رفع ابهام سیف از تیتر دلار 3600 تومانی

دلار سه نرخی نشده است

کدخبر: ۱۵۷۴۴۹
پس از آنکه دستورالعمل طرح جدید ساماندهی ارز ابلاغ شد برخی رسانه ها از تیتر « دلار 3600 تومانی » استفاده کرده و برخی از کارشناسان نیز اینگونه برداشت و استدلال کردند که ارز سه نرخی شده است. در همین راستا رئیس کل بانک مرکزی در ششمین همایش بانکداری الکترونیک از این برداشت رفع ابهام کرد.
دلار سه نرخی نشده است

به گزارش اقتصادنیوز ، رئیس‌کل بانک مرکزی در میزگرد ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درباره نرخ دلار 3600 تومانی و سوءتفاهم‌های ایجاد شده در پی تیتر «دلار 3600 تومانی» در برخی رسانه‌ها توضیح داد.

به گفته سیف «10 درصد معادل ریالی برمبنای نرخ علی‌الحساب 3600 تومان برای هر دلار در زمان گشایش اعتبار اسنادی دریافت می‌شود.»

ولی‌الله سیف ضمن اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی به نظام بانکی که براساس آن شفافیت لازم نسبت به گشایش اعتبارات اسنادی بانکی ایجاد شده است، گفت: براساس این بخشنامه در لحظه گشایش اعتبار ۱۰ درصد به‌صورت ریالی طبق نرخ علی‌الحساب ۳۶۰۰ تومان برای هر دلار پیش‌پرداخت صورت می‌گیرد که تا زمان معامله اسناد نزد بانک گشایش‌کننده اعتبار به‌عنوان پیش‌پرداخت باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: در زمان معامله اسناد دو نرخ در نظر گرفته می‌شود؛ یکی نرخ بازار آزاد در زمان گشایش اعتبار و دیگری نرخ بازار آزاد در زمان معامله اسناد. هر کدام کمتر بود مبنای محاسبه و تسویه حساب قرار می‌گیرد. به این ترتیب یک حاشیه امن برای گشایش‌کننده اعتبار ایجاد و دامنه ریسک محدود می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه روند کاهشی قیمت ارز در بازار برقرار است، گفت: نرخ دلار از حداکثر سقف متداول فصلی گذشته و در حال حاضر روندی کاهشی را در پیش گرفته و بازار در این مسیر به ثبات رسیده است. سیف افزود: روند فعلی بازار ارز برای فعالان اقتصادی و بازرگانان طبیعی و عادی است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید