استفاده موفق از واکسن جدید موسسه رازی در طرح ملی واکسیناسیون طیور

کدخبر: ۱۵۴۶۷۴

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی با استفاده از واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما، ساخت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، در کشور با موفقیت اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر مهدی خلج عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در کرج افزود: هدف از اجرای این طرح ، کنترل و پیشگیری از بیماری نیوکاسل در طیور روستایی، جلوگیری از انتشار بیماری به واحدهای صنعتی و کاهش خسارت ناشی از بیماری نیوکاسل است. 
وی گفت: با اقدام خوبی که به لطف خدا در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی انجام شد به جای استفاده از واکسن های تزریقی، امروز می توانیم از واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما که در آب حل می شود، به راحتی به صورت آشامیدنی برای واکسینه شدن طیور استفاده کنیم. 
وی با اشاره به قدرت ایمنی زایی بالای واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما اظهار داشت: در گذشته این واکسن با حفظ زنجیره سرد در طیور بومی به مصرف می رسید اما اکنون واکسن جدید در برابر گرما مقاوم است. 
خلج از بیماری ویروسی نیوکاسل فوق حاد به عنوان یکی از بیماری های مهلک صنعت طیور کشور نام برد وگفت: این بیماری هنگام بروز، به سرعت شیوع پیدا کرده و درصد قابل توجهی از طیور را مبتلا و درگیر می کند. 
در طرح ملی مبارزه با نیوکاسل طیور که برای نخستین بار در کشور با استفاده از واکسن های نیوکاسل مقاوم به گرما موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اجرایی شده ، 11 هزار بسیجی بیش از 15 میلیون قطعه طیور روستایی را همزمان در 12 استان کشور به صورت رایگان واکسینه می کنند. 
موسسه رازی به تازگی نیز در حوزه واکسن های طیور به فناوری ساخت و تولید انبوه واکسن های گامبورو، کلون و نیوفلورازی دست یافته است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید