پیشنهاد راه‌اندازی «اورژانس اجتماعی»

کدخبر: ۱۵۵۵۸۶
معاون حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) از پیشنهاد برای راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در این کمیته خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم فاطمه رهبر در نشست خبری صبح امروز خود با تشریح نتایج طرح «پالایش» اظهار داشت: در این طرح که از ابتدای امسال آغاز شد با توجه به برنامه‌ریزی برای توانمندسازی سالانه 10 درصد از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، مقرر شد با خارج کردن برخی مددجویان در قالب طرح پالایش از مستمری‌بگیری، خدمات متناسب با نیازهای خود را دریافت کنند چراکه حل مشکل تمام مددجویان، نیازمند دریافت مستمری کمیته امداد نیست.

معاون حمایت کمیته امداد در تشریح اهداف این طرح گفت: این طرح از یک سو به منظور فراهم کردن زمینه‌های لازم برای حمایت از مددجویان پشت نوبتی و از سوی دیگر برای حل مشکل چسبندگی برخی مددجویان که سال‌ها تحت حمایت این مجموعه بودند انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح پالایش به صرفه‌جویی 90 میلیارد تومانی در سال جاری منجر خواهد شد افزود: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه سال جاری بیش از 161 هزار و 100 خانواده از چرخه دریافت مستمری خارج شدند و 41 هزار خانوار نیز طی این مدت به خانوارهای تحت پوشش خدمات کمیته امداد و مستمری بگیری این کمیته اضافه شدند. این در حالی است که خروج مددجویان در نقاط مختلف کشور با توجه به پتانسیل و شرایط این نقاط متفاوت بوده و به عنوان مثال کمترین میزان خروج در بشاگرد که 3 درصد مددجویان را شامل می‌شود انجام گرفت و بیشترین خروج به استان سمنان با 8 درصد رخ داد.

رهبر ادامه داد: فوت مددجویان، توانمند شدن آن‌ها، ازدواج، اشتغال، اخذ مسکن و مواردی از این دست از جمله 21 عللی هستند که باعث خروج مددجویان از چرخه اخذ مستمری بگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال اجرای این طرح مقرر شد تا هزینه‌های صرفه‌جویی شده، در 5 محور تامین جهیزیه نوعروسان، اعطای وام‌های کارگشایی، پرداخت اقساط معوق مددجویان، تامین هزینه درمان و رفع محرومیت از مناطق محروم هزینه شود.

تقدیم 10 هزار و 500 جهیزیه به نوعروسان کمیته امداد به مناسبت میلاد حضرت رسول

به گفته معاون حمایت کمیته امداد، در حال حاضر 45 هزار نوعروس در صف دریافت جهیزیه هستند و از ابتدای امسال نیز 55 هزار جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش این کمیته ارائه شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس دستور فتاح، می‌بایست تعداد پشت نوبتی‌های اخذ جهیزیه تا پایان سال به صفر برسد گفت: در حال حاضر بخشی از این جهیزیه‌ها طی تفاهم نامه کمیته امداد امام خمینی (ره) با خیریه حضرت رقیه (س) تامین و بخشی از آن به صورت نقدی در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت که استان‌ها نیز با توجه به صلاحدید خود این مبلغ را یا به صورت نقدی یا از طریق معرفی فرد به فروشگاه‌ها جهت دریافت کالای ایرانی در اختیار مددجو قرار می‌دهند. این درحالی است که طی توافقات انجام گرفته، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه نیز به ارائه جهیزیه به نوعروسان نیازمند ورود کرده است و آستان قدس رضوی، تامین هزینه نوعروسان محروم در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی را عهده‌دار شده است.

رهبر خاطرنشان کرد: همچنین  در برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد تا در هفته وحدت به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم (ص)، حدود 10 هزار و 500 جهیزیه به نوعروسان و مددجویان نیازمند تقدیم شود.

معاون حمایت کمیته امداد سرانه جهیزیه‌ نوعروسان تحت پوشش این کمیته را 3 میلیون تومان دانست که با توجه به تخفیفات ویژه‌ای که برای تهیه این کالاها ارائه شده، ارزش ریالی آن بیش از 5 میلیون تومان است و دارای ارزش افزوده هستند.

افزایش مددجویان کمیته امداد

وی در ادامه این نشست با اشاره به برنامه‌ریزی کمیته امداد برای افزایش مددکاران، از افزایش تعداد آن‌ها از 1900 نفر به 3300 نفر خبر داد و با تاکید بر تقویت مددکاران زن در کمیته امداد گفت: 70 درصد مددجویان کمیته امداد زن هستند و در حال حاضر 900 مددکار زن با این نهاد همکاری می‌کنند به طوریکه مددجویان زن زیر 45 سال با مددکاران زن ارتباط هستند.

رهبر اضافه کرد: همچنین اخیراً طرحی ارائه شده که بر اساس  آن مقرر شده هر مسئول، کارمند و یا حتی مدیری که آقای فتاح رئیس کمیته امداد هم شامل آن می‌شود بتواند یک مددیار نیز باشد که این طرح مورد استقبال مجموعه امداد قرار گرفته که در صورت تایید نهایی، هر کارمند و مسئول کمیته امداد چند پرونده مددجویی را نیز در اختیار خواهند داشت تا به عنوان مددیار با مددجویان در ارتباط باشد.

برنامه‌ریزی کمیته امداد برای رفع محرومیت از مناطق محروم

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به توجه خاص این کمیته به مناطق محروم، از برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب تمام مناطق محروم کشور با ضریب محرومیت 8 و 9 و همیچنین تامین وسائل گرمایشی و سرمایشی اهالی این مناطق تا پایان سال جاری خبر داد.

به گفته وی در حال حاضر 23 هزار منبع آب برای تامین آب شرب ساکنان این مناطق نیاز است.

73 هزار دانشجو و طلبه تحت پوشش کمیته امداد

وی درخصوص حمایت کمیته امداد از بیش از 73 هزار دانشجو و طلبه تحت پوشش این کمیته خاطرنشان کرد: کمیته امداد در هر ترم در مقطع دکتری مبلغ یک میلیون تومان، کارشناسی ارشد 500 هزار تومان، کارشناسی 600 هزار تومان، کاردانی 250 هزار تومان و طلاب 350 هزار تومان به دانشجویان تحت پوشش خود پرداخت می‌کند.

پیشنهاد راه‌اندازی «اورژانس اجتماعی» در کمیته امداد امام خمینی (ره)

وی در پایان این نشست با اعلام خبر پیشنهاد معاونت حمایت کمیته امداد برای راه‌اندازی اورژانس اجتماعی گفت: این طرح که به رئیس کمیته امداد ارائه شده، در صورت تصویب می‌تواند به عنوان کانال ارتباطی مردم با کمیته امداد قرار گیرد.

رهبر افزود: در صورت تصویب این طرح، سامانه‌ای طراحی خواهد شد که مردم در تماس با این سامانه می‌توانند گزارشی از مواردی که تحت مسئولیت کمیته امداد قرار دارد را به سرعت و به صورت 24 ساعته در اختیار ما قرار دهند که این موارد شامل افراد و خانواده‌هایی که بدون سرپناه مانده و در کنار خیابان مانده‌اند یا در راه ماندگانی که هزینه بازگشت به موطن خود را ندارند می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه نبود این کانال ارتباطی باعث می‌شود تا هر از گاهی تصاویری از افراد بی‌خانمان و یا... در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود که اغلب مورد سوءاستفاده شبکه‌های بیگانه نیز قرار می‌گیرند و در اینجا بلافاصله این سوال برای مردم پیش می‌آید که کمیته امداد کجاست؟ این در حالی است که امداد از بسیاری موارد مطلع نیست زیرا تاکنون کانال ارتباطی میان مردم و امداد وجود نداشته است که در صورت راه‌اندازی این سامانه به صورت کشوری و 24 ساعته می‌توانیم پاسخگوی موارد فوری و امدادرسانی‌های ضروری باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید