مریخی شدن کاوشگر انگلیسی

کدخبر: ۱۵۴۷۶۰

آژانس فضایی اروپا اعلام کرد اعضای آن در خصوص تامین هزینه 440 میلیون یورویی لازم برای اطمینان از به فرجام رسیدن فرآیند ساخت و پرتاب کاوشگر ExoMars توافق کرده اند. این کاوشگر در حال حاضر توسط شرکت ایرباس در شهر استیونج در دست ساخت است.

به گزارش گروه اخبارعلمی ایرنا از تلگراف، بعد از سقوط کاوشگری که برای انجام یک فرود آزمایشی در سطح مریخ طراحی شده بود، آینده پروژه کاوشگر ExoMars در هاله ای از ابهام قرار گرفت. 
با تمام این اوصاف، وزرای علوم کشورهای اروپایی در شورای آژانس فضایی اروپا که در لوسرن سوییس برگزار شد، تصمیم گرفتند از این پروژه حمایت کنند. 
این ماموریت در واقع مرحله دوم از یک برنامه فضایی با بودجه 1.3 میلیارد یورو است که با هدف فرود آوردن یک کاوشگر در سیاره سرخ در سال 2021 میلادی تعریف شده است. قرار است این کاوشگر از خاک مریخ نمونه برداری کرده و به جستجوی آثار بیوشیمیایی از میکروب های زنده یا مرده بپردازد.
البته احتمال توقف این پروژه تنها چالش آن نبوده است. در اصل قرار بود این پروژه با همکاری ناسا به انجام برسد، اما پس از عقب کشیدن ناسا از این پروژه، آژانس فضایی روسیه وارد میدان شد. در ماه می نیز به دلیل تاخیر در تحویل تجهیزات سخت افزاری، تاریخ پرتاب کاوشگر به مریخ، به مدت دو سال به تعویق افتاد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید