هشدار شرکت‌کنندگان کنفرانس صلح پاریس به ترامپ

کدخبر: ۱۵۸۵۲۴
جمعی از سران حاضر در کنفرانس صلح پاریس قصد دارند "دونالد ترامپ" را از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس منصرف کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ کنفرانس صلح پاریس امروز با هدف تشکیل دو دولت مستقل و پایان دادن به نزاع رژیم صهیونیستی- فلسطین برگزار می شود؛ اما چشم انداز روشنی از این نشست ارایه نشده است و هر یک از دو طرف ارزیابی‌های متفاوتی از آن دارند. در این کنفرانس سران 70 کشور جهان حضور دارند و نگرانی اغلب آنها سیاستی است که "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، از این پس در قبال اسرائیل در پیش خواهد گرفت.

 

در کنفرانس صلح پاریس سران کشورهای اروپایی، عربی، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و ... حضور دارند؛ اما نمایندگان فلسطین و اسرائیل غایبان بزرگ این اجلاس هستند. "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پیش از این اعلام کرده بود شرکت در کنفرانس صلح پاریس وقت هدر دادن است و حاضران در آن را به دروغگویی و تقلب متهم کرد. 

 

کنفرانس صلح پاریس دقیقا 5 روز مانده به آغاز رسمی ریاست جمهوری "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، برگزار می‌شود و برخی از سران حاضر در کنفرانس قصد دارند با ارسال پیامی از وی بخواهند مانع از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس شود.

 

رویترز نوشت: سفارت آمریکا از 68 سال پیش تاکنون در تل‌آویو مستقر بوده است؛ اما ترامپ که رویکردی جانبدارانه‌ای نسبت به اسرائیل در پیش گرفته است، وعده داد ساختمان سفارت را به بیت‌المقدس منتقل کند. در صورتیکه این وعده محقق شود، تمام تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد «دو کشور مستقل»، بر باد خواهد رفت.

 

یک دیپلمات ارشد فرانسوی در این باره گفت: این یک تصمیم یک‌جانبه است که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه دامن بزند. پنج روز مانده به آغاز ریاست جمهوری ترامپ، نمی‌توان درخواست 70 کشور را برای کمک به استقرار دو دولت را نادیده گرفت. ترامپ نمی‌تواند دربرابر اقداماتی که ممکن است تمام تلاش‌ها برای برقراری صلح را نابود می‌سازد، بی‌توجه باشد.

 

قرار نیست در کنفرانس صلح پاریس طرحی به تصویب برسد که برای رژیم صهیونیستی و یا فلسطین الزام آور باشد. شرکت‌کنندگان در اجلاس پاریس معتقدند فقط برگزاری مذاکرات مستقیم میان مقامات صهیونیست و فلسطینی می‌تواند به جنگ چند ده ساله میان دو طرف خاتمه دهد.

 

مقامات وزارت خارجه فرانسه می‌گویند کنفرانس صلح پاریس برای پایان دادن به نزاع رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها برگزار می‌شود و تلاشی برای بازگشت دوباره طرف‌های درگیر به میز مذاکره است.

 

"رومن نادال"، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، پیشتر در گفت و گو با شبکه خبری اسکای نیوز در این باره اظهار کرد: کنفرانس پاریس در واقع پیشنهادهایی را پیش روی فلسطین و اسرائیل قرار می‌دهد تا با اعتماد سازی، بتوانند به میز مذاکرات بازگردند.

 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با اشاره به این که نباید منتظر ماند تا پس از آن بحرانی شدن اوضاع در سرزمین های اشغالی، به مساله فلسطین پرداخت، افزود: مساله صلح و سازش در خاورمیانه را نباید از یاد برد.

 

رومان درباره تحریم کنفرانس پاریس از سوی رژیم صهیونیستی نیز افزود: پاریس درصدد است تا اسرائیل را متقاعد کند مذاکرات (با فلسطینی ها) را از سر گیرد؛ اما در عین حال فرانسه نمی‌خواهد هیچ یک از طرف‌های درگیر را به زور به میز مذاکره بکشاند؛ زیرا اساس مذاکره به دو طرف درگیر بستگی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید