این جانوران نه گیاه اند نه حیوان!

کدخبر: ۱۵۴۸۷۴
در طبیعت گروههای فراوانی از موجودات زنده وجود دارد که نه می توان آنها را جزو گیاهان به حساب آورد ونه حیوانات. این موجودات گاهی اوقات ظاهری شبیه گیاه اما ویژگی های یک حیوان را دارند.
 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، همه ما تصور می کنیم گیاهان، ارگانیسم هایی هستند که مکان ثابتی دارند، با استفاده از فتو سنتز نورخورشید را به انرژی تبدیل می کنند و  مولکول های ارگانیک آنها از خاک ساخته می شود. اما این قاعده همیشه ثابت نیست. از سوی دیگر حیوانات نیز موجوداتی تلقی می شوند که  با تغذیه از ارگانیسم های دیگر  انرژی و مولکول مورد نیاز خود را به دست می آورند. اما بسیای از ارگانیسم ها این کلیشه ها را به چالش می کشند.

در همین راستا یکی از محققان دانشگاه اسکس انگلیس تعدادی از عجیب ترین مخلوقاتی که قوانین طبیعت را زیر پا گذاشته اند را معرفی کرده است:

شقایق دریایی با سیستم عصبی شبیه انسان

گل گوشتخوار «فلای ترپ»( Venus flytrap) با وجود آنکه یگ گیاه است اما از ارگانیسم های دیگر تغذیه می کند و قسمت هایی از بدن آن حتی سریع تر از طعمه حرکت می کند. البته این نکته چندان عجیب نیست . گروه های متعددی از حیوانات حرکت نمی کنند و بیشتر عمر خود را به یک سطح  خاص متصل می مانند؛ مانند اسفنج، مرجان و صدف های دو کفه ای. 

با این وجود تشخیص حیوان یا گیاه بودن این موجودات کاری ساده است. اما ارگانیسم های دیگری وجود دارند که ماهیتشان واقعا مرموز است.

یکی از این نمونه ها شقایق دریایی است. این ارگانیسم ها در حقیقت نوعی حیوان هستند اما چون شباهت خارق العاده ای به گیاهان دارند، اینگونه نام گذاری شده اند.

دلیل اینکه دانشمندان آنان را حیوان می دانند آن است که شقایق های دریایی می توانند از ارگانیسم های دیگر که میان شاخک هایشان  به دام می افتند تغذیه کنند. درحقیقت شقایق های دریایی جزو دسته ای از حیوانات هستند که « ندریا» نام دارند. عروس دریایی نیز جزو همین گونه است. جالب آنکه بخش هایی از سیستم عصبی آنان مانند انسان است هرچند آناتومی بسیار متفاوتی دارند.

حلزوهایی دریایی جلبک ها را اسیر می کنند

از سوی دیگر نوع دیگری از موجودات ندریا وجود دارد که گل گوشتخوار دریایی نام دارد. دو ارگانیسم شقایق دریایی و گل گوشتخوار دریایی ساختاری کاملا متفاوت اما اندام های مشابهی دارند. گل گوشتخوار دریایی نیز حیوانی است که  مانند گیاه گوشتخوار از یک حیوان دیگر تغذیه می کند.

دریا خانه حلزون زیبایی به نام « الایزاکلوروتیکا»‌است که گاهی اوقات برگ خزنده نیز نامیده می شود. آنها از کلرووپلاست های جلبک های خود تغذیه می کنند. در حقیقت حلزون های دریایی  این جلبکها را می مکند.  این موجودات  سلول های مخصوصی دارند که قابلیت حفظ این کلروپلاست ها را برای ماه های متمادی دارند.

از سوی دیگر حلزون دریایی  به نام اژدهای آبی ( پترائولیدیا) یک گام فراتر می رود. این حیوان به جای حفظ کلروپلاست ، می تواند کل  سلول های جلبک های دریایی را اسیر خود و از آن تغذیه کند!  این موجودات که نه حیوان هستند و نه گیاه، آغازیان نامیده می شوند.

بسیاری از موجودات این گروه عادت به دزدیدن پلاستیدهای جلبک ها یا اسیر کردن موجودات تک سلولی دارند. در این حالت بسیاری از ارگانیسم ها رفتارهای شبیه حیوانات را تقلید می کنند تا بتوانند ویژگی های  گیاهان مانند فتو سنتز را به دست بیاورند.

حیواناتی که روی هر سطحی رشد می کنند

قارچ ها نیز گونه ای دیگر هستند که تصور می شود گیاه هستند اما گونه ای از قارچ ها در حقیقت بیشتر به حیوانات شبیه است و نه گیاهان. جالب آنکه قارچ ها از دسته ای کاملا جداگانه هستند. این گروه هم مانند گیاهان حرکت نمی کنند اما عملیات فتو سنتز را نیز انجام نمی دهند. در عوض آنها برای تغذیه و دریافت انرژی از ارگانیسم های دیگر استفاده می کنند.

آنها به جای شکار گیاهان، روی آنها  رشد می کنند. به عبارت دیگر  آنها روی خاک، درختان، پاهای انسان و یا حتی روی ارگانیسم های مرده مانند بدن مرده حیوانات رشد می کنند.

به همین دلیل قارچ خوراکی برای انسان ویژگی هایی مانند گوشت دارد. نکته جالب دیگر درباره قارچ ها رشد خارق العاده شان است که می توانند از هر گیاه یا حیوانی بیشتر رشد کنند و در هر سویی گسترش یابند.  

به عنوان مثال قارچ آرمیلاریا(Armillaria) قابلیت پوشش جنگلی به ابعاد ۹ کیلومتر مربع را دارد و وزن آن از ۳۵ هزار تن بیشتر است. این نوع قارچ می تواند تا ۲۴۰۰ سال زنده بماند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید