رای پارلمان ونزوئلا به قطعنامه برکناری رئیس جمهوری

کدخبر: ۱۵۸۱۱۸
در پی تعمیق بحران اقتصادی در ونزوئلا ، پارلمان این کشور رای به برکناری نیکولاس مادورو رئیس جمهوری این کشور داد. پارلمان ونزوئلا روز دوشنبه قطعنامه ای را به تصویب رساند که اعلام می دارد «نیکلاس مادورو» از مقام ریاست جمهوری این کشور کناره گیری کرده است.
رای پارلمان ونزوئلا به قطعنامه برکناری رئیس جمهوری

به گزارش مهر به مقل از رویترز ، پارلمان ونزوئلا روز دوشنبه قطعنامه ای را به تصویب رساند که اعلام می دارد «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور وقت این کشور از مقام خود کناره گیری کرده است؛‌ اقدامی نمادین که به احتمال بسیار در رفع بن بست یک ساله میان قوای مجریه و مقننه ونزوئلا کاری از پیش نخواهد برد.

«خولیو بورگس» رئیس پارلمان ونزوئلا در پی تصویب این قطعنامه گفت: «مهمترین نکته (در مورد این قطعنامه) این است که خواهان راه حلی انتخاباتی برای بحران ونزوئلا است و اینکه مردم می توانند نظرات خود را از طریق رأی گیری بیان کنند».

«دایوسدادو کابلو» معاون حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا در یک کنفرانس خبری پیش از تصویب این قطعنامه گفت که «رئیس جمهور مادورو استعفاء نداده است و نخواهد داد. وی از سمت خود کناره گیری نکرده است و ما هنوز این پارلمان متمرد و نافرمان را به رسمیت نشناخته ایم و نخواهیم شناخت».

لازم به ذکر است که مخالفان دولت ونزوئلا توانستند در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ با بهره گیری از فضای نارضایتی عمومی ناشی از بحران عمیق اقتصادی در این کشور اکثریت کرسی های پارلمان را از آنِ‌ خود سازند.

مخالفان دولت ونزوئلا در سال ۲۰۱۶ ماهها تلاش کردند تا تصمیم گیری در مورد ادامه ریاست جمهوری نیکلاس مادورو به همه پرسی عمومی گذاشته شود، اما این تلاشها در نهایت با واکنش مسئولان انتخابات- که به زعم مخالفان، از حامیان حزب حاکم سوسیالیست هستند- به شکست انجامید.

شایان ذکر است که پارلمان ونزوئلا سال گذشته در میانه هیاهوی مخالفان مادورو و امیدواری اکثریت قانونگذاران به بهبود نظام اقتصادی‌ این کشور فعالیت خود را آغاز کرد؛ ‌اما شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و در کنار تشدید مشکلات اقتصادی، یک بن بست سیاسی نیز بوجود آمد. دوره ریاست جمهوری مادورو در سال ۲۰۱۹ پایان می پذیرد.

مخالفان حزب حاکم ونزوئلا در انتخابات پارلمانی سال 2015 و در نتیجه نارضایتی های ناشی از بحران اقتصادی در این کشور توانستند اکثریت پارلمان را در اختیار گیرند اما از آن زمان تاکنون تقریبا همه تدابیر این پارلمان برای برکناری رئیس جمهوری این کشور به دیوار بلند این دادگاه برخورد کرده و رد شده است. استدلال این دادگاه آن است که علاوه بر تصمیم های خارج از اختیارات پارلمان، این گونه اقدامات تسویه حساب و محاکمه ای سیاسی برای بحرانی اقتصادی است که به گفته دولت نتیجه توطئه آمریکا و برخی طرفداران داخلی واشینگتن است.

تورم و کمبود شدید در برخی کالاها به این موضع مخالفان در تحت فشار قرار دادن نیکولاس مادورو و حزبش دامن زده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید