روابط روسیه و ترکیه به کدام سمت می رود؟

کدخبر: ۱۵۶۴۴۲
آن‌چیزی که در حلب رخ می‌دهد هیچ ارتباطی با سفیر و نماینده یک کشور ندارد. سفیر روسی در حال انجام وظیفه و نماینده کشورش بوده است.

علی خرم، کارشناس مسائل بین‌الملل درگفت‌وگو با نامه نیوز در خصوص کشته شدن سفیر روسیه در ترکیه توسط یک تروریست، گفت: از منظر روابط دیپلماتیک امنیت یک سفیر بر عهده میزبان است و جدای از اینکه روابط  ترکیه و روسیه در چه سطحی قرار دارد؛ ترکیه باید امنیت سفیر روس را به خوبی برقرار می‌کرد.  
 
وی ادامه داد: سفیر روسیه در حال سخنرانی برای مردم ترکیه و در یک برنامه فرهنگی حضور داشت، این موضوع سوالات بسیاری را بر دوش دولت ترکیه می‌گذارد. آن‌چیزی که در حلب رخ می‌دهد هیچ ارتباطی با سفیر و نماینده  یک کشور ندارد. سفیر روسیه در حال انجام وظیفه و نماینده کشورش بوده است. این موارد از اصول دیپلماتیک و کنوانسیون‌های روابط دیپلماتیک است.
 
خرم با اشاره به روابط این دو کشور تصریح کرد:  روابط روسیه و ترکیه پس از آن همه نوسانی که داشت  به سمت بهبودی روابط حرکت می‌کرد و روسیه مدام به ترکیه علیرغم اینکه در حلب در جبهه مخالف قرار داشت، امتیاز می‌داد. شکست در حلب برای ترکیه بسیار دردناک بود.
 
این کارشناس با اشاره به جلسه سه جانبه ایران،روسیه و ترکیه، خاطرنشان کرد: در پرتو این حادثه ای که رخ داد قطعا این اجلاس هم زیر سوال خواهد رفت. روسیه زمانی برای مرگ خلبانش در ترکیه روابط خود را با این کشور کاهش داد. اکنون که فردی غیر نظامی و با مقامی بالاتر از یک خلبان کشته شده است، نمی‌دانیم روسیه چه واکنشی خواهد داشت اما طبیعتا واکنش جدی تری را باید نسبت به مرگ خلبانش نشان دهد. البته شاید ملاحظات سیاسی ایجاب کند که روسیه واکنش تندتری از خود نشان ندهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید