پنجمین ATR به ناوگان هوایی کشور ملحق می شود

فرود «پاییزه» هواپیمای برجامی در تهران

کدخبر: ۱۸۳۲۳۸
پنجمین هواپیمای ATR که هشتمین هواپیمای برجامی ایران محسوب می‌شود اکنون در تولوز فرانسه در حال آماده‌سازی است و قرار است تا ۱۰ مهر وارد کشور شود. هواپیمای ATR 72-600 هما که به‌زودی به ناوگان ایران‌ایر خواهد پیوست با رنگ‌آمیزی جدیدی مورد سفارش ایران قرار گرفته است. این در حالی است که پیش از این نیز 4 فروند هواپیمای ATR از مجموع 20فروند هواپیمای سفارش شده وارد کشور شده بود.
فرود «پاییزه» هواپیمای برجامی در تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، پنجمین هواپیمای ATR در شرایطی قرار است وارد ناوگان هوایی ایران شود که مجلس نمایندگان آمریکا به متمم‌های منع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران رای داده است که در صورت تصویب سنا و امضای دونالدترامپ، فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به کشورمان ممنوع می‌شود.

4 فروند هواپیمای ATR که در ماه‌های گذشته وارد ایران شدند، از طریق مصوبه صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده‌اند و برای تامین مابقی این هواپیماها از طریق انتخاب فاینانسور اقدام خواهد شد. تمام پیش‌پرداخت‌های مورد نیاز این 4 هواپیما به شرکت ATR پرداخت شده و 15 تا 20درصد مبلغ کل قرارداد (400 میلیون دلار) از سوی ایران و مابقی یعنی 80 تا 85درصد آن از طریق فاینانس خارجی تامین می‌شود.

سیاست خرید هواپیماهای کوتاه برد ATR در راستای افزایش مسیرهای پروازی، نوسازی ناوگان هوایی، توسعه خطوط هوایی داخلی و اقتصادی‌کردن فرودگاه‌های زیان‌ده دنبال شده است. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ناوگان هوایی داخلی و سوددهی فرودگاه‌های کوچک، قراردادی را برای خرید 20 هواپیمای کوتاه برد با شرکت دوملیتی ایتالیایی-فرانسوی ATR به امضا رساند. این شرکت در نظر دارد از این هواپیماها برای پرواز به فرودگاه‌های نزدیک استفاده کند.این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده‌ترین هواپیماهای موجود در جهان شوند که سال‌ها است در خطوط پروازی داخلی درحال تردد هستند.

براساس گفته‌های متولیان صنعت هوایی کشور، از مجموع ۶۰ فرودگاه کشور تنها ۹ فرودگاه بیش از ۸۰ درصد خدمات پروازی در کشور ارائه می‌دهند. برهمین اساس یکی از اقدامات مهم در دستور کار، بحث پروازهای منطقه‌ای و راه‌اندازی ناوگان با هواپیماهای کوچک ‌با هدف دسترسی ‌مردم به سرویس خدمات هوایی است. شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR پس از برجام، سومین کمپانی هواپیماسازی طرف ‌قرارداد ایران برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی است.

همچنین می‌توان ATR را بزرگ‌ترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه‌ای تا سقف ۹۰ صندلی برشمرد. این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد. ATR72 هواپیمای دو موتوره توربوپراپ میانبرد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد و می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد. از جمله مشخصات عملکردی سری ۶۰۰ هواپیماهای ATR می‌توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) ۵۰۹ کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی ۱۵۰۰ کیلومتر و نیاز به مسافت ۱۳۳۳ متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد. ATR سری ۶۰۰ از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای به‌کار رفته در آن حدود ۵ درصد توان کششی بیشتری در زمان تیک‌آف یا بلند شدن از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می‌دهد. یک کارخانه کانادایی به نام Pratt and Whitney موتور این هواپیما را تولید کرده که یکی از مدرن‌ترین و ایمن‌ترین موتورهای هواپیماهای دنیا را تولید می‌کند. با ورود 4 هواپیمای ATR به کشور فرهاد پرورش، مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی جمهوری‌اسلامی ایران از تحویل ۵ فروند ATR دیگر تا پایان سال ۲۰۱۷ خبر داده بود. به این ترتیب ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ صاحب ۹ فروند هواپیمای ATR می‌شود.

بنابراین به‌نظر می‌رسد با توجه به ورود هواپیماهای کوچک ایتالیایی – فرانسوی رونق به فرودگاه‌های کوچک بازخواهد گشت و سیستم حمل‌ونقل هوایی ایران می‌تواند سفرهای کوتاه هوایی بین استان‌ها را که تا پیش از این تنها از طریق جاده امکان‌پذیر بود تجربه کند. برخی کارشناسان صنعت هوایی کشور بر این باورند که زیرساخت‌های نامناسب فرودگاهی و فرسودگی ناوگان‌ها، اجازه نمی‌دهد که صنعت هوایی، نقش خود را به درستی ایفا کند. حال آنکه با خرید هواپیماهای جدید علائم متحول‌سازی این ناوگان هویدا شده و می‌توان به پررنگ شدن نقش صنعت هوایی در زندگی روزمره مردم نیز امیدوار شد. همچنین اعتقاد بر این است که با تقویت صنعت هوایی، بهره‌‌وری استفاده از منابع تولیدی مانند زمین، نیروی انسانی و منابع طبیعی افزایش می‌یابد و جذابیت ایران برای گردشگران داخلی و خارجی بیشتر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید