ADSL یا اینترنت همراه؟ انتخابی که روزبه‌روز ساده‌تر می‌شود

کدخبر: ۱۵۵۹۸۳
همه ما به یاد داریم که تا چند وقت پیش برای داشتن سرعت بالای ۱۲۸ کیلوبایت بر ثانیه، گرفتار سرویس دهنده های ADSL می شدیم و نامه های اداری و کارت دانشجویی را بهانه می کردیم تا سرعتی بالاتر از کندترین سرعت اینترنت ADSL را تجربه کنیم.

کلیک – شرکت هایی که کاربران را با واژه هایی مثل “اینترنت نامحدود” سر کار می گذاشتند در حالی که کاملا مشخص بود با چنین سرعت هایی، حجم دانلود هر چقدر هم “نامحدود”، باز هم در زمره بی کیفیت ترین اینترنت های جهان قرار می گرفت.

وایمکسی که محبوب نشد

شرکت های مثل ایرانسل و مبین نت هم با راه اندازی وایمکس قصد داشتند تا جای خالی یک سرویس دهنده قدرتمند اینترنت را پر کنند. سرویسی که هیچ‌گاه به محبوبیت لازم و همه گیر بین کاربران خانگی اینترنت نرسید و کم کم رنگ لعاب خود را از دست داد.

رایتل و آغاز رقابت

شاید باید بزرگ‌ترین تغییر اینترنت ایران را مدیون شرکت رایتل باشیم که با معرفی اینترنت پر سرعت همراه، به یاد دیگر شرکت ها انداخت که بازار اینترنت، بازاری رقابتی است و نمی توان پشت محدودیت ها پنهان شد. با ورود رایتل به بازار اینترنت و راه اندازی اینترنت پر سرعت، ایرانسل و همراه اول هم که سال‌ها در این کارزار حضور داشتند، مجبور به رقابتی کردن محصولات خود شدند.

حالا به گذشت چندین ماه از راه اندازی اینترنت های پر سرعت همراه، بیشتر کاربران، روز به روز به سمت استفاده از این نوع فناوری جا به جایی اطلاعات گرایش پیدا می کنند.

برگ برنده؛ سرعت

اولین و مهم‌ترین نکته ای که کاربران را به استفاده از اینترنت ۴G و ۳G متمایل می کند، سرعت بالای این سرویس هاست. اینترنت پر سرعت ایرانسل و رایتل در بعضی نقاط پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ، سرعت دانلودی فوق العاده را در اختیار کاربر می گذارد. سرعت معمول هم در بیشتر مکان ها به ده ها برابر سرعت های عادی اینترنت ADSL می رسد. البته شرکت هایی هستند که سرعت های بالای اینترنت خانگی را ارائه می دهند اما باز هم توان رقابت با سرعت اینترنت همراه را ندارند.

همه چیز دست شماست

سرویس های اینترنت همراه خصوصیات مثبت دیگری را نیز دارند که لازم است به آنها اشاره کنیم، مهم‌ترین نکته مثبت در عبارت “اینترنت همراه” خلاصه شده است. این اینترنت همیشه همراه شماست و لازم نیست برای استفاده از آن به خطوط تلفن یا مودم های وایمکس وابسته باشید.

برای جابجایی یا تغییر سرویس هم لازم نیست خودتان را گرفتار سر و کله زدن با شرکت های ADSL بکنید. با استفاده از چند کلیک ساده می توان تعرفه ها و حجم های مختلف را خریداری کنید و به راحتی از سرویس مورد نظر خود استفاده کنید. حتی می توانید از سرویس های چند کاربره هم استفاده کنید که موجب کاهش هزینه ها می شود.

چه چیزی حجم مرا خورد؟

شاید در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل سر راه مهاجرت به اینترنت های همراه، حجم خریداری شده باشد. متأسفانه سیستم عامل های ویندوز، iOS و اندروید در حالت نرمال، به استفاده زیاد از اینترنت کاربر عادت دارند. حالا در نظر بگیرید که این استفاده با سرعت دانلودی معادل ۸ مگابایت در ثانیه رخ بدهد. در یک چشم به هم زدن، حجم زیادی از اینترنت شما از دست می رود در حالی که روحتان هم از این مصرف ناگهانی با خبر نیست.

البته راه های زیادی برای متوقف کردن استفاده سیستم عامل ها و برنامه های غیر استاندارد وجود دارد اما کاربران عادی اینترنت، اطلاعات زیادی در این مورد ندارند و در نتیجه به سرعت از اینترنت همراه و تمام شدن حجمشان نا امید می شوند.

حرف آخر

بدون شک معادل اتفاقی که در سرتاسر دنیا رخ داد، در ایران هم رخ خواهد داد و اینترنت همراه کم کم به نُرم و استفاده معمول کاربران تبدیل خواهد شد. شاید تیر آخری که شرکت های ایرانسل، همراه اول و رایتل می توانند به شرکت های توزیع کننده اینترنت خانگی بزنند، پایین آوردن قیمت ها و تعرفه های اینترنت همراه باشد. قیمت هایی که در حال حاضر تنها دلیل عدم کوچ از ADSL به اینترنت همراه به نظر می رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید