ترامپ با جلسات امنیتی چه می‌کند؟

کدخبر: ۱۵۶۱۰۹
به نظر می‌رسد جلسات اطلاعاتی هرروزه که برای روسای جمهور آمریکا برگزار می‌شود موسوم به "جلسه روزانه ریاست جمهوری" (PDB) در دوران ریاست جمهوری ترامپ اهمیتشان را از دست بدهند.

به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن پست، در دوره ریاست جمهوری اوباما برای مدت هشت سال مهمترین و منحصر به فردترین جلسه روزانه در واشنگتن بوده است و هر روز صبح اوباما حلقه نزدیک به خود را برای برگزاری این جلسات به منظور بررسی مهمترین مسائل اطلاعاتی جهان دور هم جمع کرد.

در دوره ریاست جمهوری اوباما قوانین مربوط به جلسات PDB سفت وسخت و تغییرناپذیر بودند در همین راستا اگر هر یک از شش مقام حاضر در این جلسه به دلیل بیماری و سفر غیبت داشت هیچ جایگزینی حق پر کردن جای او را نداشت و تاکنون نیز هیچ گونه جزئیاتی از این جلسات به بیرون درز نکرده است اکنون به نظر می‌رسد که با ریاست جمهوری ترامپ وضعیت جلسات PDB به عنوان ضروری‌ترین جلسه کاخ سفید به پایان برسد.

ترامپ طی روزهای اخیر تنها معدود دفعاتی در جلسات PDB شرکت کرده است ویک بار گفت: فقط زمانی که احتیاج داشته باشم به این جلسات خواهم رفت چرا که من باهوش هستم و لازم نیست هر روز همان کلمات را در پی هشت سال به من تحویل دهند.

این حرف‌های ترامپ نگرانی‌هایی را موجب شد مبنی بر اینکه او ممکن است یک بخش حیاتی از اطلاعات را در دوره ریاست جمهوری‌اش از دست بدهد و همچنین پرسش‌های کلی‌تری را در مورد سطح توجه ترامپ به مسائل و علاقه‌اش به سیاست خارجی مطرح کرد. برخی دموکرات‌ها زنگ خطر را نسبت به تصمیم ترامپ برای اجتناب از جلسات PDB در هر روز صبح به صدا درآوردند.

درک چولت، یک مقام ارشد سابق دولت اوباما گفت: من فکر می‌کنم این درجهان مربوط به دوره پس از حملات 11 سپتامبر کاملا غیرمسئولانه است. این یک نوع سوء عملکرد است. برخی جمهوری خواهان نیز این نگرانی‌ها را کم اهمیت دانسته و گفته‌اند ژنرال مایکل فلین، گزینه ترامپ برای مشاور امنیت ملی دولتش هر روز مسائل اطلاعاتی را برای او خلاصه توضیح می‌دهد.

استفن هادلی که در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش مسئولیت فلین را داشته گفت: این هم یک راه قانونی برای انجام این کار است. دریافت این اطلاعات صرفا وابسته به این است که چطور رئیس جمهور دوست داشته باشد اطلاعات را در دست داشته باشد.

مشخص است که تصمیم ترامپ برای اجتناب از جلسات صبحگاهی با اعضای ارشد دولتش نحوه اتخاذ تصمیم‌های سیاست خارجه بزرگ را در واشنگتن دگرگون خواهد کرد و توازن قدرت را تغییر خواهد داد.

کمتر رئیس جمهوری در آمریکا بوده که برای جلسه اطلاعاتی روزانه صرفا معتمدترین اعضای تیمش را به دفتر رئیس جمهور احضار کند.

جان اف کندی، یکی از این روسای جمهور اسبق بود که برای دریافت اطلاعات یک به اصطلاح چک لیست اطلاعاتی رئیس جمهور دریافت کرده و آن را زیر کتش می‌گذاشت و در طی روز درباره آن مشورت می‌کرد.

جیمی کارتر، جرالد فورد و رونالد ریگان، دیگر روسای جمهور اسبق بودند که برای جلسات PDB متکی به مشاوران امنیت ملی خود بودند.

بیل کلینتون نیز دوست داشت برای این جلسات یکسری پرسش و اظهارنظر وزیر خارجه و مشاور امنیت خارجی خود را جویا شود. شاید مشهورترین جلسه PDB تاریخ کاخ سفید مربوط به 6 اوت 2001 باشد که در آن هشدار داده شد بن لادن مصمم به حمله به آمریکا است. این جلسه در پاسخ به پرسش‌هایی که بوش از مقام گزارش دهنده سازمان سیا مطرح کرده بود برگزار شد.

او درباره گزارش‌های اطلاعاتی مربوط به حمله احتمالی القاعده به آمریکا پرسیده بود.

در دوره ریاست جمهوری اوباما تصمیم گیری سیاست خارجی در کاخ سفید متمرکز شد و جلسات PDB نقش مهمتری پیدا کردند.

اوباما معمولا نسخه گزارش PDB را در آی پد خود قبل از رفتن به این جلسات مطالعه می‌کرد.

این جلسات معمولا در هر روز 10 دقیقه طول می‌کشید و متعاقب آن یک بحث طولانی‌تر بین رئیس جمهور و اعضای نزدیک به او در دولت برگزار می‌شد.

هیلاری کلینتون کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات پیش از شکست در انتخابات درباره اینکه چطور جلسات PDB را برای تطبیق با نحوه رهبری‌اش تغییر خواهد داد صحبت کرده بود.

از جمله سوال‌های مطرح شده از سوی تیم کلینتون این بود که آیا او دوست دارد که وزرای دفاع و امور خارجه را به این جلسات بگنجاند یا خیر. اکنون این سوال بزرگ پیش آمده که چطور تصمیم ترامپ برای عدم حضور در این جلسات هر روزه باعث تغییر مدیریت سیاست خارجی در واشنگتن می‌شود.

غیبت وی در جلسات اطلاعاتی روزانه احتمالا قدرت بیشتری را به برخی وزرای کابینه از جمله در پنتاگون و وزارت امور خارجه خواهد داد.

بوروس رایدل، تحلیل‌گر سابق سیا و کارشناس اندیشکده بروکینگز گفت: احتمالا اطلاعات نهایی مربوط به رئیس جمهور تا پایان پروسه و بعد از تجزیه و تحلیل و گذر از بروکراسی تولید نخواهد شد.

برخی کارشناسان واشنگتن گمانه زنی می‌کنند که ترامپ چطور می‌خواهد در این جلسات حضور پیدا کند شاید او بخواهد این جلسات در پنت هاوس او در نیویورک برگزار شود یا شاید مقامات بخواهند در پروازهای او حضور پیدا کنند و شاید بخواهند برای این جلسات به دفتر مایکل فلین بروند.

برخی دیگر نیز گمانه زنی کردند که ممکن است سازمان سیا جلسات PDB را طبق خوشایند ترامپ برگزار کند چرا که پیش از این برای این جلسات در دوره ریگان فیلم کوتاه تهیه می‌شود چون ریگان طرفدار فیلم و بازیگر سابق بود.

ترامپ پیش از این در یک مصاحبه گفته بود که نمایش‌های تلویزیونی را برای دریافت مشاهده نظامی می‌پسندد شاید سازمان سیا از این علاقه ترامپ به شبکه‌های خبری استفاده کرده و یک جلسات به سبک برنامه‌های فاکس نیوز برای ترامپ برگزار کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید