چرا سرعت اینترنت وای‌فای شما افت می کند؟

کدخبر: ۱۵۸۸۳۴
بسیاری از کاربران برای اتصال به اینترنت از شبکه وای‌فای استفاده می ‌کنند. بسیاری از شما در هنگام استفاده از وای‌فای با مشکلات رایجی روبه‌رو هستید که ما در این مقاله آموزشی به بررسی این مشکلات می ‌پردازیم و راه‌ حل‌هایی را برای آن ها به شما پیشنهاد می ‌دهیم.

کلیک – یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از شما در هنگام استفاده از وای‌فای دارید، روبه‌رو شدن با افت سرعت است. برخی مواقع شما به شبکه وای‌فای متصل هستید ولی سرعت اینترنت شما کمتر از حالت معمول است. این مشکل می‌ تواند چند دلیل داشته باشد. اولین و رایج‌ ترین علت کاهش سرعت اینترنت شما، دور بودن از روتر است. هر چه شما از روتر دورتر باشید، ارتباط شما با اینترنت ضعیف ‌تر می ‌شود. پس همیشه در فاصله مناسب از روتر قرار بگیرید. توصیه می‌ کنیم که روتر را در جای مناسب و دور از سایر وسایل الکترونیکی قرار دهید. هم چنین توصیه می‌ کنیم روتر را در مرکز خانه و در بالای سطح زمین قرار دهید. از طرفی دیگر روتر های جدید محدوده‌ای را که پوشش می ‌دهند بیشتر از روترهای قدیمی است. پس اگر روتر شما جدید باشد، با این مشکل رو‌به‌رو نخواهید شد.

علت دیگر کاهش سرعت می‌ تواند کاهش پهنای باند باشد. اگر تعداد دستگاه ‌هایی که به روتر متصل هستند بیشتر از حد معمول باشد، شما با افت سرعت روبه‌رو خواهید شد. وقتی تعداد دستگاه‌ های متصل به مودم زیاد شود، و آن ها در حال استفاده از اپلیکیشن‌ های پر مصرف باشند، سرعت اینترنت شما کاهش پیدا می‌ کند. البته ممکن است دور از چشم شما عده‌ای هم به صورت مخفیانه در حال استفاده از اینترنت شما باشند. برای این منظور شما می‌ توانید توسط اپلیکیشن Wifi Inspector بررسی کنید که چه‌ دستگاه ‌هایی به مودم شما متصل هستند و اگر مورد مشکوکی را مشاهده کردید، می ‌توانید دسترسی آن دستگاه را قطع کنید و در اسرع وقت رمز‌عبور مودم را تغییر دهید.

همان طور که پیش تر اشاره شد یکی دیگر از علت‌ های افت سرعت اینترنت، استفاده از روترهای قدیمی است. توصیه می ‌کنیم حتما روتر جدید خریداری کنید و روتر خود را هر دو، سه سال یک ‌بار تعویض کنید.

مورد آخر که در کاهش سرعت وای‌فای شما موثر است، وجود تعداد بالایی از مودم ‌های بی‌ سیم در یک خانه و یا یک آپارتمان است. معمولا به صورت پیش ‌فرض کانال فرکانس یکسانی برای مودم‌ ها تعریف شده است. در این صورت اگر کانال مودم‌ های دیگران مشابه کانال مودم شما باشد، به دلیل ترافیک بالا در کانال، سرعت اینترنت شما کاهش پیدا می‌ کند. راه مقابله با این مشکل عوض کردن کانال مودم است. معمولا فرکانس ۲.۴ برای مودم‌ ها تنظیم می‌ شود، که شما می ‌توانید فرکانس مودم خود را به کانال ‌های دیگر تغییر دهید. برای این کار نیز با استفاده از اپلیکیشن ‌هایی چون “Wi-Fi Stumbler” یا “Wi-Fi Analyzer” می‌ توانید بهترین و مناسب‌ ترین کانال را برای روتر خود انتخاب کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است ارتباط دستگاه شما با روتر به صورت مدام قطع شود. یکی از کارهای اولیه ‌ای که برای رفع این مشکل می‌ توانید انجام دهید این است که مودم را خاموش کنید و بعد از یک دقیقه دوباره آن را روشن نمایید. البته قطع متناوب ارتباط دستگاه شما با مودم می‌ تواند علت‌ های متفاوتی چون مشکلات سرور، مشکلات سخت‌ افزاری و غیره داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید