بسته‌بندی نامناسب بلای جان صادرات میوه خشک

کدخبر: ۱۵۴۹۷۵
فرآوری محصولات کشاورزی از جمله تولید میوه خشک با توجه به ارزش افزوده 45 درصدی آن در بحث صادرات می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، صادرات فرآورده‌های کشاورزی با ارزش افزوده بالا برای کشور ارزآوری قابل توجهی دارد و توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان و اشتغالزایی در این بخش است.

 
یکی از صنایعی که به تازگی در کشور شکل گرفته و برای افراد زیادی ایجاد شغل کرده، خشک کردن میوه‌ها و صادرات آن به کشورهای مختلف جهان است که قابلیت سودآوری بسیاری به واسطه ارزش افزوده بالا نصیب کشور می‌کند.
 
رحمانی تولیدکننده میوه خشک در خصوص وضعیت تولید و صادرات میوه خشک به خبرنگار میزان گفت: درحال حاضر تولید میوه خشک در داخل کشور به صورت گستره انجام می‌شود و این فرآورده با استقبال بالایی در خارج از کشور روبرو است.
 
این تولیدکننده میوه خشک افزود: خوشبختانه دستگاه میوه خشک کنی در داخل کشور تولید می‌شود و افراد با سرمایه حدود 10 میلیون تومانی می‌توانند اقدام به خرید این دستگاه کنند.
 
وی با اشاره به استقبال بالا از این فرآورده در کشورهای مختلف جهان و میزان ارزآوری آن اظهار کرد: این فرآورده در کشورهای روسیه، ارمنستان و کشورهای عربی مشتری زیادی دارد و با توجه به ارزش افزوده حدود 45 درصدی می‌تواند برای کشور ارزآوری قابل توجهی داشته باشد.
 
رحمانی ارزش افزوده این فرآورده را در داخل  کشورحدود 30 درصد اعلام کرد و گفت: کشاورزان برای جلوگیری از ضرر احتمالی در پی افزایش عرضه محصولات کشاورزی در برخی از زمان‌های خاص می‌توانند با تولید میوه خشک برای محصول خود ارزش افزوده ایجاد و در پی حمایت از سوی مسئولان صادرات را در دستور کار قرار دهند.
 
این تولیدکننده میوه خشک با اشاره به نقش صنایع تبدیلی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی گفت: توسعه تولید میوه خشک در مناطق روستایی راهکار خوبی برای اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان به‌شمار می‌رود و در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش ارزش افزوده نقش به‌سزایی دارد.
 
در همین راستا مصطفی احمدی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل در گفت‌وگو با میزان گفت: صادرات میوه خشک نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته ولی باتوجه به مشکلات موجود در این صنعت نوپا، هنوز در صادرات این فرآورده رتبه قابل قبولی در سطح جهانی نداریم.
 
وی افزود: حجم صادرات میوه خشک و تر به طور کلی در آمار گمرک به ثبت می‌رسد که نمی‌توان میزان دقیق صادرات میوه خشک را اعلام کرد.
 
احمدی با بیان پتانسیل بالای کشور در تولید بالای میوه خشک اظهار کرد: به دلیل نبود برنامه ریزی در بخش کشاورزی هرساله کشاورزان به علت نداشتن اطلاعات کافی درخصوص میزان تولید انواع محصولات کشاورزی با عرضه بالای برخی از میوه ها با قیمت پایین متضرر می‌شوند که با فرآوری محصولات از طریق خشک کردن میوه‌ها می‌توانند درآمد بالایی کسب کنند.
 
وی با بیان ارزش افزوده بالای میوه خشک در برابر میوه تازه خاطرنشان کرد: با افزایش صادرات میوه خشک ارز قابل توجهی نصیب کشورمی‌شود که باتوجه به استقبال از این محصول پرطرفداردر کشورهای مختلف جهان می‌توان رتبه صادراتی خوبی را کسب کرد.
 
 رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل درخصوص مشکلات این صنعت نوپا در کشور گفت: یکی از مشکلات در سر راه صادرات این محصول بحث بسته بندی و به‌روز نبودن دستگاه‌ها در این زمینه است که باعث کاهش مشتری و کمرنگ شدن صادرات آن می‌شود.
 
وی در انتها خاطرنشان کرد: در پی حمایت مسئولان و توجه به موضوع بسته‌بندی که در صادرات و پیدا کردن بازارهای جهانی محصولات و فرآوری‌های کشاورزی نقش ویژه‌ای دارد می‌توان مانند صادرات دیگر محصولات همچون پسته در جهان حرف اول را زد و با کنار زدن رقبا رتبه خوبی را در صادرات میوه خشک نصیب کشور کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید