چه مقدار اسب بخار برای خودرو کافی است؟

کدخبر: ۱۵۵۸۰۸
طراحان بخش فنی خودرو ها تلاش می کنند که هر سال موتورهایی قویتر برای ماشین ها طراحی کنند. قدرت موتور که با اسب بخار شناخته می شود یکی از عوامل مهم در سرعت و شتاب و همچنین کشش خودرو است. هر چند همه چیز به اسب بخار بیشتر بستگی ندارد و عوامل فنی دیگری نیز در اینها تاثیر دارند.

خودروها با قدرت های متفاوتی ساخته می شوند و شاید شما هم از آن دسته باشید که هر چه اسب بخار موتور ماشینتان بیشتر باشد، احساس رضایت بیشتری می کنید. اما واقعا چقدر قدرت برای یک خودرو کافی است؟ پاسخ به این سوال البته سلیقه ای است اما می توان برای آن ملاک هایی نیز در نظر گرفت. چرا که اسب بخار بیشتر الزاما به معنی رانندگی بی دردسرتر نیست و هر چه قدرت موتور بیشتر شود استهلاک یا مصرف سوخت آن بالاتر می رود.

خودروسازان برای افزایش قدرت موتور محصولاتشان از چند روش استفاده می کنند. اولین و دم دست ترین روش استفاده از حجم موتور بالا است. طبیعتا در یک طراحی خوب، هر چه حجم سیلندر بالاتر برود، میزان قدرت تولیدی در آن نیز افزایش پیدا می کند. این روش اگر چه استهلاک زیادی به همراه ندارد اما در مقابل مصرف سوخت خودرو را به طور چشمگیری افزایش می دهد. به همین دلیل موتورهای با حجم بالا در کلاس اکونومی به عنوان فراگیرترین کلاس تولید خودرو در حال منسوخ شدن هستند. چرا که هم ار طرف قوانین ضدآلایندگی تحت فشار بوده و هم با کاهش استقبال عمومی رو به رو هستند.

روش دوم استفاده از افزایش دور موتور در موتورهای با حجم کم یا معمولی است. این روش در خودروسازانی که می خواهند موتورهای کمتر از 2400 سی سی آنها قدرت بیشتری تولید کنند استفاده می شود. در اینجا اگر چه به قدرت های بالاتر از 200 اسب بخار هم برمی خوریم اما به همان نسبت استهلاک موتور بالا رفته عمر قطعات داخلی آن مانند رینگ، یاتاقان و سوپاپ کاهش می یابد. بخشی از این استهلاک به دلیل حرکت بیشتر قطعات و بخشی از آن هم به دلیل حرارت بالاتر موتورهای دور بالا است.

یکی دیگر از روش هایی که در دو سه سال اخیر از سوی خودروسازان برای افزایش قدرت در خودروهای معمولی استفاده می شود، به کاربردن توربوشارژر روی موتورهای کم حجم است. این روش اگر چه کارآمد است اما مشکلات خودش را دارد. موضوع استهلاک همچنان سرجای خودش است. به خصوص که در زمان استفاده از توربو به جای هوا با دمای محیط، هوای داغ به داخل موتور دمیده می شود و همین خود براستهلاک می افزاید. همچنین موتورهای توربو مصرف بالاتری نیز دارند.

نتیجه اینکه موتورهای پرقدرت الزاما خوب نیستند و بسته به کاری که از ماشین می کشید، باید قدرت موتور آن را انتخاب کنید.مثلا در شهری مانند تهران شاید هرگز این فرصت پیش نیاید که از تمام قدرت یک خودرو 250 اسب بخاری استفاده کنید. پس چرا هزینه های آن را محتمل شوید. برای بسیاری از ما یک خودرو با قدرتی در بازه 95 تا 110 اسب بخار، شتاب، سرعت و کشش لازم را تامین می کند و این در حالی است که پول اضافی برای بنزین و استهلاک موتور هم نمی پردازیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید