چایکاران مطالبات خود را دریافت می کنند

کدخبر: ۱۵۴۴۴۳

رئیس سازمان چای کشور گفت: با آغاز پرداخت 300 میلیارد ریال از مطالبات باقیمانده بهای برگ سبز چای، تاکنون 75 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

محمدولی روزبهان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیشتر 300 میلیارد ریال دیگر از مطالبات چایکاران بابت بهای برگ سبز چای به حساب آنان واریز شده است.
وی اظهار داشت: تاکنون یک هزار و 750 میلیارد ریال که معادل 75 درصد بهای برگ سبز چای امسال می شود، به چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شده و در مجموع با پرداخت دو هزار و 50 میلیارد ریال که معادل 87 درصد بهای برگ سبز می شود، پرداخت به چایکاران کامل خواهد شد.
روزبهان خاطرنشان کرد: 65درصد معادل 900 میلیارد ریال هم قدرالسهم کارخانه چایسازی است که تاکنون 550 میلیارد ریال آن واریز شده و بقیه از محل 38درصد سهم کارخانه ها پرداخت خواهدشد.
وی با اشاره به اهتمام دولت و سازمان چای برای پرداخت تمامی مطالبات چایکاران تا اول دیماه امسال گفت: در سال جاری با اقدامات حمایتی دولت و شرایط مناسب جوی، تولید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته 72 درصد افزایش داشته و به همین علت دولت نیز امسال قدرالسهم خود را بین 25 تا 30 درصد افزایش داده است.
روزبهان یادآور شد: در فصل برداشت برگ سبز چای امسال 150 کارخانه چایسازی در کار تحویل گیری برگ سبز و تبدیل و عمل آوری آن به چای خشک فعالیت داشتند. 
در فصل زراعی امسال، 139هزار تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی دو هزار و 340 میلیارد ریال توسط چایکاران شمال کشور تولید شد.
قیمت هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک چای در فصل زراعی امسال، 24 هزار و 525 ریال و بهای هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو، 13 هزار و 734 ریال تعیین شده بود. 
فصل برداشت برگ سبز چای از اردیبهشت ماه هر سال آغاز و در پایان مهرماه خاتمه می یابد. 
بیش از 50 هزار خانوار چایکار در 28 هزار هکتار از باغ های چای استان های گیلان و مازندران به چایکاری اشتغال دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید