سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه برگزار شد

تمایل روس ها برای فروش هواپیمای مسافری به ایران

کدخبر: ۱۵۵۶۸۹
سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در حالی در تهران برگزار شد که در همایش جانبی عاملان اقتصادی دو کشور، مهمترین مسائل و چالش های افزایش همکاری ها در آینده مورد واکاوی قرار گرفت. به اعتقاد کارشناسان روابط ایران و روسیه با وجود تلاش های انجام شده متناسب با ظرفیت های دو طرف نیست؛ بنابراین در مذاکره با روس ها چند هدف مهم پیگیری می شود. اولین مساله، روابط بانکی و تسهیل ارتباطات مالی است. مساله روادید تجار ایرانی هنوز حل نشده است و مشکلات مربوط به حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی نیز مانع گسترش روابط اقتصادی ایران و روسیه است.
تمایل روس ها برای فروش هواپیمای مسافری به ایران

به گزارش اقتصاد نیوز محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران امروز در همایش تجاری ایران و روسیه با اشاره به برگزاری 12 کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و روسیه، گفت: دو کشور در فصل جدیدی قرار دارند، به طوریکه در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، عملی و امنیتی شاهد گسترش روابط هستیم. از سوی دیگر، روابط دو کشور به صورت هماهنگ و تعاملی در حال انجام است. واعظی افزود: امیدواریم که دو کشور بتوانند به عنوان دو بازیگر برتر در منطقه ایفای نقش کنند. 

وی با اشاره به اینکه مسائل بانکی یکی از چالش های اقتصادی میان ایران و روسیه محسوب می شود، عنوان کرد: در جریان مذاکره با روسیه، سند همکاری بانکی نیز به امضا رسید. با توجه به تفاهم نامه هایی که در یک سال گذشته در این زمینه به امضا رسیده، می توان گفت روابط بانکی دو طرف رو به گسترش است. 

وزیر انرژی فدراسیون روسیه از برنامه مسکو برای فروش هواپیمای مسافربری سوپر سوخو 100 به ایران خبر داد و گفت: هدف از این اقدام، افزایش همکاری های اقتصای و تجاری دوجانبه است. «الکساندر نواک» همچنین به تدوین نقشه راه همکاری های دوجانبه اشاره کرد و افزود: 100 محور در این نقشه مورد توجه قرار گرفته است. وی با یادآوری لغو تحریم ها علیه ایران گفت: اکنون شرکت های روسی خود را برای حضور در پروژه های نفت و گاز ایران با همکاری طرف های ایرانی آماده می کنند. وزیر انرژی روسیه به توافق شرکت «لوک ایول» و «روس نیف» در حاشیه سیزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: این ها محرکی برای افزایش همکاری ها خواهد بود. به گفته نواک، موضوع امروز افزایش سرمایه گذاری است، چیزی که می تواند روابط بین دو کشور را افزایش دهد. وی با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور 10 میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: در سالهای اخیر، مکانیزم های برای افزایش مراودات اقتصادی برداشته شده است. توسعه قوانین و اسنادی که باید بین دو کشور امضا شوند یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است و موضوع دیگر کاهش تعرفه و ایجاد کریدور سبز است. 

غلامحسین شافعی رییس پارلمان بخش خصوصی  نیز در این نشست با اشاره به اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی دهه‌های گذشته شاهد فراز و فرودهایی بوده است که این امر در فضای بین‌المللی امری غیرطبیعی نیست، گفت: آنچه در اینجا قابل توجه و اهمیت است تلاش مسوولان بلندپایه دو کشور در جهت ترسیم پایه‌های مناسبات براساس اصول محکم و قابل اعتماد به‌ویژه در طول سال‌های اخیر بوده است. تعاملات و ملاقات‌های متعدد روسای جمهوری دو کشور ازجمله سفر اخیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به ایران و تبادل هیات‌های مختلف در سطوح بالا بیانگر دیدگاه مقامات عالیرتبه دو کشور به اهمیت توسعه همه‌جانبه ازجمله توسعه همکاری‌های تجاری است.

به گفته شافعی، برگزاری سیزده دوره از کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، نشان از عزم دولتمردان برای حمایت از بخش‌های خصوصی دو کشور دارد. ما امیدوار هستیم که هرگونه مانع احتمالی در روند توسعه روابط تجاری ایران و روسیه با رایزنی‌های به عمل آمده توسط نمایندگان سازمان‌ها در کمیسیون مشترک که روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات ایران و وزیر انرژی روسیه به کار خود خاتمه داد، برطرف و شاهد تحرک بیشتری در روابط تجاری بین دو کشور باشیم. قطعا انجام مراودات تجاری مستمر، سهل و پربار بدون تلاش عاملان اقتصادی و حمایت دولتمردان میسر نمی‌شود.

گئورگی کالامانوف معاون وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه، نیز با بیان اینکه در سالهای اخیر،  پویایی خاصی در روابط دو کشور مشاهده نشده است، بیان کرد: با تمامی اقدامات صورت گرفته، حجم مبادلات تجاری دو کشور، چندان بالا نبوده است، اما این رقم، نشان دهنده بهبود مناسبات تجاری است. به گفته وی، فروش و بومی سازی محصولات باید در دستور کار طرفین قرار گیرد. فروش هواپیمای سوپر سوخو 100 یکی از اقداماتی که سعی در تحقق آن داریم و رایزنی های لازم در این زمینه نیز انجام شده است. اما باید برای ایجاد شرایط لیزینگ هواپیما نیز قدم برداشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید