زندگینامه مرحوم جعفر والی پیشکسوت تئاتر

کدخبر: ۱۵۵۸۹۰
جعفر والی در سال ۱۳۱۲ در تهران به دنیا آمد. این سینماگر پرکار با کارگردانان شناخته‌شده‌ای چون ناصر تقوایی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و رسول صدرعاملی کار کرد و در تلویزیون هم حضور موثر داشت.

به گزارش اقتصادنیوز ، جعفر والی تله تئاتر‌های متعددی را برای تلویزیون کارگردانی کرد. او تله تئاتر گاو را بر اساس نوشته غلامحسین ساعدی حدود چهار سال قبل از نسخه سینمایی آن به کارگردانی داریوش مهرجویی، یعنی سال ۱۳۴۴ کارگردانی کرد. آقای والی بعدها در فیلم سینمایی گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی هم به ایفای نقش پرداخت. او چند نمایشنامه دیگر از غلامحسین ساعدی را نیز اجرا کرده است که از آن جمله می‌توان به نمایش‌های «آی با کلاه‌ای بی کلاه» و «چوب به دست‌های ورزیل» اشاره کرد. جعفر والی در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های مهم بعد از انقلاب اسلامی بازی کرد. از جمله فیلم‌ها و سریال‌های شناخته‌ای که آقای والی در آنها بازی کرده می‌توان به «گاو» با کارگردانی داریوش مهرجویی، «گل‌های داوودی» و «پاییزان» رسول صدرعاملی، «خاک» و «سفر سنگ» مسعود کیمیایی، «تنگسیر» امیر نادری، «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی، سریال «هزاردستان» علی حاتمی و سریال در حال پخش «معمای شاه» اشاره کرد.

جعفر والی گفته بود که از بازی در سریال معمای شاه «خیلی پشیمان» است. والی معتقد بود که روایت نویسنده و کارگردان این سریال روایتی کامل نیست. او در گفت‌و گوی مفصلش با سایت آی‌سینما گفت: «من اصلا آقای ورزی را نمی‌شناختم. یک روز من را دعوت کرد، همانجا قرارداد بستند و برای فردا قرار گذاشتند. نه سناریو را خوانده بودم و نه حتی اسم کار را می‌دانستم.» جعفر والی، مرحوم علی حاتمی را یکی از چهره‌های استثنائی ایران می‌دانست و می‌گفت آقای حاتمی آنقدر صمیمی و درست بود و کارش را بلد بود که هر کسی با او کار می‌کرد شیفته‌اش می‌شد. او که با ناصر تقوایی هم کار کرده بود می‌گفت که کار او را می‌پسندد و «وسواس‌های» ویژه او برخلاف برخی تهیه‌کنندگان و بازیگران دیگر، به دل او می‌نشیند. جعفر والی در «ناخدا خورشید» که یکی از فیلم‎های مطرح سینمای ایران است ایفای نقش کرده بود.

او قرار بود در سریال کوچک جنگلی به کارگردانی آقای تقوایی نقش دکتر حشمت را بازی کند اما زمانی‌که به جای ناصر تقوایی قرار شد بهروز افخمی کارگردانی این سریال را کارگردانی کند، والی هم از همکاری با این سریال سر باز زد. اوایل شهریور امسال در جشن منتقدان تئاتر، جعفر والی مورد تجلیل قرار گرفت و صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه که برای تقدیر از او روی صحنه آمده بود، زانو زد و دستان پیشکسوت تئاتر را بوسید. والی فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران بود. او پیش از این به واسطه برخی مشکلات مربوط به بیمه و حقوق بازنشستگی در روند درمانی خود از مسوولان وزارت ارشاد انتقاد کرده بود. این هنرمند با همراهی ایرج راد و هرمز هدایت درصدد اجرای نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» در جشنواره تئاتر فجر بود، اما بیماری امانش نداد و روز گذشته درگذشت. مراسم تشییع پیکر زنده یاد جعفر والی ساعت ۹ صبح فردا از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید