آیا روابط نزدیک مکرون و ترامپ می‌تواند موضع کاخ‌سفید در قبال برجام را تغییر دهد؟

کدخبر: ۲۰۹۲۲۳
روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی به بررسی امکان متقاعد شدن دونالد ترامپ از سوی امانوئل مکرون برای خارج نشدن از برجام پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه فرانسوی لیبراسیون، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به نظر می رسد یکی از نادر روسای جمهوری است که امکان متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را برای خارج نشدن از توافقنامه هسته ای ایران دارد، اما چالش بزرگ و وقت کم است.

روزنامه لیبراسیون در مطلبی تحت عنوان "الیزه امیدوار است توافقنامه هسته ای با ایران را نجات دهد" نوشت: به نظر می رسد امانوئل مکرون بیش از هر فرد دیگری در جهان در گوش دونالد ترامپ زمزمه می کند. اما آیا ترامپ به سخنان مکرون گوش می دهد؟ ضرب‌الاجل رئیس جمهور آمریکا درباره توافقنامه هسته‌ای ایران 12 ماه مه به آخر می رسد و ترامپ وعده داده است در صورتی که این توافقنامه اصلاح نشود، از توافقنامه خارج خواهد شد. کاخ الیزه این امر را می پذیرد که «فضای بسیار حساسی» ضرب الاجل ترامپ ایجاد کرده و در نتیجه بالاجبار پرونده هسته ای ایران «همه اذهان را به خود مشغول» کرده است، اما با وجود این، تاکید می کند «لازم نیست کل دیدار رسمی مکرون از آمریکا حول موضوع ایران باشد».

در شمارش معکوسی که برای نجات توافقنامه هسته ای ژوئیه 2015 آغاز شده است، فرانسه، انگلیس و آلمان، سه کشور اروپایی امضاکننده توافقنامه در کنار روسیه، چین، آمریکا و ایران، در صف مقدم قرار دارند. از ماه فوریه دیپلمات های سه کشور به نحوی «بسیار فشرده» با همتایان آمریکایی خود مذاکره می کنند. کاخ الیزه توضیح می دهد هدف از این مذاکرات «یافتن زمینه تفاهمی است که بتواند در عین حال آنچه را که ما می خواهیم و آنچه را واشنگتن در توافقنامه هسته ای می خواهد، حفظ کند و در همان حال تضمین های لازم را که رئیس جمهور آمریکا می خواهد، به بار بیاورد».

جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید ترامپ و مایک پمپئو، نامزد تصدی وزارت امور خارجه آمریکا برای اینکه در زمینه نجات توافقنامه هسته ای هیچ پیشرفتی حاصل نشود، هرگز تنفر خود را از توافقنامه ای که دولت اوباما، امضا کرده است، پنهان نکرده اند. در چنین فضایی، آیا روابط بسیار شخصی میان مکرون و ترامپ می تواند موضع کاخ سفید را تغییر دهد؟ واقعیت امر این است که برگزاری انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر در آمریکا، اینکه رئیس جمهور میلیاردر آمریکا همیشه اعلام کرده توافق با ایران «بدترین توافقنامه ای است که تاکنون» آمریکا امضا کرده است، همه و همه نشان می دهد که پاسخ به این سئوال منفی است. گواه اینکه مذاکرات در این خصوص باید فورا از سرگرفته شوند این است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز به نوبه خود هفته آینده، درست بعد از مکرون به واشنگتن، پایتخت آمریکا عزیمت خواهد کرد. اما از آنجایی که صدراعظم آلمان با ترامپ روابط سردی دارد، کوچک ترین امیدی که برای نجات توافقنامه هسته ای ایران وجود داشته باشد، مربوط به رئیس جمهور فرانسه است. کاخ الیزه توضیح می دهد «به اعتقاد ما، آنچه که ما تلاش می کنیم به آمریکایی ها ثابت کنیم، این است که طرح جایگزین(‌plan B‌)، وجود ندارد. باید به طور قطع توافقنامه را حفظ کنیم و از طرف دیگر همکاری در زمینه های دیگری را که به امنیت منطقه ای مربوط می شود، تقویت کنیم».

آیا امانوئل مکرون نقش نجات دهنده را ایفا خواهد کرد؟ بدون شک مکرون بدش نمی آید که بتواند چنین نقشی ایفا کند. چرا که در ماه اوت 2017 در سخنرانی برای سفرای کشورهای جهان در فرانسه اعلام کرد اراده او این است که فرانسه را به جایگاه خود به عنوان «قدرتی بزرگ به لحاظ بلندپروازی ها، آرمان ها و امیدهایش» و به قلب تحرکات جهانی باز گرداند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید