با درخواست وزیر صنعت انجام شد

عفو خودروهای پرمصرف داخلی

کدخبر: ۱۸۵۷۳۱
پس از گذشت ۲۳ روز از توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف، مصوبه «منوط شدن شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف داخلی به اسقاط یک دستگاه خودروی سواری» به درخواست وزیر صنعت و معدن تجارت از سوی هیات دولت لغو شد.
عفو خودروهای پرمصرف داخلی

به گزارش اقتصادنیوز ، در حالی پلیس راهور طبق این مصوبه از شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف از ۲۶ شهریورماه جلوگیری کرده که روز گذشته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «تسنیم» خبر از اصلاح مصوبه مذکور در هیات دولت داده و تاکید کرده است که محدودیت شماره‌گذاری خودرو‌های با مصرف سوخت بیش از ۵/ ۸ لیتر حذف می‌شود.

 محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه شماره‌گذاری خودروهای با مصرف سوخت بیش از ۵/ ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به روال گذشته باز می‌گردد، می‌گوید: طی روزهای آینده بخشنامه جدید وزارت صنعت معدن و تجارت درباره مجوز شماره‌گذاری خودروهای داخلی با مصرف سوخت بالا صادر خواهد شد. خبر حذف خودروسازان از شمول این مصوبه در شرایطی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در اوایل روزهای کاری خود در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار لغو مصوبه الزام به اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی شده بود و دلیل این موضوع را افزایش قیمت خودروهای داخلی عنوان کرده بود. 

در شرایطی شریعتمداری بر حذف محدودیت‌ شماره‌گذاری خودروهای بالای ۵/ ۸  لیتر تاکید کرده است که رئیس ستاد مدیریت و مصرف سوخت کشور چند روز پیش در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد تقاضای خودروسازان برای بازنگری در این مصوبه روی میز هیات دولت قرار دارد.

 به گفته مهدی نیکدار وزارت صنعت براساس درخواست خودروسازان از هیات دولت تقاضای یک مهلت ۶ ماهه داشته است.  با وجود این، احمد نعمت‌بخش رئیس انجمن خودروسازان دیروز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد که هیات دولت بند منوط شدن شماره‌گذاری خودروهای تولید داخلی بالای ۸ لیتر و ۵/ ۸ لیتر به اسقاط خودرو را از این مصوبه حذف کرده است.

نعمت بخش می‌گوید: هیات دولت به‌دلیل تبعات منفی این بند بر بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت تمام شده برای مشتریان دست به این اقدام زده است. مصوبه «منوط شدن شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف داخلی به اسقاط یک دستگاه خودروی سواری» براساس پیشنهاد ستاد مدیریت و مصرف سوخت در تاریخ ۲۴ مردادماه سال‌جاری در هیات دولت تصویب شد.

 براساس این مصوبه محصولات تولیدکنندگان داخلی که مصرف سوخت ۸ لیتر و بالای ۵/  ۸ لیتر دارند مشمول اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده شدند. این مصوبه اسقاط خودرو برای تولیدات با مصرف سوخت ۸ تا ۵/  ۸ لیتر را از اول فروردین سال ۹۷ و اسقاط خودرو برای خودروهای با مصرف سوخت ۵/  ۸ لیتر به بالا را ۲۶شهریورماه سال‌جاری در نظر گرفت. پلیس راهور نیز براساس همین مصوبه از شماره‌گذاری خودروهای تولیدی بالای ۵/ ۸ لیتر که عمدتا چینی بودند، جلوگیری کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک