برای مبارزه با سرماخوردگی پنجره را نبندید!

کدخبر: ۱۵۶۰۷۱
سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری‌های فصول سرد سال هستند که به کمک راهکارهای طبیعی و خانگی می توانید از ابتلا به آن پیشگیری کرده و در درمان زودتر بهبود پیدا کنید.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری‌های فصل‌های سرد سال هستند که اغلب افراد گرفتار آن می شوند اما با برخی راهکارهای معجزه آسا می‌توانید در پیشگیری و درمان این بیماری‌ها قدم‌های موثری بردارید.

بخور نخورهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا

زمانی که شما بیمار هستید، باید از مصرف غذاهای سنگین، چرب یا خیلی شیرین دوری کرده و بیشتر مایعات و آبمیوه تازه و غذاهای سبک را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کسی که سرماخورده یا گرفتار آنفلوآنزا شده حتما باید آبمیوه رقیق و چای گیاهی گرم نوشیده و سوپ تهیه شده با آب گوشت را در برنامه غذایی خود قرار دهد. در عین حال از مصرف نوشیدنی و غذاهای سرد باید اجتناب کرد.

یکی دیگر از راه حل های عالی برای افراد بیمار مصرف سوپ تند است، چرا که می تواند به کاهش آبریزش بینی و بهبود عملکرد مخاطی کمک کند. علاوه بر این، سوپ فلفلی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها مانند ویتامین C است که برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا مورد نیاز است.

همچنین لازم به ذکر است که مواد غذایی تند مانند پیاز، فلفل، سیر و برخی ادویه ها دارای خاصیت ضد باکتریایی است و موجب تسریع بهبود بیماری می شود.

هوای تازه در خانه مانع پیشرفت بیماری می‌شود

اغلب افراد به محض اینکه علائم سرماخوردگی را در بدن خود مشاهده می کنند همه درها و پنجره های خانه را بسته و از ورود هوا به خانه جلوگیری می کنند اما باید بدانید که این کار اصلا برای سلامتی خوب نیست زیرا مانع جریان هوا به اندازه کافی در خانه شده و به همین دلیل مواد سمی، میکروب ها و ذرات آلوده ناشی از پخت و پز به همراه سایر آلاینده های موجود در هوا در اتاق تجمع پیدا می کنند.

علاوه بر این، میکروب های مدرسه و محل کار و محیط ها عمومی به همراه افراد به داخل منزل منتقل شده و موجب تشدید بیماری می شود. به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر و تشدید بیماری گاهی اوقات درب ها و پنجره ها را باز کرده و اجازه دهید هوای تازه وارد خانه و اتاق استراحت شما شود.

خودتان را در خانه حبس نکنید

اگر شما از سلامت جسمی کامل به سر می برید، نباید در طول زمستان به دلیل ترس از سرماخوردگی، خود را در خانه حبس کنید.  قرار گرفتن در معرض خورشید و هوای تازه به خصوص در روزهایی که شاخص هوا سالم و پاک باشد به سلامتی بدن کمک می کند.

ورزش های زمستانی مانند اسکی، ماهیگیری با فعال کردن سیستم ایمنی بدن، گردش خون و بهبود تنفس شما برای سلامتی بسیار سودمند است. علاوه بر این ورزش به حفظ وزن متعادل نیز کمک می کند. سلامت روحی شما نیز با هوای تازه و نور خورشید بهبود پیدا کرده و افسردگی، اضطراب و غم و اندوه از شما دور می شود.

دست‌های خود را ضدعفونی کنید

حتی اگر به طور منظم دست ها خود را بشویید با از بین بردن باکتری های بیماری زا سلامتی شما کمتر به خطر افتاده و بیمار نمی شوید.دست های خود را حداقل 20 ثانیه با مالش دست خود شستشو داده و سپس آن ها ا به خوبی خشک کنید.

سر کار نروید

زمانی که با سرماخوردگی و آنفلوآنزا دست و پنجه نرم می‌کنید، سر کار نروید چرا که این بیماری‌ها به شدت مسری بوده و با تنفس شما افراد زیادی بیمار می شوند. کودکان نیز به محض مشاهده علائمی مانند سرفه، تب و آب‌ریزش بینی به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن باید بعد از مراجعه به پزشک در خانه استراحت کرده تا زودتر بهبود پیدا کنند.

خودتان را زیر پتو دفن نکنید

برخی به محض مشاهده علائم سرماخوردگی خود را زیر چند پتو حبس می کنند اما باید بدانید که این کار اشتباه بوده و خطر افزایش دمای بدن و بروز تب را افزایش می دهد.

به جای چنین کاری، باید پوشش و لباس خواب کلفت را با لباس هایی نازک تر تعویض کنید البته اگر بدن شما به لرز افتاده اما تب نداشتید، می توانید از پتو و لباس های گرم استفاده کنید.

فقط توجه داشته باشید که لرز اغلب اولین نشانه تب بوده و به احتمال زیاد در اواخر بعد‌ از ظهر و شب افزایش پیدا می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید