واکنش حسین کیانی به وضعیت تبلیغات تئاتر

کدخبر: ۱۵۶۷۹۸
کارگردان نمایش «تئاتر سعدی تابستان 32» با اشاره به اینکه از میزان استقبال مخاطب رضایت چندانی ندارد، گفت: وضعیت تبلیغات یکی از نقاط ضعف مدیریتی تئاتر ایران است.

حسین کیانی که این روزها نمایش «تئاتر سعدی تابستان 32» را در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه دارد، در گفتگویی با ایسنا درباره میزان استقبال تماشاگران از نمایش جدیدش گفت: استقبال تماشگر از تئاتر معمولا به چند عامل بستگی دارد و تنها یکی از آن‌ها کیفیت نمایش عرضه شده است؛ در واقع در گذشته شاید تنها عامل استقبال تماشاگر، کیفیت نمایش بود اما الان تعدد آثار روی صحنه، گرانی بلیت و البته اشتغال بیش از اندازه مخاطب نسبت به قبل در استقبال مخاطب تاثیر گذار است.

او گفت: بنابراین با وجود اینکه نمایش «تئاتر سعدی تابستان 32» کیفیت قابل قبولی دارد، اما شاهد استقبال زیادی از طرف مخاطبان نیستیم و به نظرم  یکی از دلایل این مسئله نداشتن توان مالی بالا برای تبلیغی است که نتوانسته‌ایم در مدیاهای مختلف تبلیغی به خوبی داشته باشیم و اکنون مجبوریم منتظر باشیم که کار از طریق خود تماشاگران تبلیغ شود.

کارگردان نمایش «مضحکه شبیه قتل»  ادامه داد: در حال حاضر کمتر از یک هفته از شروع این نمایش گذشته است و در این زمان کوتاه به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم، چون تبلیغ از طریق تماشاگر به زمان اجرای طولانی نیاز دارد که در این هوای سرد و با 30 شب اجرا کاری سخت است.

کیانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا انتظار تبلیغات را فقط از گروه خود دارد یا سالن‌های اجرایی نیز باید در این راستا کمک کنند؟ بیان کرد: یکی از نقاط ضعف مدیریتی تئاتر ما تبلیغات ضعیف در تئاتر است در حالی که مدیریت می‌تواند با تعامل با نهادی مثل شهرداری، تعدادی بیلبورد ثابت برای نمایش‌ها بگیرد یا اینکه با رسانه‌ پر مخاطبی مثل تلویزیون تعامل کند تا باکس‌های تبلیغاتی برای تئاتر داشته باشند.

او اضافه کرد: بنابراین بخشی از این مسئله به مدیریت کلان تئاتر و امور فرهنگی مربوط می‌شود و بخشی بر عهده توان تبلیغی گروه‌های‌ تئاتری است که اگر مثلا تهیه‌کننده‌ای داشته باشند، می‌توانند با صرف هزینه، تبلیغ گسترده‌ای انجام دهند و خیلی وقت‌ها تبلیغ گسترده در صورت بی‌کیفیت بودن کار هم مخاطبان زیادی را به سالن می‌کشاند.

نویسنده و کارگردان نمایش‌های «اهل قبور» و «همه فرزندان خانم آغا» همچنین در پاسخ به اینکه برخی مخاطبان ثابت او انتظار دیگری از کارهایی که او اخیرا اجرا کرده است داشته و معتقدند آنچه از حسین کیانی روی صحنه می‌رود در مقایسه با آثار قبلی کیفیت کمتری دارد، اظهار کرد: شاید خیلی نتوانتم درباره‌ی این نظرات حرفی بگویم، اما دو نمایشی که امسال روی صحنه بردم باز تولید دو اثر قدیمی بودند؛ یکی «مضحکه شبیه قتل» که در سالن اصلی تئاترشهر و تئاتر باران به صحنه رفت و دیگری «همسایه آقا» که 45 شب در سالن باران اجرا شد و این دو نمایش در مجموعه 12 هزار نفر مخاطب داشتند.

کیانی ادامه داد: بنابراین بر اساس آمار نمی‌توان گفت که از کارهای اخیرم استقبالی صورت نگرفته است اما در مورد نمایش جدیدم باید بگویم این کار محصول شرایط جدید و در ادامه تجربیات من است، یعنی چیزی جز دغدغه‌های همیشگی من نیست.

وی گفت: «تئاتر سعدی تابستان 32» جزو قصه‌هایی است که زندگی اهل نمایش و ادبیات را در آمیختگی‌ با شرایط تاریخ معاصر و یکی از مقاطح حساس تاریخی روایت می‌کند. حال ممکن است دوستانی آن را ببیند و به لحاظ فرم و شکل روایی اجرا نقطه نظراتی داشته باشند اما این طور نبوده که من خواسته باشم کاری جدا از کارهای خودم به دور از اهدافی که دارم و صرفا برای جذب مخاطب ارائه کنم.

کیانی بیان کرد: در جریان هنری دنیا هم اینگونه است که وقتی یک مولف خودش کارگردانی هم می‌کند، آثاری دارد که همه آن را دوست ندارند و این یک روند طبیعی است که عده‌ای آثاری را بیشتر یا کمتر دوست داشته باشند، چون هر اثر محصول زندگی و شرایط  روز آن هنرمند است و آنچه می‌گویید به هر حال قابل بررسی است.

او افزود: اما نکته جالب برای من در این‌باره این است که دوستان نگاه نمی‌کنند، هر کدام از این آثار درامی است که به درام نویسی ایران اضافه می‌شود یا اصلا چطور نوشته شده است و به جای آن خیلی خوب توجه می‌کنند که کدام بازیگر در کدام اثر دیگر کار می‌کند یا میزان فروش یک اثر چقدر است.

نویسنده و کارگردان در «شوره‌زار» در پایان درباره سرانجام نمایش «مرگ در حمام بنفش» هم گفت:برای اجرای این نمایشنامه دوسال پیاپی تلاش کردم اما به نتیجه نرسیدم و برای همین دیگر این اثر به بایگانی رفته و فعلا به آن فکر هم نمی‌کنم.

به گزارش ایسنا، نمایش «مرگ در حمام بنفش» که تاکنون مجوز اجرا نگرفته است، طبق گفته‌ کیانی درباره‌ی یک حمام قدیمی است که کاربری حمام ندارد و مالکانش آن را به افراد فقیر و بی‌سرپناه اجاره ‌می‌دهند. این حمام که داستان آدم‌های ساکن در آن روایت می‌شود فاضلابی در زیر خود دارد که تخلیه‌ی آن تمام شدنی نیست و صاحبان این مکان در صدد بازسازی و سروسامان دادن آن هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید