اثبات بی‌اعتباری دولت آمریکا با تمدید تحریم‌ها

کدخبر: ۱۵۴۷۸۲
وزیر امور خارجه کشورمان که سفر آسیایی خود را از دهلی‌نو آغاز کرده است بار دیگر از عهدشکنی آمریکا انتقاد کرده تمدید تحریم‌های ضدایرانی توسط سنای آمریکا را دلیلی دیگر بر بی‌اعتباری آمریکا دانست.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف که به‌محض ورود به فرودگاه پایتخت هند در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد درباره تأثیر این تمدید بر سرمایه گذاری کشورهای ثالث در ایران  گفت: بحث تمدید از نظر بین المللی و از جایی  که به هند و چین و ژاپن ارتباط می‌یابد هیچ تأثیری نخواهد  داشت. همان‌طور که در گذشته مقامات آمریکایی موظف  بودند اجرای تحریم‌ها را متوقف کنند الآن هم  اجرایش متوقف  است و شرایط برای کشورهای ثالث تفاوتی نمی‌کند.

وی با اشاره به تمدید تحریم‌های ضد ایران در کنگره آمریکا گفت: این یک کاری که کنگره  کرد در صورتی که به امضای رئیس جمهور آمریکا هم برسد علی‌رغم اینکه  اثر اجرایی ندارد اما از نظر جامعه بین المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد  که برخلاف تعهدات خود عمل می‌کند.

سناتورهای آمریکایی در جلسه پنجشنبه خود طرح تمدید تحریم‌های 10ساله ایران را که ماه گذشته توسط مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، تصویب  کردند. طرح تمدید 10ساله قانون تحریم‌های ایران، با 99 رأی مثبت در برابر صفر رأی منفی در سنا به تصویب رسید.

وزیر امور خارجه ادامه داد:  لذا نیازی نداریم اینجا خیلی وارد گفتگو شویم زیرا اثری  بر کارآفرینان سه  کشور هند و چین و ژاپن که تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند نخواهند  داشت.

ظریف در بخش دیگر سخنانش درباره برنامه سفر هند گفت که این سفر به‌منظور شرکت در اجلاس قلب آسیا است و مرحله اول یک سفر منطقه‌ای است که شامل هند و چین و ژاپن خواهد بود. بیشتر برنامه‌ها حضور در اجلاس خواهد بود. امروز در دهلی یک اجلاس ویژه اقتصادی برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به این یک هیئت بزرگ از کارآفرینان از اتاق بازرگانی به‌ریاست اتاق و همچنین هیئتی از مسئولین مختلف اقتصادی کشور و مسئولین فناوری در این سفر به هند و چین و ژاپن همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد که ملاقات سیاسی در دهلی نخواهد داشت چون مقامات سیاسی در شهر آمریستار ایالت پنجاب و برای اجلاس حضور دارند.

ظریف ادامه داد احتمالاً در فرصت کوتاهی که در نشست قلب آسیا دارد با مقامات شرکت کننده از جمله اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان ملاقات خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید