ادعای عربستان برای بازسازی سوریه

کدخبر: ۱۵۵۶۰۹
عربستان پس از حمایت از تروریست‌های تکفیری و ارائه تمام وسایل لازم برای کشتارو تخریب زیرساخت های سوریه برای مشارکت در بازسازی سوریه اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش تسنیم به نقل از الثوره سوریه، عربستان سعودی در اوج حمایت از تروریست های تکفیری و ارائه هر نوع وسیله لازم برای تخریب سوریه و کشتار مردم آن، به فکر بازسازی سوریه بوده و امیدوار است شرکت های سرمایه گذاری آن سهم بزرگی از پروژه بزرگ بازسازی این کشور با هزینه 200 میلیارد دلاری را به خود اختصاص دهند.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط چند روز پیش از تلاش های عربستان برای دستیابی به سهمی در بازسازی سوریه خبر داد، با این دستاویز که ریاض آماده کمک به ملت سوریه و شرکت در بازسازی ویرانه های جنگ است.

در این میان مسئولان سعودی با استفاده از نفود خود در بانک بین المللی و برخی نهادهای بین المللی اقتصاد در تکاپوی به دست آوردن سهمی برای شرکت های خود هستند حال آنکه این موضع سعودی وقاحت بی سابقه نظامی را به تصویر می کشد که حامی تروریسم و عامل ویرانی بسیاری از کشورهای منطقه و جهان است.

البته روشن است که بانک بین المللی بر خلاف تصور برخی، جمعیت خیریه نیست و هرگونه کمک آن به هرکشوری در جهان بر اساس معیارها و شروط اقتصادی سختگیرانه ای صورت می گیرد به گونه ای که کشورهای با نفوذ در آن برای هرگونه فعالیتی در این خصوص  حرف اول را می زنند و بیشترین نفوذ در کشورهای کمک گیرنده را از آن خود می کنند که این به معنی نقض حاکمیت ملی و به گرو گرفتن آن است.

هوشیاری سوریه نسبت به زیاده خواهی حامیان تروریسم

زیاده خواهی هایی که مسولان آمریکا، فرانسه و انگلیس و متحدان آنان شامل  ترکیه، قطر و عربستان در سر دارند و در فواصل زمانی مختلف مطرح می کنند از نظر سوریه پنهان نیست زیرا در صحنه واقعی شاهد حرص این کشورها برای سرمایه گذاری روی تروریسم و توسعه دایره ویرانی خاک خود بوده است.

به هر حال اکنون چشم طمع شرکت های بزرگ و شعبه های آنان در منطقه به موضوع بازسازی در سوریه است و هرچه دایره تخریب و ویرانی سوریه گسترده شود این شرکتها امید بیشتری برای دستیابی به سهم بزرگتری از بازسازی آن دارند.

اظهارات قاطعانه بشار اسد، پاسخی روشن به زیاده خواهان

در مقابل، بشار اسد رئیس جمهور سوریه اخیرا در اظهاراتی صریح و قاطع با روزنامه الوطن تاکید کرد ملت سوریه نخواهد پذیرفت که حامیان تروریسم و عامل تخریب کشورشان وارد وطنشان شوند و اجازه چنین کاری را به آنان نخواهد داد و اکنون اولویت در بازسازی سوریه با کشورهایی است که در کنار دولت و ملت آن قرار گرفتند و اعتبار آنان معروف است و برخلاف بانک بین المللی و کشورهای با نفوذ در آن، شروطی که حاکمیت و استقلال سوریه نقض را کند، مطرح نمی کنند.

نکته دیگر اینکه ممنوع کردن این کشورها در مشارکت در پرونده بازسازی سوریه مسئولیت آنان در تخریب و ویرانی کشور را در طول شش سال گذشته از آنان سلب نمی کند، از همین رو تمام مراجع قانونی و حقوقی سوریه باید علیه حامیان تروریسم و عاملان تخریب کشور شکایت کنند و پرداخت جریمه متناسب با این اقدامات را خواستار شوند.

در هر حال هنوز صحبت از بازسازی سوریه زود است، زیرا اولویت نخست در این کشور رهایی از تروریسم و تروریست ها و متوقف کردن روند تخریب آن و سوق یافتن به سمت راهکاری سیاسی است که زمینه مناسب را برای بازسازی و توسعه این کشور فراهم کند به اضافه اینکه دشمنان سوریه باید از نقشه های تخریبی علیه آن دست برداشته و حمایت از تروریسم را متوقف کنند و این حداقل درخواستی است که می توان از آنان داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید