فروش اوین به شهرداری منتفی شد

کدخبر: ۱۵۸۹۲۶
رئیس سازمان زندان ها از منتفی شدن فروش زندان اوین به شهرداری تهران خبر داد و گفت: به رغم تعیین کارشناس، شهرداری تهران رغبتی برای خرید زندان اوین نداشت.

به گزارش مهر اصغر جهانگیر در خصوص آخرین وضعیت فروش زندان اوین به شهرداری تهران،گفت:در ابتدای اجرای این تصمیم سازمان زندانها وشهرداری تهران کارشناسانی مشخص کردند اما بعدا کارشناس شهرداری تهران به دلیل اخذ پست دیگری در پست جدید مستقر شد.

وی افزود: علیرغم اینکه کارشناسان ما بارها از شهرداری تهران این موضوع را پیگیری کردند اماشهرداری رغبتی نشان نداد و عدم تمایل شهرداری تهران برای خرید زندان اوین را به ریاست قوه قضائیه منعکس کردیم.در حال حاضر هم ممکن است با جاهای دیگر از جمله مجموعه های دولتی که آنها هم متقاضی بودند، مذاکره کنیم که در صورت نهایی شدن این مسئله نام آنها را اعلام می کنیم.

رئیس سازمان زندان ها در خصوص تخصیص بودجه برای اردوگاه ها،گفت: امسال ۸۰میلیاردتومان برای اردوگاه ها تصویب شده است اما هنوزیک ریال هم از این مبلغ پرداخت نشده است و امیدواریم دولت در تخصیص این مبلغ کمک کند.

انتقال ۲۰زندان به خارج از شهرها

جهانگیر در خصوص لحاظ شدن انتقال ۲۰ زندان به خارج از شهرها در برنامه ششم توسعه،گفت:امسال دو موضوع در برنامه ششم توسعه گنجانده شد که یکی از آنها بحث انتقال ۲۰ زندان به خارج از شهرها و دیگری موضوع متناسب سازی جمعیت زندانیان با فضای زندان ها بود.از گذشته موضوع ظرفیت زندان ها و تراکم بیش از دو برابر موجودی زندان ها مطرح بود و در این زمینه اختصاص بودجه مهم بود.

وی افزود: از طرفی هم مقامات قضائی برای فرستادن متهمین به زندانها باید ملاحظات قانونی را بکنند و برای جاهایی که بیش از حد زندانی دارد از اعزام خودداری کنند. با تصویب این موضوع در برنامه ششم توسعه باید دستورالعمل لازم راتهیه کنیم تا سازو کار این موضوع اتخاذ شود.این مسئله یعنی لحاظ کردن ظرفیت متناسب با زندان ها نیاز به بودجه به بخش مدیریتی، بخشی از آن هم به کار اداری دارد و قسمتی هم به مسئله اعتبارات برمی گردد.

پیشنهاد ساخت زندان در تپه های خارج از شهرها

رئیس سازمان زندان ها با بیان اینکه موضوع انتقال زندان ها به خارج از شهرها از گذشته مطرح بوده است،اظهارداشت: باید بودجه متناسب با این هدف لحاظ شود. وقتی زندان از محیط بسته به باز خارج از شهر می رود مشکلات آن هم منتقل می شود. سرویس ایاب و ذهاب و بحث اسکان مراقبین و مددکاران باید در کنار زندان ها فراهم شود و با توجه به اینکه در برخی مواقع صحبت از انتقال به فضاهای ۱۰۰ کیلومتری خارج از شهر است، مشکلات موجود را باید در نظر گرفت.

وی افزود: زمن هایی به صورت تپه ماهور در بیرون از شهرها است و وقتی اعلام می کنیم زندان ها این مکان ها را بگیرند و زندان بسازند،باید به بودجه آن هم توجه کنیم چرا که بودجه ای که دولت می دهد تنها متناسب با هزینه صاف کردن این تپه ها است. در کنار این مسئله، موضوع منابع انسانی هم نباید فراموش شود.

رئیس سازمان زندان ها در پاسخ به این سئوال که بودجه انتقال زندان ها به خارج از شهرها چقدر برآورد شده است، گفت: قبلا برآورد ی بین ۸ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان داشتیم که البته این برآورد نیاز به بازنگری دارد.

کمبود ۵۰ درصدی بودجه سازمان زندان ها

جهانگیر در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه سازمان زندان ها چقدر کمبود بودجه دارد، گفت: باید ببینم از مقداری که تصویب شده چه مقدار به سازمان ها اختصاص می یابد، علیرغم همه تلاش ها بودجه قوه قضائیه ضعیف بسته شده است .ها سازمان زندان ها با ۵۰درصد کمبود بودجه مواجه است و در بخش های مختلف تغذیه و بهداشت و درمان با مشکلاتی مواجه است.

وی در خصوص وضعیت ورودی ها و خروجی ها به زندان ها، افزود: ورودی ها بهتر شده است و بعد از دستورالعمل رئیس قوه قضائیه، تغییراتی داشتیم و ورودی ها روند خوبی را پیدا کرده است. در سال های اخیر 10 درصد افزایش ورودی داشتیم اما در دو سال اخیر و با توجه به دستورالعمل جدید این روند متوقف و سپس کاهش یافت و امیدواریم از همه ظرفیت ها استفاده شود چرا که صرف کاهش ورودی ها کمکی نمی کند باید تغییر نگاه در رابطه با زندان ها داشته باشیم و زندان را به عنوان آخرین راه حل بدانیم. مقامات قضایی باید تلاش کنند با توجه به پرونده شخصیت افراد و سایر ملاحظات فضایی را فراهم کنند که بحث زندان یک بحث استثنایی باشد تا موجودی ها با زندان ها متناسب شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید