پسران؛ این بیماری‌هایی بدون علامت و خطرناکند

کدخبر: ۱۵۵۵۰۲
یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری با هشدار به پسران جوان گفت: این افراددر معرض برخی بیماری‌هایی هستند که روی آینده آنها تأثیر می‌گذارد.
محمدرضا نوروزی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در گفت و گو باخبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص بیماری های مجاری ادراری در سنین جوانی اظهار داشت: در بیماری های مجاری ادراری به دو بیماری عمده می‌توان اشاره کرد که یکی بر باروری پسران تأثیر می‌گذارد و دیگری با جان آنها بازی می‌کند.
 
وی ادامه داد: هر دوی این بیماری‌ها ممکن است کم علامت باشند و جوانان به دلیل بی اطلاعی از آن، به موقع آگاه نشوند.
 
این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری عنوان کرد: بیماری واریکوسل یا واریس عروق بیضه که مشابه واریس پا در سالمندان است به علت تورم رگ‌های بیضه و عدم تخلیه کامل خون، اختلالات نطفه ای در آن ایجاد می شود که در آینده ممکن است با عدم رشد اندام جنسی و ناباروری همراه باشد.
 
وی تصریح کرد: ما به پسران جوان توصیه می‌کنیم با معاینه خودشان و بررسی یک طناب مارپیچی که اندام تولیدکننده نطفه را نگه می‌دارد، سلامت خود را تشخیص دهند.
 
نوروزی با اعلام اینکه مردان در صورت مشاهده ضایعه کرمی شکل پس از بررسی حتما باید به پزشک کنند، بیان کرد: اگر پسران جوان حس کنند رشد اندام جنسی در طول زمان و پس از بلوغ کامل انجام نمی شود، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند زیرا این مشکلات می‌تواند در آینده با اختلال ناباروری در فرد روبرو شود.
 
وی اظهار داشت: بیماری بعدی که در جوانان باید مورد توجه قرار گیرد، سرطان بیضه است که معمولا بین سنین 15 تا 30 سال رخ می‌دهد و غالبا در این سنین جوانان مشکلات جنسی خود را با والدین در میان نمی گذارند و تغییرات وضعیت جنسی خود را از دید خانواده پنهان می‌ کنند. 
 
این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری تاکید کرد: بیماری سرطان بیضه با بزرگ شدن بیضه همراه است، اما از آنجا که درد و ناراحتی ندارد، فرد تصور می کند بیمار نیست.
 
وی با بیان اینکه سرطان بیضه، بیماری سریع و پیش رونده است، اعلام کرد: اگر درمان آن سریع شروع و زود تشخیص داده شود، با درمان‌های جراحی و شیمی درمانی بهبودی کامل حاصل می شود که در این نوع بیماری‌ها آن چه که باید به آن توجه کرد تشخیص زودرس و سریع است.
 
نوروزی تاکید کرد: پسران و جوانان که اگر تغییراتی را در وضعیت اندام‌های جنسی خودشان مشاهده کردند که در گذشته وجود نداشته و این تغییرات به سرعت در حال انجام است، حتما با خانواده و پزشک مشورت کنند تا امکان درمان کامل وجود داشته باشد. 
 
وی در رابطه با سرطان پروستات نیز گفت: سرطان پروستات بیماری مخصوص افراد بالای 50 سال است البته گاهی در افراد جوان‌تر نیز ممکن است رخ بدهد.
 
این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: توصیه ما این است که افراد در سنین بالای 50 سال زمانی که برای معاینات پزشکی مراجعه می‌کنند از پزشک بخواهند تا آزمایشات مربوط به سرطان پروستات را نیز برایشان انجام دهد.
 
وی افزود: این سرطان در اوایل بیماری به سرعت تشخیص داده می شود که اگر جواب آزمایشها غیرطبیعی بود حتما با یک متخصص مجاری ادراری و کلیوی مشورت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید