دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت

کدخبر: ۱۵۶۱۶۴
گردشگری ذاتا مقوله ای معنوی است و در حالی که یکی از بازوهای پرقدرت اقتصاد امروز برای توسعه ی ایران به حساب می آید، می تواند به ابعاد ذهنی و فکری سایر کشورها نسبت به ایران تاثیرات مثبتی داشته باشد.

این جملات بخشی از دیدگاه های سخنرانان پیش نشست دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در شهر قم بود که در تاریخ 25 آذر ماه برگزار شد.

 دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو ،رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت, ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در جهان, با تذکر به توانمندی ها و منابع بالقوه ایران در جذب گردشگر و همچنین توسعه اقتصاد ایران, مقوله گردشگری را بسیار گسترده تر از آنچه که تا به امروز بدان پرداخته اند, معرفی نمود. مقوله ای مفهومی و ارزشی که در کنار تمامی ابعاد شناخته شده ی آن نیازمند بازشناسی و معرفی است. وقتی گردشگری به عنوان یک جابجایی جغرافیایی مطرح می شود و این فرصت را به فرد گردشگر می دهد تا به فرهنگ ها و آداب مختلف خود را بشناساند و شناخته شود، می توان از آن به عنوان یک جلوه ی ارتباطات بین فرهنگی و یک زمینه برای توسعه ی مفاهیم بین فرهنگی یاد کرد. مقوله ای که در آن هم تفکرات عمیق و ژرف اندیشانه به طبیعت، انسان، اجتماع و خالق هستی در سطوح متفاوت رخ خواهد داد و هر کس به اندازه ی توان خود از این سفره ی مفهومی می تواند برداشت کند. تحول در این فضا بسیار بلند مدت و عمقی به طرز فکر و سبک زندگی دو جامعه میزبان و میهمان اثر گذار است و می تواند به عنوان مدرسه ای فرهنگی نقش آفرینی کند.

در ادامه این نشست دکتر موسوی گیلانی, عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی, ناشناخته بودن ارزش های فرهنگی مستشرقین و خصوصیات معنوی موجود در بافت فرهنگی ایران را یک فرصت خوب برای گردشگران دانست که می تواند صنعت گردشگری را به سمت صنعتی ارزشی و فرهنگی هدایت کند. 

در ادامه مراسم حجت الاسلام دکتر خانمحمدی, عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم مقوله ی گردشگری را ذاتا معنوی خواند که با واژگان متفاوت از متون دینی به آن توصیه شده ایم. 

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین ایازی, استاد حوزه و قرآن پژوه برجسته, گردشگری را یک صنعت حیاتی اقتصادی برای توسعه ایران خواند که می تواند زمینه ساز اشتغال زایی در کنار معنازایی شود.

در این پیش همایش که با هدف معرفی برنامه های دومین کنفرانس گردشگری و معنویت برگزار شد، مجموعه مقالات اولین کنفرانس گردشگری و معنویت رونمایی شد و نسخه هایی از آن در اختیار علاقمندان قرار گرفت. این کتابچه که شامل اولین رشته از تحقیقات گردشگری و معنویت به حساب می آید با توجه به محورهای اولین کنفرانس دسته بندی و آماده سازی شده است و به عنوان اولین بستر دانشی منسجم و هدفمند مقوله ی گردشگری و معنویت را مورد بررسی قرار داده است.

دومین کنفرانس گردشگری و معنویت در تاریخ ٢٦ و ٢٧ بهمن ماه ۱۳۹۵ با حضور پروفسور داوری اردکانی، پروفسور غلامرضا اعوانی، پروفسور تام سلوین، پروفسور پارادویین محمد، پروفسور آندرآس پاپاتتودورو، پروفسور دگان گورسی، پروفسور دیوید ویور و پروفسور برایان کینگ به عنوان سخنرانان کلیدی  در دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار خواهد شد. جای توجه است که امکان ارسال مقالات برای کلیه علاقمندان و محققان این حیطه برقرار است. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس وبگاه http://www.icts-usc.ir مراجعه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید