این ماده پس از بریدن خود به خود ترمیم می شود

کدخبر: ۱۵۴۶۰۷

ساخت یک ماده عجیب که پس از بریدن ترمیم می شود!

 
گروهی از مهندسان دانشگاه سن دیه گو در کالیفرنیا ترکیب رسانای مخصوصی خلق کرده اند که پس از بریده شدن، قابلیت ترمیم خود را دارد. علاوه بر آن با هزینه کمی ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل «All about Circuts»، این ماده ترکیب ساده ای دارد که شامل ماده رسانا ( در آزمایش از گرافیت استفاده شده اما می توان از طلا نیز استفاد کرد) و یک ماده مغناطیسی است. ماده مغناطیسی نیز از مغناطیس های معمول جنس «نئودیموم» تهیه می شود که در بسیاری از کالاهای مصرفی مانند هدفون، گوشی های موبایل و تلفن ها به کار می رود.

پس از آنکه این ماده با استفاده از چاپگر به کالای مورد نظر تبدیل شد، آن را در یک حوزه الکترومغناطیسی بسیار قدرتمند قرار می دهند. به این ترتیب ذرات مغناطیسی در یک سو تجمع می کنند. درهرحال پس از طی این مراحل هنگامیکه کالایی که از این ماده ساخته شده، بریده شود یا ترک بردارد، تکه های آن به یکدیگر جذب شده و سپس نقطه برش یا ترک را ترمیم می کنند. برای آزمایش، این ماده در لامپ های ال ای دی و همینطور باتری به کار رفت. هنگام آزمایش در لامپ ال ای دی، پس از خاموش کردن لامپ این ماده ترک خورد اما چند لحظه بعد دوباره به حالت اولیه برگشت.

 دانشمندان معتقدند قطعات الکترونیکی که بتوانند خود را ترمیم کنند، انقلابی در بخش دستگاه های خودکار و البته محیط زیست به وجود می آورند. یکی از موارد استفاده احتمالی این مواد در فضاپیماهاست.

همچنین استفاده از موادی با قابلیت ترمیم خود در  محیط هایی که برای انسان خطرناک است، کاربردهای زیادی خواهد داشت. یکی از نمونه های آن فاجعه نیروگاه هسته ای فوکوشیما بود که برای پاکسازی و جمع آوری مواد رادیو اکتیویته نیازمند دخالت انسان بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید