ساخت خانه هایی برای زندگی در مریخ

کدخبر: ۱۵۷۴۵۹
اگر روزی فضانوردان قدم بر مریخ بگذارند، محققین ناسا باید با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش کلیک، یکی از بزرگ‌ترین موانع این است زمانی که پیشگامان به مریخ برسند، در کجا زندگی کرده و بخوابند، و پس از یک روز طوفان مغزی، مهندسین یک راه حل ارائه دادند: یک خانه یخی مفهومی.

ناسا به دنبال گنبدهای باد شدنی با پوشش یخ هستند تا فضانوردان در آن زندگی و کار کرده، و گنبد از آن‌ها در مقابل دمای شدید و اشعه های پرانرژی محافظت کند.

مهندس ارشد، کوین ویپاوتز از مرکز تحقیقات لانگلی ناسا می گوید “پس از یک روز که صرف شناسایی نیازها، اهداف و محدودیت ها شد، ما فورا ایده های مختلفی مطرح کردیم و در نهایت بر سر طراحی این خانه یخی توافق کردیم.”

حال ببینیم یک خانه یخی دقیقا چیست؟ خانه یخی تصویر یک خانه اسکیمو را تداعی می کند و البته مفهوم آن نیز چندان از تصور ما دور نیست. مفهومی که ناسا مشغول کار بر روی آن است، رسما خانه یخی مریخی نامیده می‌شود و یک دستگاه باد شونده لوله مانند است. این خانه پس از باد شدن کامل، با یک لایه ضخیم یخ محافظتی پوشانده می شود.

خانه یخی

این تیم می گوید “طراحی خانه یخی مریخ مزایایی دارد که آن را به یک مفهوم جذاب تبدیل می‌کند. این خانه سبک است و می‌توان با ربات ساده حمل و مستقر شوند و پیش از رسیدن فضانوردان با آب پر شوند. این مفهوم، مواد استخراج شده از مریخ را ترکیب می کند زیرا آب در خانه یخی به طور بالقوه می تواند تبدیل به سوخت راکت برای وسایل نقلیه صعودی در مریخ شود. ساختار آن نیز قادر است خود را دو برابر کند تا برای ورودی های جدید پر شود.”

هدف اصلی مفهوم خانه یخی محافظت از فضانوردان از پرتوهای پر انرژی مانند اشعه‌های کیهانی است که در اتمسفر مریخ نفوذ می کنند. این پرتوها باعث آسیب به سلول ها شده و باعث کاهش سلامتی و ایجاد مواردی چون سرطان  و بیماری تشعشع حاد می شوند.

همان طور که مشخص شد، یخ غنی از هیدروژن مانند یک سپر در مقابل این اشعه ها عمل می کند و آن را به یک پوشش مناسب تبدیل می کند. این بهترین برداشت از تصویر زیر است و شما می توانید میزان ضخامت یخ را ببینید.

طرح مفهومی خانه یخی

شیلا آن تیبالت، از مرکز تحقیقات لانگلی ناسا می گوید “موادی که خانه یخی را می سازند باید قادر باشند سال‌ها استفاده در محیط خشن و سخت مریخ از جمله پرتوهای ماورای بنفش، پرتوهای ذرات باردار، اکسیژن های اتمی احتمالی، پرکلراتها و طوفان های غبار، تاب بیاورند.”

علاوه بر محافظت از محیط خشن مریخ، خانه یخی در مقایسه با سایر ایده ها سبک تر بوده و می توان در روز زمین آن‌ها را ساخته  و به مریخ منتقل کرد.

یکی از بهترین راه ها برای دوام انسان در مریخ، ایجاد نقب های زیر زمینی است که بهترین محافظ را در مقابل تمامی موارد بالا ایجاد می کند. برای این کار نوعی پناهگاه نیاز است تا فضانوردان پس از رسیدن به مریخ در آنجا مستقر شوند.

با همه این‌ها مهم است به خاطر داشته باشید خانه یخی هنوز یک مفهوم است و با این حال این‌طور به نظر می رسد بر تمام مشکلات فایق خواهد آمد و ممکن است اولین چیزی که پیشگامان آینده در بدو ورود به مریخ مشاهده کنند، این خانه باشد.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید