هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران دنیای اقتصاد برگزار می شود

بزرگان فولاد جهان در راه ایران

کدخبر: ۱۹۹۵۴۷
بزرگ‌ترین گردهمایی فولادی خاورمیانه برای هشتمین دوره متوالی برگزار می‌شود. بزرگان صنعت فولاد ایران و جهان سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در تهران گردهم می‌آیند تا در ۵ سرفصل کلیدی سیاست‌ها و آینده این صنعت را بررسی کنند. «توسعه متوازن فولاد و سنگ آهن در افق ۱۴۰۴»، «تولید فولاد باکیفیت صادرات محور (تکنولوژی نوین، کیفیت و...)»، «تامین مالی در صنعت فولاد»، «عوامل موثر بر قیمت تمام شده و بهینه‌سازی آن»، «فرصت‌ها و تهدیدهای خصوصی‌سازی صنعت فولاد» از جمله محورهایی است که چهار گروه اصلی «تحلیلگران و فعالان بازار فولاد»، «سرمایه‌گذاران»، «تامین‌کنندگان و صاحبان تکنولوژی» و «تولیدکنندگان» برتر دنیا در این گردهمایی به بررسی آن می‌پردازند.
بزرگان فولاد جهان در راه ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، ارزیابی فرصت‌ها و چالش‌ها و پاسخ به ابهامات مطرح درباره این موضوعات، از جمله برنامه‌های این گردهمایی است. با توجه به اینکه فولاد را یک کالای کاملا جهانی می‌دانند، بزرگان فولاد جهان قرار است با تعامل با هم، ضمن بررسی آینده این صنعت به‌عنوان صنعتی پیش برنده در توسعه صنعتی کشور، راهکارهای مناسب برای توسعه و رفع تنگناهای آن را بررسی کنند.

در اغلب کشورها، سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد، به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه در پیوند با شرایط اقتصادی، زمینه‌ساز دستیابی به رشدی پایدار تلقی می‌شود. به اعتقاد متولیان و فعالان این حوزه، صنعت فولاد کشور نیازمند تحول است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، ایران واجد یکی از مناسب‌ترین فرصت‌های توسعه در صنعت فولاد است.

اما در کنار توجه به کیفیت محصولات و ارزش افزوده بالا، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش صادرات و شناخت بازارها متناسب با محصولات تولیدی، باید بهره‌وری زنجیره صنعت فولاد و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های بلندمدت را نیز در نظر داشت. به همین منظور گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با نگاهی تحلیلی به چالش‌ها و فرصت‌ها، با برگزاری همایش‌های سالانه با حضور فعالان، تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان و صاحب‌نظران در صنایع فولاد، معدن و سنگ آهن، تلاش دارد بستری مناسب را برای تعامل چهره به چهره فعالان اقتصادی فراهم کند.

صنعت فولاد طی سه دهه گذشته در راس برنامه‌های توسعه‌ای و اهداف کلان اقتصادی کشور قرار داشته است؛ اما در چند سال گذشته مشکلات عدیده صنعت فولاد باعث شد که آهنگ رشد این صنعت کند شود؛ به‌طوری که سال ۲۰۱۵ را بدترین سال برای فولاد جهان ارزیابی می‌کنند که تا اوایل سال ۲۰۱۶ نیز تداوم داشته است. در سال ۲۰۱۵ آهسته شدن رشد اقتصادی چین، مهم‌ترین دلیل کاهش تولید فولاد را رقم زد.

اگر چین در سال ۲۰۰۸ با اعمال سیاست‌های حمایتی مسیری متفاوت از دنیا را در تولید فولاد طی کرد، در سال ۲۰۱۵ خود به یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تولید تبدیل شد. سهم چین در کاهش تولید سال ۲۰۱۵ بیش از ۵۰ درصد بوده است. سال ۲۰۱۶ میلادی در حالی که همچنان رکود در بازار فولاد مستقر بود، آغاز شد. اما در سال ۲۰۱۶ میلادی فولاد مسیر متفاوتی را طی کرد.

در حالی که قیمت سنگ آهن در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی رقم ۴۲ دلار در هر تن را به خود اختصاص داده بود، قیمت این محصول در پایان سال ۲۰۱۶ به ۸۰ دلار رسید و در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت ۹۰ دلار بر تن را نیز تجربه کرد. تولید فولاد جهان نیز هر چند اندک، اما با رشد نیم درصدی مواجه شد. در واقع در سال ۲۰۱۶ نیز دولت چین با اعمال سیاست‌های انبساطی و تزریق نقدینگی به رشد شاخص‌های کلان و رشد کانون‌های مصرف فولاد چین و در نهایت به تحرک بازار فولاد کمک کرد.

فضای مثبت حاکم بر بازار و تاثیر سفته‌بازی‌ها در استفاده حداکثری از شرایط پیش آمده، باعث شد روند مثبت پیش آمده در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ نیز ادامه یابد. ایران نیز در صنعت فولاد، کشور تاثیرپذیری محسوب می‌شود و در هم ریختگی بازار جهانی فولاد بر بازار داخلی فولاد نیز تاثیر داشته است. به همین منظور گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران که قرار است سه‌شنبه (۱۰ بهمن) و چهارشنبه (۱۱ بهمن) برگزار شود، مکانی برای تبادل اطلاعات برای بازیگران اصلی این صنعت فراهم کند.

سخنرانان کلیدی همایش

در بخش تحلیلگران، سرمایه‌گذاران و صاحبان تکنولوژی بازار فولاد جهان Joachim Schroder مدیرعامل شرکت Research & Consulting Group AG؛ Jaap Kalkman عضو هیات مدیره شرکت Arthur D.Little؛ Dario Fabro قائم مقام مدیرعامل شرکت دانیلی (Danieli)؛ Dennis Matos مدیر منطقه گروه Sarralle در ایران؛ Dieter Siuka قائم مقام مدیرعامل و مدیر فروش شرکت Primetals در اروپا، کشورهای عضو CIS و خاورمیانه؛ Burkhard Dahmen مدیرعامل گروه SMS از جمله سخنرانان اصلی این همایش هستند.

علاوه بر این افراد که در هیات‌های مختلف در هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار حضور خواهند داشت، تصمیم‌گیران ارشد و کارشناسان صنعت فولاد ایران از جمله محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران؛ محمد ابکا مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک؛ علیرضا بختیاری مدیرمسوول گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» و دبیر کمیته راهبردی همایش؛ سروش فولادچی مدیر امور همایش‌های گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» و دبیر همایش به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

سخنرانان دیگر این همایش یحیی آل اسحاق رئیس هیات مدیره شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس؛ بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ محمود اسلامیان رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران؛ Andery Pupchenco قائم مقام مدیرعامل شرکت Metal Expert است.

علاوه بر سخنرانی‌های کلیدی، برگزاری یک میزگرد تخصصی با موضوع «چالش‌های تامین مواد اولیه، فروش و صادرات محصولات» از دیگر برنامه‌های روز اول همایش است. مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ قدیر قیافه عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران؛ بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و علی شکرریز مدیرعامل شرکت پارس دیبا بنیان از جمله اعضای این میزگرد تخصصی هستند.

کارگاه‌های آموزشی

در همایش امسال قرار است چندین کارگاه آموزشی نیز در روز دوم همایش برگزار شود. شرکت «آرسی‌جی» قرار است کارگاهی با موضوع تاثیر سیاست‌های ضددامپینگ بر صادرات فولاد ایران برگزار کند. در این کارگاه محدودیت‌های ضددامپینگ موثر بر صادرات فولاد از ایران؛ فرصت‌های جدید در صنعت فولاد ایران و مدل‌های تطبیق یافته بازرگانی شرکت‌ها بررسی می‌شود. شرکت فولاد مبارکه نیز دو کارگاه آموزشی با موضوع «تحلیل عوامل موثر بر قیمت‌های جهانی محصولات تخت فولادی و ارائه مدل ریاضی پیش‌بینی قیمت» و «نظام سرآمدی در فولاد مبارکه» برگزار می‌کند.

شرکت نوآوران امین نیز کارگاهی آموزشی با موضوع کنترل استراتژیک بر مبنای سنجش عملکرد مالی برگزار خواهد کرد. در روز دوم همایش، شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک کارگاهی با موضوع پایش طرح جامع فولاد کشور در سال ۱۳۹۶ برگزار می‌کند. معرفی بولتن تحلیلی فولاد و سنگ آهن جهان و ایران از دیگر برنامه‌های این شرکت است. شرکت پریمتالز و مهندسی فکور صنعت تهران نیز در چهار بخش با موضوعات «استاندارد جدید برای تولید نورد ورق گرم»، «ارکستر فلزات-محرک اصلی برای ایجاد مزیت رقابتی در تولید فولاد»، «فناوری پیشرفته گندله‌سازی شرکت پریمتالز»، «فناوری مدرن نورد محصولات بلند (تولید ریلی)» کارگاهی برگزار می‌کند.

شرکت بورس کالای ایران نیز در زمینه آشنایی با نحوه انجام معاملات قراردادهای کشف پریمیوم محصولات فولادی در بورس کالای ایران، کارگاهی را برگزار می‌کند. در بخش شرکت‌های خارجی نیز، شرکت «اس‌ام‌اس» (SMS) آلمان از جمله شرکت‌های خارجی است که در همایش امسال کارگاه آموزشی برگزار می‌کند. «شریک برتر در دنیای فلزات و به‌روزرسانی»، «دیجیتالیزه کردن»، «کلید در دست» و «ارائه خدمات تعمیر و نگهداری با فناوری برتر برای خطوط فولادسازی در ایران» از جمله کارگاه‌های این شرکت است.

گروه سارائه نیز دو کارگاه آموزشی با عناوین «فولاد کاوه اروند-آموخته‌ها و تجارب» و «فراتر از فرآیند ذوب بهینه، فناوری هوشمند کوره‌های سارائه و چالش نسل چهارم صنعت» برگزار می‌کند. شرکت دانیلی ایتالیا نیز کارگاه‌های آموزشی با عناوین «بسته‌های تکنولوژیک برای ارتقای کارخانه‌ها: بهبود هزینه تولید، کیفیت و ایمنی»، «محصولات تخت»، «سرویس»، «اتوماسیون» و «محیط زیست» برگزار خواهد کرد.

تاریخچه همایش

به گزارش اقتصادنیوز ، مروری بر محورهای همایش در دوره‌های گذشته، می‌تواند اهمیت این گردهمایی سالانه را نشان دهد. در اولین دوره این همایش موضوعاتی چون ظرفیت واقعی تولید و مصرف فولاد ایران، صنعت فولاد کشور بعد از طرح تحول اقتصادی، قیمت تمام‌شده فولاد در ایران، انرژی و مواد اولیه، مکان‌یابی مناسب و بهره‌وری در توسعه صنعت فولاد کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در دومین دوره این همایش، رقابت‌پذیری در توسعه پایدار صنعت فولاد، استراتژی و موازنه در صنعت فولاد، چشم‌انداز بازار سنگ آهن ایران و جهان از سوی کارشناسان مورد بحث قرار گرفت. در سومین دوره این همایش بار دیگر ضمن تاکید بر رقابت‌پذیری در توسعه پایدار صنعت فولاد، تولید صادرات‌محور مورد توجه کارشناسان و فعالان صنعتی قرار گرفت.

چهارمین دوره این همایش نیز بیش از همه بر سه موضوع تمرکز داشت. اول از همه ظرفیت‌سنجی صنعت فولاد در ایران بود. در عین حال، بررسی نقش سنگ آهن در توسعه صنعت فولاد و نقش زغال سنگ در تولید فولاد ارزان نیز در چهارمین دوره همایش بررسی شد. در پنجمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت و چشم‌انداز بازار سنگ آهن و فولاد مورد بررسی قرار گرفت. همچنین توسعه پایدار و متوازن صنعت فولاد ایران نیز یکی دیگر از محورهای این همایش بود.

نتایج بررسی‌های کارشناسان نشان داد که زنجیره فولاد کماکان در حلقه کنسانتره و سنگ‌آهن با کمبود مواجه است؛ بنابراین به اعتقاد آنها اگر سیاست‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برقراری توازن در زنجیره فولاد است، باید دو راهکار اساسی را مدنظر قرار دهد که شامل توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج مواد معدنی، همچنین سرمایه‌گذاری مشترک با سایر کشورها به‌منظور تجهیز معادن و احداث واحدهای معدنی است. در ششمین دوره این همایش نیز رقابت‌پذیری راهکار توسعه پایدار، فروش و راهکارهای خروج از رکود بازار و چشم‌انداز بازار ایران و جهان بررسی شد.

بررسی وضعیت طرح‌های در دست اجرا، بررسی چرایی رکود بازار فولاد، پاسخ به پرسش کلیدی زمان خروج از رکود در بازار فولاد، همچنین برقراری ارتباط با شرکای جدید تجاری از دیگر موضوعات کلیدی بود که در دوره ششم همایش بررسی شد. در هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران نیز که سال گذشته برگزار شد به سه موضوع اصلی شامل رقابت‌پذیری بر اساس قیمت تمام‌شده، الزامات صادرات و بازارهای منطقه برای محصولات داخلی، پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی و مواد اولیه در سال ۹۶ پرداخته شد.

در سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری (۱۰ و ۱۱ بهمن ماه) هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار به ابتکار روزنامه «دنیای اقتصاد»، در مرکز همایش بین‌المللی صدا و سیما در تهران برگزار می‌شود. «توسعه متوازن فولاد و سنگ آهن در افق ۱۴۰۴»، «تولید فولاد باکیفیت صادرات‌محور (تکنولوژی نوین، کیفیت و...)»، «تامین مالی در صنعت فولاد»، «عوامل موثر بر قیمت تمام شده و بهینه‌سازی آن» و «فرصت‌ها و تهدیدهای خصوصی‌سازی صنعت فولاد» پنج سرفصل اصلی این دوره همایش است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند به وب‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید