فروش کالاهای ممنوعه شگرد کلاهبردارانه مجرمان سایبری

کدخبر: ۱۵۴۱۷۳
در این شگرد مجرمانه، بعد از دریافت وجه کالایی برای خریدار ارسال نمی‌شود و با توجه به اینکه خرید و فروش این کالا ممنوع است خریدار شکایتی نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرمانده انتظامی شهرستان قوچان با بیان این‌که فروش کالاهای ممنوعه یکی از شگردهای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری است، گفت: در این شگرد مجرمانه، بعد از دریافت وجه معامله کالایی برای خریدار ارسال نمی‌شود و با توجه به اینکه خرید و فروش این کالا ممنوع و بعضا جرم است خریدار شکایتی نمی‌کند و مجرم سایبری راحت به کار خود ادامه می‌دهد.
سرهنگ ‌رضا قدمگاهی با اشاره به نمونه‌ای از این دست پرونده‌ها تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا این فرماندهی در رصد و گشت زنی‌های خود در فضای مجازی به دو وبلاگ، مشکوک شده که با بررسی‌های تکمیلی مشخص می‌گردد که در این وبلاگ‌ها اقدام به تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه می‌شود. 
وی افزود: کارشناسان پلیس فتا پس از یک‌سری تحقیقات فنی در فضای سایبر گرداننده این دو وبلاگ را که یک جوان بود رد زنی کرده و ضمن  هماهنگی با مقام قضایی او را دستگیرکردند. 
سرهنگ قدمگاهی با بیان اینکه متهم در بازجویی‌های اولیه منکر هرگونه جرمی بود، گفت: در ادامه تحقیقات در مواجهه با مستندات دیجیتالی کشف شده و واریز مبالغی به حسابش لب به اعتراف گشود و اظهار داشت برای بالا بردن آمار بازدیدکنندگان وبلاگ‌هایش اقدام به تبلیغ کالاهای ممنوعه کرده و با توجه به حجم بالای در خواست شماره حساب به متقاضیان ارائه و کالاهای درخواستی را به آدرس آنها ارسال نمی‌کرده است. 
فرمانده انتظامی شهرستان قوچان با اشاره به نبود شاکی خصوصی در این پرونده افزود: کاربران در پی این نوع کلاهبرداری با توجه به نوع کالای درخواستی از ترس آبروی خود هیچگونه شکایتی را مطرح نمی‌کردند. 
سرهنگ قدمگاهی با اشاره معرفی متهم به دادسرا گفت: کاربران توجه داشته باشند تا در دام این‌گونه کلاهبرداران و مجرمان سایبری نیفتند. 
وی از شهروندان خواست در صورت مواجه شدن با فروشگاه‌های مجازی مشابه که اقدام به فروش کالاهای ممنوعه می‌کنند موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir گزارش کنند تا با این مجرمان برخورد قانونی صورت گیرد. 
سرهنگ قدمگاهی همچنین در هشدار به این دست مجرمان سایبری گفت:  اینکه این افراد فکر کنند از آنها شکایتی صورت نمی‌گیرد و آنها به راحتی می‌توانند به رفتار مجرمانه خود ادامه دهند خیال خامی است. چرا که کارشناسان پلیس فضای فتا با گشت زنی در فضای سایبر اشرافیت کاملی بر این فضا دارند و با شناسایی این دست مجرمین آنها را به محاکم قضایی معروفی می‌کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید