زمانی است.

در عین حال نااطمینانی‌ها نسبت به مولفه‌های بیرونی بازار از جمله بازار جهانی و روند نزولی نرخ ارز در ضعف تقاضای سهام طی این روزها موثر بوده است. ضمن اینکه قرارگرفتن فعالان بازار در یک خلأ اطلاعاتی به دلیل عدم انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود بنگاه‌ها طبق سنت هر‌ساله نیز در کاهش تحرک سهامداران بی‌تاثیر نبوده است. مجموعه این عوامل در کنار مخاطراتی مثل سرنوشت مبهم توافق هسته‌ای نیز فشار به معاملات سهام را حفظ کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید