اتمام طراحی نانوماهواره مکعب ایران

کدخبر: ۱۵۶۱۰۸
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به طراحی مفهومی ساخت نانوماهواره مکعب ایرانی توسط تیم های دانشجویی ایرانی، گفت: این ماهواره ها در آینده نزدیک، جایگزین ماهواره های سنگین می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فضایی ایران، محسن بهرامی در مراسمی از تیم های راه یافته به مرحله سوم مسابقه دانشجویی ماهواره مکعب ایرانی تقدیر کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره های مکعبی با نگاه به آینده طراحی و برنامه ریزی می شوند و کوچک بودن آنها دلیل بر ناتوان بودن این نوع ماهواره ها نیست بلکه با توجه به پیشرفت های علمی در آینده نزدیک، این ماهواره ها جایگزین ماهواره های سنگین خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: به منظور گسترش فناوری فضایی در میان قشر دانشگاهی، سازمان فضایی ایران در اواخر سال ۹۴ اقدام به برگزاری مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت نانوماهواره مکعب ایرانی کرد. این مسابقه به صورت رسمی در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی آغاز شد.

بهرامی خاطرنشان کرد: به سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه ( اپسکو) پیشنهاد شده که این مسابقات به صورت منطقه ای برگزار و ماهواره های برگزیده توسط این سازمان به فضا پرتاب شود که در صورت تصویب در شورای اپسکو که سال آینده در تهران برگزار خواهد شد این مهم انجام می شود.

وی با تاکید برجنبه های آموزشی این مسابقات، اهداف برگزاری آن را جذب نیروهای متخصص و علاقمند برای ورود به عرصه تحقیقات فضایی، ایجاد بستر مناسب تمرین عملی دانشجویان در زمینه های فضایی، آشنایی علاقمندان و دانشجویان با فناوری های مرتبط با صنایع فضایی، آموزش کار گروهی در بین دانشجویان با گرایش های متفاوت، شناسایی استعداد های علمی و فنی در زمینه های فضایی و کمک به رشد آنها، ایجاد بستری هدفمند برای خلاقیت و نوآوری دانشجویان و طرح ایده های نو در حوزه فناوری فضایی، آشنایی عملی با اصول طراحی مهندسی و مهندسی سیستم و  ترویج فناوری فضایی و کاربردهای آن در اقشار مختلف جامعه عنوان کرد.

به گزارش مهر، با اتمام فاز طراحی مفهومی (مرحله دوم) مسابقه، از تعداد ۲۱ تیم شرکت کننده، ۱۰ تیم به مرحله سوم مسابقه راه یافتند که شامل تیم های دانشگاه صنعتی شریف(سوتاک )، دانشگاه صنعتی امیرکبیر(مکعب امیرکبیر )، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی(فاطر )،دانشگاه  صنعتی مالک اشتر(پلوتن )، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی (قاصدک) ، دانشگاه کاشان(جانکو) ،  دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی(سیمرغ)، دانشگاه صنعتی سیرجان ( سها) ، دانشگاه تبریز (تبریز ست)، دانشگاه صنعتی سیرجان (عدالتخواهی و قسط) می شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید