باکتری های آب های اقیانوس ها و درمان سرطان پروستات

کدخبر: ۱۵۶۳۵۶
سرطان پروستات از جمله سرطان های شایع در بین مردان است. طبق آمار بیشترین میزان سرطان در بین مردان مربوط به سرطان پروستات است. اخیراً دانشمندان ادعا کرده اند که با استفاده از باکتری های موجود در آب اقیانوس ها موفق به درمان این سرطان شایع در بین مردان شده اند.

به گزارش کلیک، دانشمندان اخیراً موفق به درمان سرطان پروستات از راهی به غیر از جراحی شده اند. در این روش از داروهای برطرف کننده تومور که بر پایه باکتری های موجود در آب اقیانوس استفاده شده است. نتایج نشانمی دهند که  نیمی از بیمارانی که درگیر سرطان پروستات بوده اند و تحت این روش درمان قرار گرفته اند، بهبود کامل یافته اند.

این روش درمان به VTP یا درمان فوتودینامیکی عروق معروف است. در این درمان از دارویی با نام WST11 استفاده می شود. این دارو از باکتری های موجود در اعماق اقیانوس ها ساخته می شود. باکتری های حساس به نور که در عمق اقیانوس قرار دارند فوتون ها را تبدیل به انرژی و بنابراین همین کار در داروی WST11 شبیه سازی شده است تا سلول های سرطانی و تومورهای سرطانی از بین بروند.

در یک تحقیق بالینی که در ۴۷ مرکز در ۱۰ کشور اروپایی بر روی بیماران دچار سرطان پروستات انجام شد، ۴۹ درصد از بیمارانی که در مراحل اولیه سرطان قرار داشتند با استفاده از روش VTP به صورت کامل بهبود یافتند.

بر اساس گفته های سرپرست این تیم تحقیقاتی، مارک امبرتون از دانشگاه لندن، نتایج این تحقیق خبر بسیاری خوبی برای مردانی خواهد بود که در آن ها سرطان پروستات در همان مراحل اولیه شناسایی شده است. در واقع این یک درمان مناسب است زیرا هیچ گونه عمل جراحی بر روی بیمار صورت نمی گیرد ولی سلول های سرطانی به صورت کامل با این روش از بین خواهند رفت. ابداع این روش می تواند به عنوان یک گام بزرگ در جهت درمان سرطان پروستات که یکی از شایع ترین سرطان ها بعد از سرطان سینه است، باشد.

مردانی که در آن ها سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده شده است، معمولا تحت آزمایش های مداوم برای اطلاع از عدم گسترش سرطان در آن ها قرار می گیرند.

در صورتی که سرطان در این افراد گسترش یابد، این بیماران با معضلات زیادی مواجه می شوند. برای مثال این بیماران باید تحت اعمال جراحی یا رادیو تراپی قرار گیرند که این روش ها می تواند به نوبه خود عوارض بلند مدت جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

به همین دلیل ابداع و استفاده از یک روش غیر جراحی بدون عوارض جانبی می تواند به عنوان هدف محققان در زمینه درمان سرطان باشد که استفاده از روش VTP و داروی WST11 می تواند گامی در جهت رسیدن به این هدف باشد.

در مطالعات انجام شده بر روی بیمارانی که تحت درمان با این روش قرار گرفته اند، نشان داده شده است که این بیماران تنها دچار مشکلات کوتاه مدت ادارار و نعوظ شده اند که به سرعت ظرف مدت ۳ ماه بر طرف شده است. از طرفی سایر عوارض جانبی خفیف تنها در زمان کوتاه دو سال بر طرف شده اند.

بر اساس گفته های مدیر سرپرست تیم، امبرتون، استفاده از این روش در درمان سرطان می تواند تغییرات زیادی در زمینه درمان سرطان ایجاد کند. پیش از این تصمیم در خصوص استفاده از روش های جراحی در درمان سرطان در کنار مزیت ها دارای معایبی نیز بوده است. اما این روش برای مردان نه تنها عوارض جانبی ندارد بلکه می تواند به عنوان یک روش درمانی مناسب نیز مورد استفاده قرار گیرد.

درمان به این روش شامل تزریق داروی WST11 در جریان خود و وارد کردن فیبرهای نوری در غده پروستات است.

وقتی فیبرهای نوری وارد غده می شوند، پرتوهای نوری دارو را در خون بیمار فعال می کنند که باعث می شود انرژی بالایی از رادیکال های آزاد که باعث نابودی بافت های سرطانی می شود آزاد شود. این دارو تنها بافت های سرطانی را تحت تأثیر قرار می دهد و هرگز به بافت های سالم بدن آسیبی نمی رساند.

تنها در ۲۸ درصد از افرادی که تحت این درمان قرار گرفته اند مشاهده شده است که سلول های سرطانی گسترش یافته اند. طبق گفته های سرپرست این تیم، این نتایج می تواند حتی بهبود بیشتری داشته باشد. در واقع محققان در سال ۲۰۱۱ که برای اولین بار که در واقع به صورت آزمایشی از این روش برای درمان سرطان پروستات استفاده کرده اند به تکنولوژی MRI دسترسی نداشته اند.

هم اکنون پزشکان می توانند با استفاده از تکنولوژی MRI غده پروستات را اسکن کرده و از آن برای درمان مطلوب تر سرطان استفاده کنند. در واقع این موضوع به این معنی است که با استفاده از این تکنولوژی افرادی که کاندیدای مناسب تری برای استفاده از این روش درمان هستند شناسایی می شوند و بنابراین تومور سرطانی به صورت بهتر و مطلوب تری تحت درمان قرار می گیرد. با استفاده از این روش نرخ درمان کامل افزایش می یابد.

همچنین به نظر می رسد از این روش درمانی برای درمان سایر انواع سرطان های دیگر مثل سرطان سینه و ریه استفاده کرد. اما قبل از آن محققان باید به مطالعه و برسی بیمارانی که به صورت آزمایشی تحت این نوع درمان ها قرار می گیرند بپردازند تا با جنبه های مختلف درمان سرطان با روش VTP بیشتر آشنا شوند.

هرچند آزانس پزشکی اروپا این روش را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است اما به نظر می رسد سال ها طول بکشد تا از این روش به صورت عمومی برای درمان سرطان استفاده شود.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که هنوز مشخص نیست که آیا استفاده از این روش برای درمان سرطان می تواند به تأثیر گذاری روش جراحی باشد یا خیر. هنوز جنبه های نا مشخصی در خصوص این روش درمان سرطان وجود دارد و باید مطالعات بیشتری در خصوص آن انجام شود. از طرفی استفاده از این نوع درمان و همچنینی همه گیر شدن آن بسته به آینده و نتایج تحقیقات آینده دارد.

یکی از بیمارانی که تحت روش درمانی VTP قرار گرفته است مرد ۶۹ ساله ای از انگلستان است که عقیده دارد این روش درمانی زندگی او را تغییر داده است. به گفته وی، او هم اکنون از سرطان نجات یافته است و دیگر نگران آینده و عمل جراحی در آینده نیست. به عقیده او، وی بسیار خوش شانس بوده است که تحت این درمان قرار گرفته است و امیدوار است سایر بیمارانی که با سرطان پروستات دست و پنجه نرم می کنند بتوانند از مزایای این روش درمانی بهره مند شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید