دیپلمات فراری کره شمالی از برنامه‌های تازه "اون" خبر داد

کدخبر: ۱۵۶۸۶۲
دیپلمات ارشد سابق سفارت کره شمالی در لندن که به کره جنوبی پناهنده شده است، در تازه‎ترین اظهارات خود گفت که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی هرگز دست از برنامه های تسلیحاتی و هسته ای برنخواهد داشت و همواره به فکر توسعه چنین برنامه هایی است.

به گزارش ایرنا، «تائه یونگ هو» دومین مقام ارشد سفارت کره شمالی در لندن بود که پناهنده شدن او به کره جنوبی همراه با خانواده اش، ضربه دیپلماتیک بزرگی به کشورش وارد کرد.

وی در سخنانی خاطرنشان کرد که رهبر کره شمالی نه تنها چنین برنامه ای را رها نمی کند بلکه تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی می کوشد چرخه توسعه تسلیحات اتمی کشور را تکمیل کند.

او افزود: رهبر کره شمالی هر مشوقی هم که از کشورهای دیگر دریافت کند و هر چقدر کمک اقتصادی بگیرد، باز هم به دنبال همین هدف خواهد بود.

پیشتر برخی از مقام های کره شمالی که در کره جنوبی پناهنده شده اند، گفته اند که این کشور قصد دارد در جریان مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه آینده میلادی بمب اتمی جدیدی آزمایش کند.

مقام پناهنده کره شمالی در کره جنوبی در سخنان خود که یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی روز چهارشنبه اقدام به انتشار آن کرده است، گفت: رهبر کره شمالی به هیچ بهایی برنامه توسعه تسلیحات اتمی را که می خواهد در سال ۲۰۱۷ میلادی آن را کامل تر کند، رها نخواهد کرد.

وی تاکید کرد که حتی اگر به او و کشورش پیشنهاد یک هزار تا ۱۰ هزار میلیارد دلار پول نقد شود باز هم از این برنامه دست نخواهد کشید.

«تائه یونگ هو» تصریح کرد که کره جنوبی و آمریکا در سال آینده میلادی رئیسان جمهوری جدیدی خواهند داشت و کره شمالی می داند آنها در این شرایط قابلیت نظامی کافی برای مهار برنامه تسلیحات هسته ای این کشور را در اختیار ندارند.

وی گفت که البته با روی کار آمدن دولت های جدید در این دو کشور طبیعتا کره شمالی هم به دنبال بهبود روابط با آنها و آغاز گفت وگوها خواهد بود.

دیپلمات ارشد سابق سفارت کره شمالی در لندن هشدار داد که اگر پیونگ یانگ به چرخه کامل توسعه و ساخت تسلیحات اتمی دست یابد، بعید است دیگر بتوان با چنین دولتی کنار آمد.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون پنج آزمایش اتمی انجام داد که دو آزمایش فقط در سال ۲۰۱۶ میلادی صورت گرفته است.

«تائه» که مرداد ماه سالجاری به کره جنوبی گریخت عالی رتبه‌ترین دیپلمات کره شمالی بود که تاکنون دست به انجام این کار زده است.

وی علاوه بر انجام وظایف کنسولی، مامور تحت نظر گرفتن و جاسوسی از پناهندگان آن کشور در انگلیس را نیز به عهده داشت که در نهایت پس از ترک محل ماموریت خود، به همراه اعضای خانواده به سئول رفت و تقاضای پناهندگی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید