باغداران گیلانی چقدر خسارت دیده اند؟

کدخبر: ۱۵۴۶۷۵

باغداران گیلانی که بارش برف و سرمای شدید هوا موجب وارد آمدن خساراتی به باغ های مرکبات آنان شده است گفتند: چون محصول کیوی و پرتقال یخ زده را سردخانه ها برگشت می زنند، ما مجبوریم زیر قیمت بفروشیم .‌

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بارش برف در گیلان از نیمه شب چهارشنبه گذشته آغاز و عصر پنجشنبه قطع شد و صبح جمعه و شنبه استان با یخ بندان شدید مواجه بود.
دمای هوا در این مدت در اشکورات به 16 درجه زیر صفر ، در رشت به پنج درجه زیر صفر و در انزلی به سه درجه زیر صفر رسید.
باغداران شرق و غرب گیلان در اثر یخ زدگی محصول درختان مرکبات و کیوی صدمه دیده اند و چشم انتظار مساعدت مسئولانند.
یکی از باغداران شهرستان تالش واقع در غرب گیلان به ایرنا گفت : چون بارهای کیوی و پرتقال یخ زده، سردخانه ها قبول نمی کنند و برگشت می زنند و ما مجبوریم زیر قیمت بفروشیم .
آبین از باغداران چراغ پشتان انزلی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از وارد آمدن خسارت شدید به محصول درختان کیوی خبر داد.
در همین رابطه عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران و نماینده گیلان در خانه کشاورز به خبرنگار ایرنا گفت : 40 درصد محصول کیوی و 10 تا 15 درصد محصول و درختان مرکبات استان آسیب دیده است.
جواد ابراهیمی اظهار کرد : خسارات مالی وارده، هنوز به طور کامل مشخص نیست و در حال بررسی هستیم.
وی خاطرنشان کرد : از 11 هزار هکتار باغ های مرکبات گیلان، کمتر از پنج هزار هکتار بیمه شده و 30 درصد از کل محصول کیوی استان، به دلیل شرایط بازار چیده نشده که از این میزان 50 درصد خسارت دیده است .
ابراهیمی با اشاره به این که امسال پنج هزار و یکصد هکتار کیوی در گیلان کشت شده بود، افزود: از این سطح ، محصول 750 هکتار خسارت دید.
وی با اشاره وجود حدود هفت هزار هکتار کیوی در گیلان افزود: از آنجا که این میوه استراتژیک نیست از شمول بیمه دولتی خارج است.
حجت شعبان پور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز به ایرنا گفت : تاکنون در بخش جهاد کشاورزی شامل محصولات باغی کیوی، مرکبات و همچنین سه واحد گلخانه ای ، 460 میلیارد ریال خسارت گزارش شده است.
مودب شعار مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت : خسارت دقیق به محصولات و باغ ها هنوز در دست بررسی است و متعاقبا اعلام می شود.
سطح باغ های گیلان 11 هزار هکتار مرکبات ، 17 هزار هکتار فندق، هشت هزار و 660 هکتار زیتون ، افزون بر شش هزار هکتار کیوی ، چهار هزار هکتار گردو و دو هزار هکتار گوجه سبز است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید