با وجود کاهش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی

شاخص بورس از سقوط به کانال 95 هزار گریخت

کدخبر: ۲۰۴۳۶۶
بورس تهران پس از ۸ روز افت متوالی و ریزش بیش از ۲ هزار واحدی، سرانجام روز گذشته با رشد روبه‌رو شد و با افزایش ۱۶۶ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) در سطح ۹۶ هزار و ۱۹۴ واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز هم‌راستا با شاخص کل مسیر صعودی را طی کرد و با رشد ۰۵/ ۰ درصدی همراه شد. امری که نشان می‌دهد عمده رشد دیروز نماگر بورس تهران بر دوش نمادهای بزرگ بازار بوده است.
شاخص بورس از سقوط به کانال 95 هزار گریخت

به گزارش اقتصادنیوز ، به نظر می‌رسد اصلاح قیمتی روزهای اخیر، سطوح جذابی را برای  خرید سهام فراهم کرده است. با این وجود همچنان فشار فروش زیادی در بازار دیده می‌شود که احتمالا تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.

 بازگشایی منفی بازارهای جهانی

روز گذشته با بازگشایی بازارهای جهانی، شاهد افت محسوس قیمت فلزات در این بازارها بودیم. به این ترتیب در زمان معاملاتی بورس تهران، قیمت مس، با افت ۶/ ۰ درصدی، در سطح ۶۹۱۵ دلار در هر تن قرار گرفت. سرب کاهش ۸/ ۰ درصدی را تجربه کرد و به ۲۳۶۸ دلار رسید. آلومینیوم نیز با افتی ۶/ ۰ درصدی در قیمت ۲۱۰۷ دلار برای هر تن متوقف شد. قیمت روی در آخرین دادوستدهای بازار، با افت بیش از یک درصدی در سطح ۳۲۶۰ دلار در هر تن قرار گرفت. با وجود افت نسبی اما قیمت فلزات همچنان در محدوده مناسبی قرار دارد. بنابراین شروع ضعیف بازارهای کالایی نتوانست از جذابیت قیمتی نمادهای وابسته به آن بکاهد. دیروز «فولاد» و «فملی» از جمله نمادهای فلزی بورس تهران بودند که بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل این بازار را بر عهده داشتند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مقایسه با سقف قیمتی سالانه خود شاهد اصلاح بیش از ۱۰ درصدی قیمت سهام خود بوده است. در ابتدای هفته جاری انتشار اخباری همچون تعیین سقف قیمت بر محصولات فولادی در سال آتی و نگرانی در رابطه با قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر قیمت این سهام وارد آورد. «فولاد» طی روزهای اخیر افت قیمت‌های متوالی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد بازار شدت اثر احتمالی ممنوعیت افزایش قیمت فروش محصولات توسط تولیدکنندگان فولاد را بیش از انتظارات در نظر گرفته بود؛ چرا که حتی در صورت رخداد این موضوع، همچنان نسبت قیمت به درآمد انتظاری «فولاد» می‌تواند سطوح کنونی قیمت‌ها را ارزنده کند.

به این ترتیب اصلاح بیش از ۳ درصدی در چهار روز معاملاتی ماقبل «فولاد»، سبب شد تا سرمایه‌گذارانی که در انتظار اطمینان از ایجاد کف قدرتمند قیمتی در این سهم بودند، فرصت را مغتنم بدانند و به گردونه معامله‌گران آن بپیوندند. این موضوع در گزارش روز دوشنبه «دنیای اقتصاد» تحت عنوان «فرصت پنهان ریزش بورس» به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.

 پالایشی‌ها بی‌توجه به کاهش قیمت نفت

پالایشی‌ها روز گذشته از دیگر حامی‌های شاخص بورس تهران بودند. رشد دیروز پالایشی‌ها در حالی رقم خورد که قیمت نفت نتوانست رشد محدود ابتدای روز خود را حفظ کند و در ادامه با افت حدود ۵/ ۰ درصدی همراه شد.با وجود این به نظر می‌رسد رسیدن به سطوح حساس قیمتی سبب رشد پالایشی‌ها طی دو روز معاملاتی اخیر شده است.

به این ترتیب دیروز تمامی پالایشی‌های فعال بورس تهران در مسیر رشد قرار گرفتند. «شتران» و «شبندر» بیشترین رشد قیمتی در این گروه را ثبت کردند و توانستند در جمع نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص قرار گیرند. با وجود این در صورتی که روند قیمت‌گذاری محصولات در فصل زمستان نیز بازتاب‌دهنده کاهش کرک اسپرد جهانی محصولات پالایشی باشد، به احتمال قوی نمی‌توان انتظار داشت تا بازار شاهد رشد قابل توجه قیمت این نمادها در کوتاه‌مدت باشد.

هفته گذشته نیز پس از انتشار صورت‌های مالی سه پالایشگاه تهران، بندرعباس و تبریز که نشان‌دهنده کاهش کرک اسپرد برای محصولات پالایشی این شرکت‌ها در فصل پاییز نسبت به نیمه نخست سال بود، فضایی احتیاطی در میان معامله‌گران ایجاد شد.درخصوص رشد دیروز پالایشی‌ها، نقش پررنگ حقوقی‌ها نیز بی‌تاثیر نبود. روز گذشته خالص خرید معامله‌گران حقوقی در نمادهای پالایشی از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فراتر رفت.

 نگاهی به دیگر گروه‌های بورسی

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت بندرعباس، توسعه معادن و فلزات و همچنین پالایش نفت تهران در صدر نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بازار سهام قرار گرفتند. «پارسان» تنها نماینده گروه محصولات شیمیایی بود که در فهرست نمادهای موثر در رشد شاخص قرار گرفت.

حضور فعالان حقوقی در دو سمت خرید و فروش مهمترین عامل هدایت‌کننده این نماد به فهرست مذکور بود. با این حال به گفته کارشناسان، افت قیمت سهم و کاهش ارزش بازار نمادهای متانولی و اوره‌ساز زیرمجموعه نفت و گاز پارسیان از جمله عواملی است که می‌تواند در نقش عامل فشار بر این سهم عمل کند. همچنین دیروز فعالان بازار شاهد انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص عرضه ۷۳/ ۱ درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در تاریخ ۲۶ اسفند به‌صورت عمده توسط «وبملت» بودند.

ارزش معاملات خرد سهام نیز در ادامه روند کم‌رمق هفته‌های اخیر، دیروز به ۱۱۵ میلیارد تومان بالغ شد.۳۵ درصد از این رقم نیز در اختیار ۱۰ نماد با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت.بررسی روند صنایع بورسی در روز گذشته نشان می‌دهد از ۳۸ ‌صنعت مورد بررسی، شاخص ۱۸ صنعت با رشد همراه شد و ۱۷ صنعت نیز معاملات روزانه خود را با افت پشت سر گذاشتند (شاخص ۳ صنعت بدون تغییر ماند). بیشترین بازدهی‌های دیروز بورس تهران از آن صنعت تک‌نماد استخراج زغال سنگ شد.

به این ترتیب این گروه به واسطه رشد قابل توجه «کطبس» بیشترین بازدهی (۸/ ۳ درصد) را در میان صنایع بورسی کسب کرد. پس از آن نیز لیزینگی‌ها با رشد بیش از ۲ درصدی همراه شدند. در مقابل اما گروه استخراج سایر معادن با تحمیل زیان ۷/ ۶ درصدی به سهامداران خود در قعر جدول بازدهی روز گذشته صنایع بورسی قرار گرفتند.

در عین حال روز گذشته خودرویی‌ها با دادوستد ۲۶۵ میلیون سهمی به ارزش حدود ۲۸ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات این روز بورس تهران را به خود اختصاص دادند.بیشترین افزایش قیمت روز گذشته بورس تهران نیز به نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنایع بهشهر ایران، سالمین، نیروکلر، ایران ارقام و سرمایه‌گذاری صنعت بیمه اختصاص پیدا کرد.در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های تامین ماسه ریخته‌گری، کاشی سعدی، ماشین‌سازی اراک و ماشین‌سازی نیرومحرکه بیشترین کاهش قیمت دوشنبه بورس تهران را تجربه کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید