چند درصد مردم ایران باسوادند؟

کدخبر: ۱۵۶۶۹۹
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌ غربی گفت: هم‌اکنون بیش از ۹۶ درصد مردم ایران در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند که این رقم در سال ۹۰ در آذربایجان‌غربی ۸۷.۵ درصد بوده است.

به گزارش تسنیم، نجفی امروز در جمع خبرنگاران که به مناسبت روز سوادآموزی برگزار شد با اشاره به اینکه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی درصد بی‌سوادی در استان و حتی کشور بسیار فراوان بود اظهار داشت: در آن سال‌ها تنها 38 درصد مردم 10 تا 49 سال باسواد بوده که 62 درصد را شامل می‌شد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: علاوه بر آن، در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی میانگین کشوری باسوادی 47.5 درصد بود و بنابراین وقتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی این وضعیت را مشاهده کردند، دستور تاسیس نهضت سوادآموزی در سال 58 را صادر کرد.

آموزش، سلامت و رفاه از ارکان توسعه انسانی هستند

وی با تاکید بر اینکه پایه و اساس توسعه، توسعه انسانی است بیان کرد: بی‌شک رکن اساسی توسعه نیز آموزش، سلامت و رفاه بوده چون آموزش بنیان کار است و اگر بدان توجه شود سایر ابعاد توسعه مانند فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز محقق می‌شود.

نجفی با ابراز خرسندی از اینکه هم اکنون با تلاش و همت نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش سطح سواد در جامعه ارتقاء یافته است افزود: هم‌اکنون بیش از 96 درصد مردم ایران در بازه سنی 10 تا 49 سال باسواد بوده که این رقم در سال 90 در آذربایجان‌غربی 87.5 درصد بوده است.

93 درصد مردم آذربایجان غربی باسواد هستند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از سال 90 تاکنون فعالیت‌های بسیاری در رابطه با سوادآموزی در استان انجام شده و براساس پیش‌بینی‌ها هم اینکه 93.17 درصد مردم آذربایجان‌غربی از نعمت سواد برخوردار هستند.

نجفی با اشاره به اینکه سهمیه امسال سوادآموزی استان 39 هزار نفر است اظهار داشت: از این تعداد 20 هزار نفر در دوره سوادآموزی، 12 هزار در دوره انتقال و هفت هزار نفر در دوره تحکیم هستند.

100 درصد سهمیه ابلاغی سوادآموزی در استان زیر پوشش قرار گرفت

وی زمان ثبت نام در دوره سوادآموزی را از ابتدای سال تا پایان آذر ماه دانست و بیان کرد: خوشبختانه در این مدت، 100 درصد سهمیه ابلاغی زیر پوشش قرار گرفته و آذربایجان‌غربی در این زمینه جزو استان‌های پیشرو به شمار می‌رود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اشاره به تلاش برای اخذ مجوز به منظور باسوادی اولیاء دانش‌آموزان بی‌سواد استان گفت: در این رابطه تا پایان سال 90، 43 نفر جمعیت بی‌سواد شناسایی شده بود در حالی که هم‌اکنون براساس آمارهای موجود 14 هزار اولیاء بی‌سواد در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

800 مدرسه برای آموزش اولیا دانش آموزان بی‌سواد پیش‌بینی شد

وی افزود: علاوه بر آن هم اینک 800 مدرسه در سراسر استان آذربایجان‌غربی به منظور آموزش اولیاء دانش‌آموزان بی‌سواد پیش‌بینی شده است.

نجفی از اجرای طرح ایجاد مرکز یادگیری محلی در استان خبر داد و تصریح کرد: این طرح در سال‌های بین 78 تا 80 در کشور اجرا شد اما سپس به سبب کمبود اعتبارات مالی و سپس همراهی نکردن مسئولان با این طرح تعطیل شد این در حالی است که در دولت یازدهم احیاء شده و دولت نیز از آن حمایت مالی می‌کند.

تعداد مراکز یادگیری آذربایجان غربی به 30 مرکز رسید

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در این مرکز، افراد بی‌سواد یا کم سواد بزرگسال حضور می‌یابند بیان کرد: در این زمینه تاکنون 30 مرکز یادگیری در 14 منطقه استان ایجاد شده و خوشبختانه آذربایجان‌غربی در این زمینه نیز جزو استان‌هایی است که رتبه دوم از لحاظ تعداد مرکز در کشور را دارد.

وی اظهار داشت: در مرکز یادگیری محلی، علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن به علاقه‌مندان، مهارت‌های زندگی، شغلی و شهروندی آموزش داده شده و در صورت درخواست سوادآموزان، حتی مهارت‌های حرفه‌ای نیز به آنها ارائه می‌شود.

طرح خودآموز در استان آذربایجان غربی اجرا می شود

نجفی از اجرای طرح خودآموز در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه روش آموزش نهضت سوادآموزی انعطاف‌پذیر است هم‌اکنون روش‌های آموزشی در نهضت حتی به صورت فرد به فرد نیز انجام می‌گیرد در حالی که در سال‌های گذشته باید تعداد معینی ثبت نام کرده و سپس آموزش‌ها انجام می‌گرفت.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه فرهنگ جامعه باید به گونه‌ای باشد که مردم را به سمت سوادآموزی هدایت کند تصریح کرد: بی‌تردید باید"احساس نیاز" در فرد بی‌سواد برای سوادآموزی ایجاد شود چون به اجبار نمی‌توان کسی را تحت آموزش قرار داد بنابراین صدا و سیما نیز در این زمینه می‌تواند بسیار مثمر ثمر بوده و تاکنون نیز 895 دقیقه برنامه تولید و پخش کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید