جامعه‌‎ای خشن ناگزیر در مسیر انحطاط

کدخبر: ۴۲۷۱۰۳
بسیاری از حوادثی که این روزها در فضای جامعه اتفاق می‎‌افتد و نشان از انواع خشونت دارد، هیچ گاه رسانه‎‌ای نشده و نمی شود.

 آنچه مورد نقد و بررسی، تحلیل و واکاوی قرار می‎گیرد لایه رویی و بخش کوچکی از خشونت موجود در جامعه است و به این موارد نه به چشم خبر بلکه به عنوان وقایع جامعه باید نگریست. جامعه ما سر تا ذیلش درگیر خشونت شده‎است؛ منطق جامعه ما در عمل به منطق خشونت تبدیل شده که مدت‎هاست به جای منطق لطف، محبت، همیاری و همکاری و تعامل قرار گرفته‎است. در ساختار سیاسی، حوزه مدیریتی و اداری و در حوزه عمومی و خانواده همه جا خشونت مشاهده می‎شود. این فضای درگیر با خشونت موجب شده هر کسی در مواجهه با اتفاق، اعتراض،سئوال و نیازی از شیوه خشونت استفاده کند و اصلی‎ترین فضایی که خشونت در آن متمرکز می‎شود جایی است که افراد بیشتر با هم تلاقی و تداخل روابط دارند که آن هم خانواده است. جایی محدود که اندک افرادی تحت قواعدی دور هم جمع شده‎اند اما چون منطق، منطق خشونت است؛ همدیگر را به اشکال گوناگون آزار می‎دهند. همدیگر را می‎زنند، به هم توهین و جسارت می‎کنند و در نهایت ممکن است به خشونت خونی تبدیل شود و کشتار صورت بگیرد.

فرهنگ جامعه ما پیشتر فرهنگ نوع دوستی، جوانمردی و اهمیت دادن به پدر و مادر، همسایه، دوست ،فامیل و غریبه بوده‎است وحتی در خانه‎ها محلی برای مهمان وجود داشت اما الان فضای جامعه به ستیز با دیگری بدل شده‎است. در جامعه ما هیچ گونه نوعدوستی ترویج نمی‎شود و فقط تلاش در راستای یکسان سازی صورت می‎گیرد. در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همه را یک شکل و یکدست می‎کنند و تنها به این بسنده کرده ایم که بگوییم «با هم خوب باشید» و این خوب بودن هم باردیگر به معنی مثل هم بودن است نه اینکه از خود به خاطر دیگران بگذریم ومثلا فداکاری کنیم. هیچ وقت تلاش نمی‎شود که مردم یاد بگیرند به دیگران کمک کنند بلکه همه چیز به این سو حرکت می‎کند که مردم در برابر و به دنبال تصاحب حق یکدیگر باشند. زمانی این مسائل به شکل تجاوز پنهان بوده‎ و الان رو آمده و مشهود شده‎است یعنی به تجاوز آشکار بدل شده است.

منبع: کانال تلگرامی عصرما

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید