برخورد منطقی سازمان غذا و دارو در زمینه محصولات تراریخته

کدخبر: ۱۵۵۷۶۳
رییس پژوهشکده سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو، نهادی اجرایی در کشور است که به عنوان مسوول نظارت و کنترل بر مواد غذایی، در حوزه تراریخته نیز باید با استفاده از نظرات موافق و مخالف، عقلانی تصمیم بگیرد و عمل کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر حسین رستگار روز چهارشنبه در همایش بین المللی محصولات تراریخته و آگاهی عمومی در دانشگاه شهید بهشتی افزود: محصولات تراریخته فناوری جدید است که اگر منطقی با این علم برخورد شود، دستاوردهای خوبی به همراه دارد و اگر برخورد جاعلانه باشد، ضررهایی را به سلامت و جامعه تحمیل می کند.

وی بیان کرد: از سال 2000 که فرآورده های نوترکیب و داروهای تراریخته در خارج از کشور وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد، در ایران نیز فرآورده های نوترکیب تولید و به بازار عرضه شده است.

وی اظهار کرد: به تراریخته ها به دور از مباحث حاشیه ای در بحث تولید داروهای های-تک و با تکنولوژی بالا نگاه شده است و سعی بر بی نیازی کشور در واردات این داروها بوده است.

رستگار افزد: در بحث غذا نیز لازم است گاهی اوقات با علم حرکت کرد، باید حرف مخالفین و موافقین را با هم شنید و سپس تصمیم گیری کرد، خوشبختانه در بحث غذا و محصولات فرآوری شده، سازمان غذا و دارو و در زمینه مواد خام، وزارت کشاورزی نظارت دارد.

وی با اشاره به این که کارها بدون تنش در این دستگاه های اجرایی در حال انجام است، ادامه داد: کمیته مشترکی با خضور دو سازمان وجود دارد و کار به صورت فنی و تخصصی انجام می شود.

*** مجوز واردات روغن سویا و ذرت از سوی غذا و دارو

وی گفت: در حال حاضر مجوز واردات روغن و دانه سویا و ذرت از سوی سازمان غذا و دارو داده شده است، چرا که هر گونه شک و تردید در سلامت این محصولات بر طرف شده است.

وی گفت: در حال حاضر پنبه تراریخته نیز تاییدیه اول را از وزارت کشاورزی گرفته است و در کمیته ایمنی زیستی سازمان غذا و دارو در حال بررسی است.

رستگار یادآور شد: در بخش مجوز ورود روغن های تراریخته به کشور برخی از آیکون ها را از قبیل این که دانه روغنی در کدام کشور تولید شده است، در کدام کشور ها مصرف می شوند، دارای برچسب gmo است، در نظر گرفته ایم

وی گفت: در حال حاضر 90 درصد روغن سویا در دنیا تراریخته است و برای خرید 10 درصد روغن غیر تراریخته باید 6 برابر پول بدهیم، که چنین چیزی عقلانی نیست .

وی ادامه داد: 70 درصد روغن های موجود در دنیا تراریخته است، ما نیز سعی کرده ایم روغن تراریخته را با استفاده از رفرنس چهار کشور آمریکا، ژاپن، مالزی و اتحادیه اروپا که قوانین سخت گیرانه ای برای بازار مصرف خود در بحث تراریخته دارند، استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در دستیابی به فناوری های جدید و نوین در جنگ نیستیم، بلکه با همت کارشناسان وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی، فناوری های جدید بررسی می شود و در صورت دریافت مجوزها وارد بازار خواهند شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید