پلیس سایبری ایران سرپل خاورمیانه در عملیات بین المللی پانجی آ 9 می شود

کدخبر: ۱۵۷۳۹۶
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا ناجا با اشاره به اقدامات این پلیس در عملیات بین المللی 'پانجی آ' گفت: پلیس سایبری ایران به هاب منطقه ای تبدیل شده است و در عملیات بین المللی پانجی آ 9 به عنوان سرپل خاورمیانه عمل خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ علی نیک نفس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در تبریز افزود: عملیات بین ‌المللی پانجی آ در راستای مقابله با فروش و عرضه داروهای غیرمجاز و تقلبی و تبلیغات آنلاین غیرقانونی داروهای بدون پروانه ساخت است.

وی ادامه داد: 'عملیات پانجی آ' با مشارکت 115 کشور جهان انجام می شود که در مرحله هشتم آن پلیس فتا موفق به شناسایی و دستگیری 90 متهم در زمینه قاچاق دارو و عرضه داروهای تقلبی و غیرمجاز در داخل کشور شد.

سرهنگ نیک نفس اظهار کرد: اکثر داروهای توزیع شده شامل داروهای تقلبی هورمونی برای ورزشکاران، داروهای مخدر و اقلام جنسی تقلبی است که طبق بررسی های آزمایشگاهی وزرات بهداشت نه تنها مفید نیستند، بلکه باعث آسیب جسمی به افردا می شوند.

وی افزود: با اجرای عملیات بین المللی پانجی آ 8، پلیس فتا موفق به کشف دو میلیون و 600 هزار قلم داروی غیرمجاز به ارزش 81 میلیون دلار شد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا ناجا گفت: در سال جاری نزدیک به 48 درصد جرایم سایبری کشور مرتبط به جرایم بانکداری الکترونیکی است و عمده روش کلاهبرداران به صورت پیامکی، تلفنی و ایجاد صفحات جعلی جهت سرقت اطلاعات است.

وی ادامه داد: جرایم مربوط به هک و نفوذ به حساب های کاربری افراد و نشر اکاذیب در رده بعدی قرار دارند که با انگیزه مالی اتفاق می افتد.

سرهنگ نیک نفس با تاکید بر اینکه شهروندان از نگهداری اطلاعات و تصاویر شخصی در تلفن های همراه خودداری کنند، گفت: گاه تصاویر افراد بر روی تصاویر نامناسب مونتاژ می شود که آسیب بسیار جدی و حیثیتی برای آن فرد دارد و کاربران باید از اشتراک گذاری عکس های شخصی خود در شبکه های اجتماعی اجتناب کنند.

وی با تاکید بر اینکه ناامنی بسیار سریع بالفعل می شود، افزود: پلیس به صورت مستمر در فضای مجازی گشت زنی می کنند و کنترل آن را برعهده دارد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا ناجا اظهار کرد: برخی جرایم در فضای بسته انجام می گیرد و مورد مجرمانه تا زمانی که به پلیس اطلاع رسانی نشود، امکان پیگیری ندارد.

وی با بیان اینکه امنیت فضای مجازی بدون مشارکت همگانی و همکاری مردم غیرممکن است، تاکید کرد: موارد آشکار به سرعت شناسایی و برخورد می شود ولی موارد پنهان نیازمند اطلاع رسانی عمومی توسط کاربران است.

سرهنگ نیک نفس با اشاره به تشکیل پرونده های مدلینگ گفت: ترویج فضای مبتذل و انواع کلاهبرداری ها جهت فریب افراد با عنوان جذب جوانان و نوجوانان جهت مدلینگ با انگیزه اخاذی در کشور رخ داده است.

وی ادامه داد: 85 درصد برخوردهایی که در رابطه با پرونده های مدلینگ در کشور اتفاق افتاده ناشی از شکایت شاکی خصوصی بوده است که در مواردی حتی مورد آزار جنسی نیز قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه تخمین زده می شود 280 هزار کانال تلگرامی مربوط به کاربران ایرانی وجود دارد، گفت: بیش از پنج هزار کانال اعضای قابل توجهی دارند که تاثیرگذار هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید