خسارت پرداخت سود موهوم از جیب سهامدار کسر می شود

اتمام حجت سیف با مدیران بانک ها

کدخبر: ۱۵۶۶۲۶
رئیس کل بانک مرکزی در دومین نشست خود با مدیران عامل بانک‌ها در یک ماه اخیر با بانک‌ها اتمام حجت کرد که در بخش سود سپرده‌ها باید واقعی حرکت کنید. در این دیدار که در ادامه دغدغه ولی‌الله سیف در مورد سودهای موهومی بود، رئیس کل اعلام کرد: بانک نمی‌تواند بیشتر از حق سپرده‌گذار سود بپردازد و در صورت انجام آن، خسارت از جیب سهامدار کسر می‌شود.
اتمام حجت سیف با مدیران بانک ها

به گزارش اقتصادنیوز ، سیف که در نشست قبلی بانک‌ها را به گسترش نقش خود در بازار ارز ترغیب کرده بود، در این دیدار نیز بر گسترش حضور بانک‌ها در بازار ارز تاکید و کم‌کاری آنها در این حوزه را گوشزد کرد. سیف در واکنش به این انتقاد که با بازنگری در صورت‌های مالی بانک‌ها، سهامداران دچار ضرر می‌شوند، مسوولیت آن را متوجه خود سهامداران دانست که هیات مدیره بانک را انتخاب می‌کنند و یادآور شد که سود یا زیان، برآیند عملکرد مدیران است.

رئیس کل بانک مرکزی بر رفع عدم توازن و ایجاد تعادل در تنظیم صورت‌های مالی بانک‌ها تاکید کرد و گفت: «تاکنون بانک مرکزی در تنظیم صورت‌های مالی بانک‌ها همراهی و مساعدت‌های زیادی انجام داده، لیکن اصلاحات لازم باید اعمال شود و مشکلات موجود در این زمینه لازم است هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

در این رابطه مسائلی مطرح شده از جمله اینکه ملزم کردن بانک‌ها به اصلاح صورت‌های مالی، به زیان سهامدار تمام می‌شود و بانک مرکزی باید به فکر سود سهامدار نیز باشد. در پاسخ باید گفت که مدیران بانک‌ها که از سوی سهامداران تعیین می‌شوند، مسوول سود یا زیان بانک هستند و بانک مرکزی مسوولیتی در سود و زیان بانک‌ها که منبعث از عملکرد مدیران منسوب به سهامداران است ندارد.»

سیف افزود: «البته سودی که علی‌الحساب به سپرده‌ها پرداخت می‌شود، نباید از سود واقعی سپرده بر اساس دستورالعمل تقسیم سود عقود اسلامی بانک مرکزی بیشتر باشد. برای نمونه، در صورت‌های مالی، نباید سهم سود مشاع مورد محاسبه برای سپرده‌گذار از سپرده علی‌الحساب پرداختی در طول سال کمتر باشد. بانک نمی‌تواند بیشتر از حق سپرده‌گذار سود بپردازد و اگر هم بیشتر بپردازد، طبیعتا خسارت آن از جیب سهامدار کسر می‌شود.

در نتیجه باید جلوی این روند گرفته شود و مدیران بانک‌ها باید خطوط قرمز را رعایت کرده و از ایجاد سود موهوم در صورت‌های مالی پرهیز کنند.» سیف با ابراز خرسندی و تشکر از مدیران بانک‌هایی که صورت مالی بانک خود را متناسب با استانداردهای جدید تنظیم و ارائه کرده‌اند، اشاره کرد: «شفافیت درصورت‌های مالی یک اصل مسلم و حرفه‌ای است و دستکاری در صورت‌های مالی جرم تلقی می‌شود.» او از مدیران عامل بانک‌ها خواست اصول حرفه‌ای بانکداری را همواره نصب‌ العین خویش قرار دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک