بیشترین سوغات ایرانی ها از نجف وکربلا چیست؟

کدخبر: ۱۵۴۳۰۸

خرید سوغات توسط مسافر از سنت های دیرینه ایرانیان است و این سنت وقتی پای سفر به اماکن مقدسه و زیارتگاه ها در میان باشد دو چندان اهمیت می یابد به ویژه اگر مقصد عتبات عالیات باشد که از جایگاه ویژه تری هم برخوردار است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، با اینکه خاک یکی از بی ارزش ترین چیزها در نظر برخی است اما اگر این خاک مطهر و متبرک به نام نامی سید الشهدا و امیر المومنین علی (ع) باشد و تربت کربلا٬ بی شک نظرها تغییر می کند وهمین تربت با ارزشترین و بهترین سوغات می شود و در واقع به ره آورد سفر زائران تبدیل می شود.
بازار نجف، بزرگترین بازار بزرگ این شهر است، زائران بسیاری برای خرید سوغات به این بازار می روند، تمام محوطه های اطراف حرم را مغازه ها و دست فروشان پر کرده اند و زائران ایرانی پس از پایان آیین بزرگ اربعین حسینی و یک دل سیر زیارت٬ در طول مسیر سرگرم خرید سوغات در این بازارچه ها می شوند.
در بازار نجف و کربلا برای خرید ، علاوه بر دینار، پول ایرانی و دلار هم کاربرد دارد و فروشندگان به راحتی پول ایرانی را قبول می کنند.
بر اساس پیگیری خبرنگار ایرنا، بیشتر زائران ایرانی خرید سجاده، مهر، تسبیج، چادر و خاک متبرک را اولویت قرار دهند. 
بسیاری از زائران حسینی (ع) به ویژه ایرانی ها در زمان بازگشت از این سفر معنوی، به عنوان تبرک و سوغات خاک تربت می خرند و با خود از عراق ره توشه بارشان می کنند ویقین دارند که این سوغات برای بازماندگان از راهپیمایی اربعین بسیار ارزشمند خواهد بود. 
همان خاک مقدس و مطهری که با ساختن مهر و تسبیح متبرک از آن ذکر خدای بر زبان جاری می کنیم و بر دیده می ساییم و بوی یار را استشمام می کنیم، خاکی که در اولین لحظه تولد بر کام نوزاد می گذاریم تا عشق حسین در وجوش جریان یابد٬ همان خاک متبرکی که مشتی از آن را داخل قبر می ریزیم تا به واسطه آن میت از عذاب قبر در امان باشد.
تربت امام حسین(ع) برای شیعیان مرتبه و جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که آن قداستی خاص دارد و در شفای بیماری ها به آن متوسل می شود.
بی شک هر چه را خداوند عزوجل گرانبها و گرامی کند٬ هرچند در نظر برخی خوار آید، باز هم ارزشمند و گرانبهاست. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید